- Tack mottaget: 302
Japp, och så föreslår man (jag) naturligtvis att man tar en större kapsling och samtidigt passar på att sätta JFB för hela bostaden. (Jag åtminstone trycker på hårt på denna möjlighet)Michell Andersson skrev:
Majoriteten av alla befintliga bostäder har väl ändå diazedcentraler. Slänger man dit en normkapsling bredvid då med en tvåpolig säkring?Electrum skrev: Då byter jag säkringen till en tvåpolig, slangar in en extra fas i röret och sätter detta uttag = klart.
Japp, två enfasgrupper i samma rör är naturligtvis också en möjlighet.Känns som att det kunde funkat lika bra med att dra ut extra fas och nolla i samma rör (drar du redan en fas i befintligt kan du lika gärna dra i en neutral också, egen jord också för den delen) och sätta en utanpåliggande tvåfacksram med två 1-vägs istället för att sätta en tvåpolig säkring i diazedcentral.
Kul att du här känner dig besvärad av den gemensamma nollan.Jag är besvärad över den gemensamma neutralledaren. Känns som uppgjort för ett misstag.
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
Flera grupper i samma rör (kanalisation) är helt klart lagligt, och används flitigt i vissa fall.Michell Andersson skrev: Mot bakgrund av att allt är korrekt dokumenterat så ser jag inget problem med två grupper i samma rör.
Medhålles. Och därmed alltså inget man gör i vanliga enkla fall (bostäder, kontor och sånt)Att blanda två grupper (skilj på vad grupp och fas innebär) på en neutralledare är helt enkelt inte tillåtet om inte neutralledaren är skyddad mot överbelastning genom att matande faser bryts vid överbelastning av neutralledaren, ett mer avancerat arrangemang.
Tillsammans med trepolig brytning (eller tvåpolig till en tvåfasgrupp) så är det faktiskt det jag mycket hellre ser än två enfasgrupper i samma rör. Men om uppdelningen av nolla sker i första kopplingsdosa och det ej är blandat enfasiga och flerfasiga laster så ska det egentligen inte vara någon elsäkerhetsmässig fara med att använda enpoliga säkringar.Det som föreslogs i andra tråden verkade vara gemensam nolla i trefasgrupp för enfasiga anordningar utan trepolig brytning. Det skulle väl ingen rekommendera framför andra alternativ?
Jag ser tvärtom problem med detta.Ser inget problem med två grupper i samma kapsling så länge det är korrekt dokumenterat. Förväxling av nollorna borde inte vara någon risk om det är korrekt dokumenterat heller.
Den gången jag gjorde en sådan så drog jag ena gruppen obruten genom alla dosor, där den andra gruppen hade kopplingar. Jag drog en dymoremsa rund de två trådarna med text om vilken grupp det var och lämnade inget slack i dosorna som skulle uppmuntra till att kapa upp och ansluta.Hur ska du kunna dra två grupper i samma rör om de inte avslutas i samma kapsling? T-skarv på röret? Eller missförstod jag?
Japp.Allting hänger på korrekt dokumentation av anläggningen och den förutsättningem gäller ALLTID.
Det jag markerat med rött är något du själv lagt till, står ej så i föreskriften.Vi sätter väl inte uttagen utanför jordfelsbrytare om vi kompletterar med ett jordat uttag i en bostad? Det är ju helt enkelt inte tillåtet enligt ELSÄK-FS 2008:1. Undantaget gäller för kompletterande av uttag i torrt isolerat bostadsutrymme. Är det ett jordat uttag så är det inte längre ett isolerat bostadsutrymme. Och jordat uttag kör vi väl med eftersom det är det som gäller enligt tillverkarens anvisning för anslutning av maskinen. Eller missförstod jag? Och är ena uttaget över jordfelsbrytare så ser jag inte varför man skulle lämna andra uttaget utanför jordfelsbrytaren.
Erik Christiansson skrev: Är det någon skilnad på det här uttaget och det för separat brunnständning, mer än märkningen?
![]() | Företagare, Elinstallatör | Björks EL i Skellefteå AB |
Om det är D-kopplad last så lär det fortfarande bli 0A i nollan.Niklas skrev: Inser att man är glömsk....
Hur var det nu, om man belastar 2 faser 10A vad är det man får för ström tillbaka i nollan (utan övertoner).
Har något svagt minne från beräkningar av detta men det står stilla....
Python 3.3.4 (v3.3.4:7ff62415e426, Feb 10 2014, 18:13:51) [MSC v.1600 64 bit (AMD64)] on win32
>>> from cmath import *
>>> I1 = 10; I2 = 10
>>> polar(rect(I1,0) + rect(I2,radians(-120)))
(10.000000000000002, -1.0471975511965976)
>>> I1 = 5; I2 = 15; polar(I1 + rect(I2,radians(-120)))
(13.228756555322953, -1.760921930141363)
Ja det är rätt med grader och radianrer. pyton räknar med radianer så jag måste konvertera från grader.Stefan Ericson skrev: Bo, jag är ledsen, men förstår inte ditt program.
Jag får det till att bli 5,18A. Jag är inte säker.
Är det rätt med radianer och 120 grader?
>>> rect(I1,0), rect(I2,radians(-120))
((10+0j), (-4.999999999999998-8.660254037844387j))
>>> rect(I1,0) + rect(I2,radians(-120))
(5.000000000000002-8.660254037844387j)