Warning: preg_match(): Compilation failed: unrecognized character follows \ at offset 24 in /home/mowininf/public_html/components/com_kunena/controller/topic/item/display.php on line 476

2-vägs schuko eluttag för två faser (Elko)

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/mowininf/public_html/libraries/kunena/external/nbbc/nbbc.php on line 3660
28 jan 2016 14:35 - 28 jan 2016 14:37 #1 av Ronnie Lidström

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/mowininf/public_html/libraries/kunena/external/nbbc/nbbc.php on line 3660

Det har ju länge funnits två-vägsuttag med separat brunständning. Dessa får ej användas med två faser!

Nu finns ett uttag för detta ändamål! T.ex anslutning tvättmasin+torktumlare, diskmaskin+liten vvb, kyl+frys eller liknande.

OBS! För att göra detta krävs att matningen säkras med en tvåpolig dvärgbrytare!

>> Läs mer här (pdf på Elko.se)

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Bilagor:
Följande användare sa tack: Bo Siltberg, Daniel Norrström, Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 jan 2016 15:57 #2 av Electrum
Halleluja! :klapp:

Ja då är det bara att hoppas att även Eljo hakar på denna idé och fixar samma till exxact.
Så man kan sätta upp ett helt kritvitt uttag på helt kritvitt kakel. (allt annat ser ju bara för b ut!). B)

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

28 jan 2016 17:16 #3 av Michell Andersson
Då gäller det bara att det inte är samma fas, men det blir det väl inte om det sitter tvåpolig säkring.

28 jan 2016 17:29 #4 av Fredrik Wall
Hurra :tummeupp:

I produktbladet Ronnie länkar till är anslutningarna märkta LA och LB men bilden du tagit så är det L1 och L2.....

Hoppas de kommer med märkning LA och LB för att undvika att "någon" antar att L1 är L1 och L2 är L2 i ett senare skede

28 jan 2016 19:07 - 13 jun 2016 16:36 #5 av Borttagen användare

29 jan 2016 05:00 #6 av Bo Siltberg
Då gäller bara att överge den gamla praxis som avråder från flera faser i samma uttag.

29 jan 2016 07:10 #7 av Michell Andersson

Andreas Öhr skrev: Det finns 2-pol som har samma fas ut så det finns säkert nån som kan lyckas bryta mot tillverkarens anvisning om hur detta uttag får inkopplas :P

Det som bekymrade mig var just neutralledaren eftersom uttaget enbart matas med en neutralledare.

Tycker nog att man borde konstruerat det så att det fanns olika anslutningar för neutralledaren/-na också.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

29 jan 2016 07:13 #8 av Erik Christiansson
Är det någon skilnad på det här uttaget och det för separat brunnständning, mer än märkningen?

29 jan 2016 07:20 #9 av Odd Hedberg
Aj, aj aj - där spricker ju "odd-standarden" för väl definierad genomgående nolla... :smack:
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

29 jan 2016 07:24 #10 av Magnus Runeson
GE serie Unibis
2P om 1-modul (gemenssam brytning av båda polerna)

E.nr 21 499 18 2P 10A C
E.nr 21 499 19 2P 16A C
Bilagor:

29 jan 2016 16:47 #11 av Electrum

Odd Hedberg skrev: Aj, aj aj - där spricker ju "odd-standarden" för väl definierad genomgående nolla... :smack:

Jag kan liksom inte riktigt se mig själv montera detta uttag med genomgående nolla någonstans ( i alla fall i ett vanligt hem).

Utan i mitt fall kommer detta antagligen uteslutande användas som enda uttag i en tvåfasgrupp vid speciella tillfällen, där TM+ TT är det jag lättast kommer att tänka på.
Men visst går det att tänka sig DM + ugn eller DM + VVB placerad i diskbänksskåp eller till kompressor + svets i ett garage osv.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL

29 jan 2016 16:48 #12 av Electrum

Magnus Runeson skrev: GE serie Unibis
2P om 1-modul (gemenssam brytning av båda polerna)

E.nr 21 499 18 2P 10A C
E.nr 21 499 19 2P 16A C

Finns det fas-skenor till dessa?

29 jan 2016 21:41 - 13 jun 2016 16:36 #13 av Borttagen användare
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

30 jan 2016 07:07 #14 av Electrum
Jag vet inte om du tänker mest nyproduktion.

Jag ser framför mig kunden i ett befintligt hus där det finns en existerande dosa, rör och enfasgrupp till ett enda uttag för TM, men nu vill kunden även ansluta TT (säg en tvättpelare).
Då byter jag säkringen till en tvåpolig, slangar in en extra fas i röret och sätter detta uttag = klart.

30 jan 2016 08:12 #15 av Joel Ingolf
Ja Electrums senaste exempel är väl den mest uppenbara tillämpningen tycker jag, men även i nyproduktion kan det ju vara bra. Man sparar ju en del tid och pengar om man bara behöver sätta en dosa/uttag i x antal lägenheter.

30 jan 2016 09:15 - 13 jun 2016 16:36 #16 av Borttagen användare

30 jan 2016 09:16 #17 av Michell Andersson

Electrum skrev: Då byter jag säkringen till en tvåpolig, slangar in en extra fas i röret och sätter detta uttag = klart.

Majoriteten av alla befintliga bostäder har väl ändå diazedcentraler. Slänger man dit en normkapsling bredvid då med en tvåpolig säkring?

Känns som att det kunde funkat lika bra med att dra ut extra fas och nolla i samma rör (drar du redan en fas i befintligt kan du lika gärna dra i en neutral också, egen jord också för den delen) och sätta en utanpåliggande tvåfacksram med två 1-vägs istället för att sätta en tvåpolig säkring i diazedcentral.

Jag är besvärad över den gemensamma neutralledaren. Känns som uppgjort för ett misstag. :dry:

30 jan 2016 09:24 - 13 jun 2016 16:36 #18 av Borttagen användare

30 jan 2016 09:42 #19 av Bo Siltberg
16 A räcker inte till både TM och TT.

30 jan 2016 09:49 - 13 jun 2016 16:37 #20 av Borttagen användare

Sidan laddades på: 0.236 sekunder