Warning: preg_match(): Compilation failed: unrecognized character follows \ at offset 24 in /home/mowininf/public_html/components/com_kunena/controller/topic/item/display.php on line 476
Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/mowininf/public_html/libraries/kunena/external/nbbc/nbbc.php on line 3660 28 jan 2016 14:35 - 28 jan 2016 14:37#1av Ronnie Lidström
Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/mowininf/public_html/libraries/kunena/external/nbbc/nbbc.php on line 3660
Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/mowininf/public_html/libraries/kunena/external/nbbc/nbbc.php on line 3660
Det har ju länge funnits två-vägsuttag med separat brunständning. Dessa får ej användas med två faser!
Nu finns ett uttag för detta ändamål! T.ex anslutning tvättmasin+torktumlare, diskmaskin+liten vvb, kyl+frys eller liknande.
OBS! För att göra detta krävs att matningen säkras med en tvåpolig dvärgbrytare!
Ja då är det bara att hoppas att även Eljo hakar på denna idé och fixar samma till exxact.
Så man kan sätta upp ett helt kritvitt uttag på helt kritvitt kakel. (allt annat ser ju bara för b ut!).
Andreas Öhr skrev: Det finns 2-pol som har samma fas ut så det finns säkert nån som kan lyckas bryta mot tillverkarens anvisning om hur detta uttag får inkopplas
Det som bekymrade mig var just neutralledaren eftersom uttaget enbart matas med en neutralledare.
Tycker nog att man borde konstruerat det så att det fanns olika anslutningar för neutralledaren/-na också.
Odd Hedberg skrev: Aj, aj aj - där spricker ju "odd-standarden" för väl definierad genomgående nolla... :smack:
Jag kan liksom inte riktigt se mig själv montera detta uttag med genomgående nolla någonstans ( i alla fall i ett vanligt hem).
Utan i mitt fall kommer detta antagligen uteslutande användas som enda uttag i en tvåfasgrupp vid speciella tillfällen, där TM+ TT är det jag lättast kommer att tänka på.
Men visst går det att tänka sig DM + ugn eller DM + VVB placerad i diskbänksskåp eller till kompressor + svets i ett garage osv.
Jag ser framför mig kunden i ett befintligt hus där det finns en existerande dosa, rör och enfasgrupp till ett enda uttag för TM, men nu vill kunden även ansluta TT (säg en tvättpelare).
Då byter jag säkringen till en tvåpolig, slangar in en extra fas i röret och sätter detta uttag = klart.
Ja Electrums senaste exempel är väl den mest uppenbara tillämpningen tycker jag, men även i nyproduktion kan det ju vara bra. Man sparar ju en del tid och pengar om man bara behöver sätta en dosa/uttag i x antal lägenheter.
Electrum skrev: Då byter jag säkringen till en tvåpolig, slangar in en extra fas i röret och sätter detta uttag = klart.
Majoriteten av alla befintliga bostäder har väl ändå diazedcentraler. Slänger man dit en normkapsling bredvid då med en tvåpolig säkring?
Känns som att det kunde funkat lika bra med att dra ut extra fas och nolla i samma rör (drar du redan en fas i befintligt kan du lika gärna dra i en neutral också, egen jord också för den delen) och sätta en utanpåliggande tvåfacksram med två 1-vägs istället för att sätta en tvåpolig säkring i diazedcentral.
Jag är besvärad över den gemensamma neutralledaren. Känns som uppgjort för ett misstag.