Warning: preg_match(): Compilation failed: unrecognized character follows \ at offset 24 in /home/mowininf/public_html/components/com_kunena/controller/topic/item/display.php on line 476

mätning av loop impedans.

21 jan 2020 08:38 #1 av Daniel
Hej, läser el teori just nu och har köpt en installationsprovare för att jag vill mäta "verkligheten"
Undrar vart i anläggningen man ska mäta impedansen?
På min installationsprovaren kan man sätta på en mätstickpropp för 230 uttagsbrunn.
Kommer testen lösa ut säkringen?

Tack på förhand.
Mvh
Ivrig nybörjare

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 jan 2020 19:09 #2 av Bo Siltberg
Du kan mäta förimpedansen precis var du vill. Det mätvärde du får gäller ju i den punkt där du mäter. Om man ska dimensionera en ledning så mäter man lämpligen i den punkt där man vill ansluta kabeln, t.ex mätarskåp eller elcentral. Finns det ett uttag nära elcentralen så kan man mäta där.

Instrumentet löser inte ut några säkringar. Det mäter visserligen med en hög ström men under kort tid. Däremot kan JFBn lösa ut pga strömrusningen.

22 jan 2020 08:49 - 22 jan 2020 09:00 #3 av Daniel
Svar från Daniel i ämnet mätning av loop impedans.
Ok, blir det problem med mätningen om JFB löser ut?
Måste man mäta förimpedansen alltid vid ändring/utvidgning eller nyinstallation?

Tack för hjälpen Bo!

22 jan 2020 17:04 #4 av Bo Siltberg
Jag skulle inte lita på mätvärdet om JFBn löser. Koppla bort alla förbrukare och prova igen. JFBn ska normalt inte lösa.

Mätningen har ett syfte. Finns inget syfte är mätningen meningslös. En utvidgning påverkar inte förimpedansen i elcentralen, men om utvidgningen innebär ny gruppledning så kanske en mätning behövs. Alla nya ledningar ska dimensioneras!

Denna dimensionering kan vara allt ifrån väldigt enkel i de fall man litar på befintlig installation och att inga nya ledningar är längre än befintliga. I osäkra fall kan man behöva mäta och räkna lite. Så det beror på. Grejar man i en anläggning kan man alltid passa på och mäta förimpedansen i elcentralen och notera denna på gruppförteckningen. Har man instrumentet framme tar det ju bara 15 sekunder att mäta...

22 jan 2020 21:13 #5 av Thomas
Svar från Thomas i ämnet mätning av loop impedans.
Håller med om att man kan mäta och notera Bo. Men, vilken värde noterar du? Uppmätt värde eller ett temperaturkompenserat värde (55C) det slår ju rätt hårt om man går med faktorn 1.5 som jag tror är gängse. Noterar du impedans eller kortslutnings ström förresten? Vad är brukligt?

23 jan 2020 19:43 #6 av Bo Siltberg
Uppmätt, och jag brukar ange både förimpedans och jordslutningsström så att man enkelt får en fingervisning om förutsättningarna i denna punkt. Jag gör bara enklare servicejobb i bostäder som vanligen ger möjlighet till att ordna goda marginaler, dvs sällan påkallat med några mer exakta beräkningar. Och i bostäder är Ik3 aldrig intressant. Vi har givetvis en gammal tråd i detta ämne där jag själv spretade lite i början :unsure:
www.fluxio.se/forum/27/12351-vilket-vaer...ppfoerteckning.html/

Sidan laddades på: 0.055 sekunder