Driftprov på elmotorer

08 nov 2022 13:41 #1 av Henrik
Vad är lämpligt att mäta vid driftprov av en nyinstallerad motor?
Varför ska man göra det, fördelar, nackdelar, krav?

Hittar ett gammalt eio protokoll som innehåller massa punkter:

Aggregat!

Fabrikat data! Typ av motor

Driftström L1, L2, L3! Syfte?

2 fas driftström! Syfte och hur mäter man?

Överströmsskydd område!

Överströmsskydd inställning!

Utlösningstid! Hur gör man det?

Starttid tillåten! Nedan

Starttid uppmätt! För att matcha mot ovan.

Nätspänning! Spänningsfall?

Protokollet innehåller även A och B prov, där B är efter inställning(vågar man starta utan att ställa in före?).


När jag hör mig för hur man gör i verkligheten kollar man bara driftström "för att vi alltid gjort det" och att man kollar rotation.

Tacksam för vettiga förslag.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 nov 2022 14:35 #2 av Torbjörn Forsman
Låt oss anta att det hela rör sig om trefas asynkronmotorer som går direkt på nätspänning (alltså inga frekvensomriktare inblandade).

Syfte med att mäta driftströmmen är dels att kolla att motorn går rimligt belastad (inte överbelastad), och dels att förvissa sig om att strömmen är någotsånär lika i alla faser. Om fasströmmarna avviker mycket skulle det kunna bero på t ex osymmetrisk spänning eller förimpedans i nätet eller något fabrikationsfel på motorn (felkopplad härva i statorn, en härva med fel antal varv, lokala virvelströmmar i statorplåtpaketet etc). Jag skulle gärna, åtminstone om det rör sig om en stor motor och mycket står på spel, också vilja köra igång motorn obelastad och mäta tomgångsströmmarna. Eventuellt också effektfaktorn både vid tomgång och full last.

Tvåfas driftström är den ström motorn drar i återstående faser då en fas är bruten. Det är ett bekvämt sätt att skapa lite lagom överström för att kolla motorskyddets utlösningstid, men strömmen måste ju mätas för att man med hjälp av datablad för motorskyddet ska kunna avgöra vilken tid som är rimlig.

Överström område - kolla att motorskyddet är rätt valt och har rimligt inställningsområde.

Överström inställning - kolla att motorskyddet är inställt enligt uppgifter på motorns typskylt eller något annat dokument som ska följas.

Utlösningstid - se tvåfas driftström ovan. Låt motorn gå en stund med full last, bryt sedan en fas och ta tid tills motorskyddet löser ut.

Starttid tillåten - värde som kan stå t ex i datablad för motorn eller i dokumentation för den maskin som motorn driver.

Starttid uppmätt - tid från tillslag av stillastående motor tills strömmen har sjunkit till märkström enligt typskylten, alternativt tills varvtalet har nått upp till motorns märkvarvtal.

Nätspänning - kontroll att nätspänningen är densamma som motorn är märkt med, och spänningsfallet innebär kontroll att spänningen inte sjunker orimligt mycket mätt ute vid motorn under start eller drift med full last.

Ja, man vågar starta utan att ha ställt in motorskyddet, om man själv är närvarande och kan ingripa och omedelbart slå från manuellt om något händer.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare sa tack: Rikard Ågren, Bo Siltberg, Magnus H, Ferid, Henrik

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.052 sekunder

Senaste foruminlägg