Mäta effekt hushåll och ev. företag till forskningsprojekt

24 feb 2021 18:36 #1 av Carl Flygare
Hej

Googlade runt lite efter elektronik/elektriker-forum och hittade hit, så tänkte att jag provar att skriva ett inlägg och ser om någon nappar :)

Jag är doktorand/forskare och försöker i dagsläget att konkretisera ett av mina projekt. Ett led i detta är att försöka ta in mer högupplöst effekt-användning då det enda som finns att tillgå i dagsläget är timvärden från E.ON/Vattenfall, och det är dessutom vissa brister i denna data utöver att den är "jobbig" att få tag på.

Det första ledet i detta är att jag försöker att ta fram "nyckelaktörer"/"archtypes" av tänkbara elanvändare vilka jag sedan kan skapa effektprofiler ifrån och kombinera ihop på nya sätt att för att progonisticera hur nya stadsdelar kan komma att påverka elnätet aggregerat, flexibilitetsmöjligheter m.m. Vad som sker därefter vet jag inte, men det kanske dyker upp ett spännande spår att köra vidare på med tiden. Resulterad data skulle t.ex. kunna se ut som:

Men, för att återgå till topic, så behöver jag sedan sätta ut elmätare på dessa aktörer. Jag har visserligen en allmän förståelse av el, dock är den mer åt det teoretiska hållet tyvärr och jag har ingen praktiskt erfarenhet av att mäta el. Därmed vänder jag mig till er - vad skulle ni göra för att mäta el hos, hitta på, 5 flerbostadsfastigheter, 10 villor, 10 företag m.m.?

Håller på och läser om det atm, och det verkar minst ingripande verkar vara att sätta upp "blinkmätare". Det verkar som att alla (?) elmätare har en LED som blinkar åtminstone en gång per konsumerade Wh, vilket kan ge en bra upplösning. Sätter man på en foto-sensor som loggar blinkningarna kan man ta fram, en tidsserie från det. Men varifrån ska man köpa dessa, och hur ansluta till dem på distans?

Verkar även finnas viss möjlighet till att ansluta fysiskt till elmätare, men här finns tydligen ingen standard och ajg vet heller inte vilka mätare som sitter ute i dagsläget. Sedan kanske elnätsägarna blir mer kinkiga om man börjar ansluta apparater till deras mätare? En blinkmätare "nuddar" ju aldrig elmätaren ("luften är fri" håhå) så det kan undvika ev. tjafs.

Sedan finns det väl bra mycket mer avancerade elkvalitétsmätare för 10 000-tals kronor som kan mäta spännings, ström och effekt i alla faser samt frekvens, harmoniska komponenter m.m. men det ligger nog lite över den budget jag ev. kan argumentera mig till tyvärr... och även om jag hade dessa är et ju en större installation att sätta in dem.

Så har ni tips får ni gärna skriva här, eller mejla. Skicka PM så får ni min mejl.

Tack på förhand

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 feb 2021 16:52 #2 av Filip
Det kan vara förmånligt att hyra mätutrustning om du enbart ska använda det fåtal gånger.
Brukar vara bra priser på det.

Jag skickade även ett pm.

01 mar 2021 09:52 #3 av Carl Flygare
Hyra är nog inte aktuellt då mätaran är tänkta att sitta upp ett antal år.

Några förslag på sådana?

02 mar 2021 06:57 #4 av Rikard Ågren
Har du kollat med någon elleverantör om du inte kan få ut dessa data direkt från dem? De kanske är intresserade av att medverka i din forskning?

Projektledare el, styr och automation

02 mar 2021 15:46 #5 av Carl Flygare
I dagsläget verkar de inte vara intresserade av att dela data. Min gissning är att det är dels p.g.a. att mitt projekt är relativt nystartat och jag inte har någon forskningsgrupp som kan "erbjuda" dem någonting tillräckligt attraktivt, samt dels att de själva håller på och arbetar med detta och inte vill släppa in andra för mycket.

Det går att ladda ner viss data själv genom att logga in via kundabonnemang, men det är en dryg process då man måste göra mycket manuellt och det saknas dessutom data emellanåt. Annars är väl "problemet" att det som bäst är timavläst data och jag skulle vilja ha en finare upplösning - därav att sätta upp egna mätare.

Jag har även börjat att fundera på att om det vore en fruktsam idé att även mäta reaktiv effekt hos olika slags kunder, dock går det inte att använda en blink/diodmätare längre. Detta kommer sannolikt innebära dyrare mätare samt att en elektriker måste installera den. Dock skulle jag då kunna få ut mycket mer data som spänning, ström, aktiv och reaktiv effekt. Hushåll idag använder reaktiv effekt på ett annorlunda sätt än förr (fler LED-lampor, induktionshällar, värmepumpar m.m.) vilket gör att det kan vara intressant att studera - speciellt då mängden DER ökar.

Denna typ av praktiska elfrågor ligger dock något utanför min nuvarande kompetens, så skulle nästan behöva hitta en "mentor" eller dylikt... hmm

05 mar 2021 15:17 #6 av Torbjörn Forsman
Det är inte så självklart att den reaktiva effektförbrukningen ökar heller.
Praktiskt taget all kraftelektronik med märkeffekter från något hundratal watt och uppåt (induktionshällar, elbilsladdare, inverterstyrda värmepumpar, datornätdelar mm) har ju numera inbyggd effektfaktorkompensering (PFC) enligt EU-direktiv. Det finns också numera begränsningar i hur mycket övertoner sådana prylar får sprida på elnätet.
Om man går 20 år tillbaka i tiden, så fanns det ju då praktiskt taget inga begränsningar alls beträffande övertoner och reaktiv effekt. Det var t ex switchade nätdelar med kapacitiv glättning direkt efter likriktarbryggan på primärsidan, som bara drog ström i korta stötar vid topparna på nätspänningens sinusperioder, mycket fasvinkelstyrda (tyristor/triacstyrda) utrustningar som t ex dimmers, motorstyrning i tvättmaskiner från 90-talet, nätdelarna i en del äldre tjock-tv. Stora förbrukare av reaktiv effekt var också äldre kyl/frys med enfas asynkronmotorer utan driftkondensator, och lysrörsarmaturer/lågenergilampor av äldre modell.

Beträffande datainsamling från vanliga elmätare, så finns det numera många billiga lösningar (mest inriktade på hemautomationsnördar) med fotodioder att tejpa fast över lysdioden på elmätaren. Många elmätare har också samma signal elektriskt tillgänglig i form av s k S0-utgång (dvs en kontaktslutning). Ser man historiskt på saken så var S0-utgången ursprungligen en mekanisk kontakt som gav en puls en gång per varv på en elektromekanisk elmätare med roterande skiva. S0-utgången är standardiserad, på 90-talet var det en DIN-standard som gällde (jag bör kunna ta reda på vad den heter), numera har det säkert blivit en EN-standard av den. När en elmätare som ägs av ett nätbolag är uppsatt på normalt sätt hos en kund, är dock S0-utgången tyvärr ofta inte åtkomlig utan att man bryter plomberingar. Annat än om kunden har varit förutseende och sagt till vid senaste elmätarbyte att han vill ha den åtkomlig.
Det finns också elmätare som har S0-utgång för reaktiv mätning.

Ska man använda datat i vetenskapligt syfte bör man dock läsa på grundligt om aktuell elmätartyp och gärna också göra egna praktiska prov, för att ta reda på hur den hanterar en icke sinusformad ström (övertoner). Och kanske också vad den tycker om en nätspänning med övertonerna Räknas övertonsenergin eller vissa delar av den in i den aktiva eller reaktiva energimätningen, eller tar elmätaren bara hänsyn till belopp och fasläge hos grundtonen (50 Hz) i spänning och ström?

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

30 apr 2021 17:41 - 30 apr 2021 18:06 #7 av Peter
Hej

Tänkte med det samme på:
www.proffsmagasinet.se/el-belysning/ansl...4EAQYAyABEgKmE_D_BwE

Vet inte så mycket mer - men beroende på hur djupt du vill logga kan denna kanske klara av det.

Annars kan denna vara interessant:

www.se.com/se/sv/product-range/62072-ene...-subcategory-id=4160

04 maj 2021 12:58 #8 av Jimmy
Senast 2025 skall alla mätare vara utbytta till modeller som följer standard som energiföretagen satt som standard.
www.energiforetagen.se/globalassets/ener...nitt-v2_0-201912.pdf

Alla mätare skall ha samma fysiska anslutning, och jag vet att på den del ställen är arbetet påbörjat och många ligger i startgroparna. Jag har inte undersökt vidare om moduler i andra sidan på han-porten men det borde finnas någon IoT lösning som är applicerbar, utan att man behöver göra större angrepp i kunds utrustning.

Sidan laddades på: 0.066 sekunder