Hej
Googlade runt lite efter elektronik/elektriker-forum och hittade hit, så tänkte att jag provar att skriva ett inlägg och ser om någon nappar
Jag är doktorand/forskare och försöker i dagsläget att konkretisera ett av mina projekt. Ett led i detta är att försöka ta in mer högupplöst effekt-användning då det enda som finns att tillgå i dagsläget är timvärden från E.ON/Vattenfall, och det är dessutom vissa brister i denna data utöver att den är "jobbig" att få tag på.
Det första ledet i detta är att jag försöker att ta fram "nyckelaktörer"/"archtypes" av tänkbara elanvändare vilka jag sedan kan skapa effektprofiler ifrån och kombinera ihop på nya sätt att för att progonisticera hur nya stadsdelar kan komma att påverka elnätet aggregerat, flexibilitetsmöjligheter m.m. Vad som sker därefter vet jag inte, men det kanske dyker upp ett spännande spår att köra vidare på med tiden. Resulterad data skulle t.ex. kunna se ut som:
Men, för att återgå till topic, så behöver jag sedan sätta ut elmätare på dessa aktörer. Jag har visserligen en allmän förståelse av el, dock är den mer åt det teoretiska hållet tyvärr och jag har ingen praktiskt erfarenhet av att mäta el. Därmed vänder jag mig till er - vad skulle ni göra för att mäta el hos, hitta på, 5 flerbostadsfastigheter, 10 villor, 10 företag m.m.?
Håller på och läser om det atm, och det verkar minst ingripande verkar vara att sätta upp "blinkmätare". Det verkar som att alla (?) elmätare har en LED som blinkar åtminstone en gång per konsumerade Wh, vilket kan ge en bra upplösning. Sätter man på en foto-sensor som loggar blinkningarna kan man ta fram, en tidsserie från det. Men varifrån ska man köpa dessa, och hur ansluta till dem på distans?
Verkar även finnas viss möjlighet till att ansluta fysiskt till elmätare, men här finns tydligen ingen standard och ajg vet heller inte vilka mätare som sitter ute i dagsläget. Sedan kanske elnätsägarna blir mer kinkiga om man börjar ansluta apparater till deras mätare? En blinkmätare "nuddar" ju aldrig elmätaren ("luften är fri" håhå) så det kan undvika ev. tjafs.
Sedan finns det väl bra mycket mer avancerade elkvalitétsmätare för 10 000-tals kronor som kan mäta spännings, ström och effekt i alla faser samt frekvens, harmoniska komponenter m.m. men det ligger nog lite över den budget jag ev. kan argumentera mig till tyvärr... och även om jag hade dessa är et ju en större installation att sätta in dem.
Så har ni tips får ni gärna skriva här, eller mejla. Skicka PM så får ni min mejl.
Tack på förhand