Utlösningsvilkor i ny anläggning.

21 mar 2013 17:52 #1 av Adam
Hej! Ny här, detta är mitt första inlägg.
Vi har precis mätt upp anläggningen som vi jobbat på nu och en vägguttags grupp avsäkrad med en C10 och fick följande värde: 101A och 2.40ohm.
Kabeln är ca 80m lång 1.5mm2 och den kommer inte klara spänningsfallet heller.
Och jag har läst här på forumet om en faktor man ska gånga med (1.5?? 0.85??) vart kan jag hitta detta?
Sökt i ss 436 40 000 utgåva 2 utan att hitta!
Behöver detta pga att projektledningen tycker att "du har ju 101A och 100A räcker" fast impedansen är ju helt fel.
Åtgärden kommer troligtvis bli att säkringen byts mot en b10.
/Adam

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 mar 2013 18:00 - 21 mar 2013 18:01 #2 av Rikard Ågren
Låter som ganska mycket fel i planeringen om man drar en 1,5 kvadrat 80 meter :)

Välkommen till forumet förresten!

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 mar 2013 18:13 #3 av Adam
Absolut vi påpekade detta innan vi började dra kablarna men ingen respons mer än "vi får se om vi får godkända värden"
Tack !!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 mar 2013 18:54 #4 av Bo Siltberg
Du kan visa upp kapitel 6C.61.3.6.2 för där finns faktorn 1.5.
Du kan alltså bara räkna med en kortslutningsström på 101/1.5 = 67 A !

Vill du komma närmare 100 A så kan felkretsimpedansen istället beräknas utifrån förimpedans i centralen etc.

0.85 liknar spänningsfaktorn som man använder vid manuell beräkning med smältsäkringar och 5 s. För dvärgar är faktorn 0.95.

Det blir i vilket fall svårt att motivera en C10A, även med JFB, så en B10A skulle bättre passa in.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 mar 2013 21:00 #5 av Magnus Runeson
Om B10 inte funkar i ditt fall kan du prova med B13 (5x13A =65A)

Hälsningar
Magnus

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 mar 2013 21:21 #6 av Adam
Okej tack!!
Visst tusan så var det! Man har glömt en del sen behörighetskursen :)
Kanske en dum fråga men vad har jordfelsbrytaren får påverkan på utlösningsvilkoret?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 mar 2013 06:47 #7 av Ronny
Oavsett hur du ändrar med säkringstyper så kommer du aldrig klara kravet på spänningsfall.

Vid belastning beräknad vid bostäder, kontor, butiks- och småindustrilokaler får
spänningsfallet inte överstiga följande värden av den nominella spänningen:
2% I huvudledning från servissäkring till gruppcentral.
3% Sammanlagt i huvudledning från servissäkring och gruppledning för belysning och
småapparater.
4% Sammanlagt i huvudledning från servissäkring och gruppledning för annat ändamål.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 mar 2013 09:46 #8 av Bo Siltberg

Adam skrev: Okej tack!!
Visst tusan så var det! Man har glömt en del sen behörighetskursen :)
Kanske en dum fråga men vad har jordfelsbrytaren får påverkan på utlösningsvilkoret?


Den har både stor och liten påverkan. Då den bryter för väldigt låga felströmmar mot jord så skulle utlösningsvillkoret kunna uppfyllas med kilometerlånga kablar.

Dock måste överströmsskydden klara av att bryta kortslutning mellan L-N också innan kabeln tar skada, så i praktiken ger inte en JFB så mycket hjälp. Använder man smältsäkringar så kan man beräkna ledningslängden utifrån 5 s brytning vid kortslutning L-N, istället för 0.4 s som man måste göra om säkringen utgör felskydd. Men för dvärgar finns ingen given ström som ger 5 s utlösning så där innebär JFB ingen skillnad, man måste dimensionera dvärgen för 0.1 s.

Till sist har vi spänningsfallet som begränsar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 mar 2013 15:59 #9 av Johannes Hammarstedt

Bo Siltberg skrev:
Till sist har vi spänningsfallet som begränsar.


Jag skulle vara så fräck så jag skulle säga att vi till att börja med har vi spänningsfallet. Detta då det ändå är det som allt som oftast är dimensionerande.
Klarar vi spänningsfallet så brukar resten också klara sig.
Nu menar jag naturligtvis inte att man skall skita i resten.
Men är man lite halvlat som mig så kan det vara bra att börja med att kika på spänningsfallet :)

Behörighet AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 mar 2013 18:13 #10 av Bo Siltberg
Absolut, man kan börja med spänningsfallet. Räknar man på max 4 % från mätarskåpet så uppfyller man utlösningsvillkoret med råge för alla typer av säkringar utom D-dvärgar.

Formel:
Lmax = (Uf · 0.04 / Ib - Zh) / (2 · p / A ·(1 + a · (t2 - 20))

Zh = huvudledningens impedans mellan mätarskåp och central.
Ib = Belastningsström, eller säkringens märkström.
p  = resistiviteten för Cu (0.0183)
A  = Arean på gruppledningen (mm²)
a  = Temp.koeff. (0.00393)
t2 = Gruppledningens temperatur.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 mar 2013 19:09 #11 av Rikard Ågren
Här är en bra bild att ha bakom örat i detta sammanhang

Den har figurerat tidigare i någon tråd här på forumet



Projektledare el, styr och automation
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 aug 2013 20:36 - 21 aug 2013 20:42 #12 av Jörgen
Intressant, i Bilaga 6B i föregående inlägg står det "För enfasiga ledningssystem (230V växelspänning): dividera den maximala ledningslängden med 2."
Det innebär alltså att man "bara" kan komma ca 32-34m med en 10A säkring och 1,5mm2(enfas) för att klara 4% spänningsfall...under förutsättning att säkringen sitter som servicesäkring och kabeln ansluts direkt på den?
Har jag förstått det helt galet?
Om det stämmer måste jag nog erkänna att det kanske blivit lite väl långa kablar ibland :oops:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 aug 2013 07:10 #13 av Bo Siltberg
Jo, så är det :) :huh:

Man bör kanske samtidigt säga att spänningsfallet beror på den ström ledningen belastas med. Normalt brukar den nog ligga en bit under säkringens märkström...annars blir det en dyr elräkning.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.111 sekunder