- Tack mottaget: 470
Har föreskrifterna ändrats angående denna blir så att det såg annorlunda ut 2011 än 2002?Mats Jonsson skrev: 2002 sa Elsäkerhetsverket det inte var behörighetskrävande att lägga rör i mark. Men 2011 sa samma myndighet att sådant arbete nu skulle utföras av elinstallatör eller av yrkesman under överinseende av elinstallatör där yrkesmannen skulle vara anställd i samma företag som elinstallatören.
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
Man kan spinna vidare och fråga sig, om rörläggning i mark inte borde vara behörighetskrävande, skall då rörläggning i ex.vis en villa vara det?Michell Andersson skrev: Finns det anledning att kräva behörighet för att förlägga rör i mark?
Spontant vill man ju svara JA! Men om man tillåter sig fundera lite så ter sig svaret inte lika självklart längre. Allt hänger ihop med resten av installationen. Inte minst hur omfattningen av kontroll före idrifttagning ser ut.Michell Andersson skrev: Är det en elsäkerhetsfråga?
Massvis....eller inga alls. Återigen vill jag hävda att det är beroende på hur kontroll före idrifttagning ser ut.Michell Andersson skrev: Vilka risker finns det ur ett elsäkerhetsteknisktperspektiv?
Att lägga rör i mark för starkströmskabel fick tidigare göras av annan än elinstallatör. En del av motiveringen till detta var att kabeln som sedan drogs i har ett komplett skydd i sig själv, både grundisolering och manrtel, något förenklat basskydd och felskydd.Michell Andersson skrev: Finns det anledning att kräva behörighet för att förlägga rör i mark?
Är det en elsäkerhetsfråga?
Vilka risker finns det ur ett elsäkerhetsteknisktperspektiv?
Michell Andersson skrev: Följdfrågan blir, för min del oavsett svar: Kan det få lov att se ut hur som helst när man förlägger rör i mark?
Avseende djup o.s.v.
Kan kabeln bli skadad av att röret är felaktigt förlagt? T.ex. krossad med kallflytning som följd?
Jag har aldrig själv förlagt rör i mark så jag vet faktiskt inte hur det kan se ut.