Om man som elinstallatör/elektriker hittar felaktigheter hos en kund, vad har man då för ansvar?
Räcker det med att påpeka för kund att han/hon bör åtgärda felen eller ska man koppla bort farligheter även om inte kunden vill?
Jag var nyligen i en bostad där man hade ett vanligt 230V eluttag i badrummet utan jordfelsbrytare. Jag påpekade för kund att detta var otillåtet och att vi måste installera jordfelsbrytare!
Kunden (äldre gubbe) sa att han absolut inte vill ha "sådant strunt".
Detta inlägg är skrivet av en gäst eller en registrerad användare som vill vara anonym!
Vill du också skriva ett anonymt inlägg? Eller svara anonymt på någons fråga?
Använd funktionen
"Skriv anonymt inlägg"
Misstänker att gör man något utan kundens medgivande är det högst troligt att det går som egenmäktigt förfarande.
Men det är bara en ren gissning från min sida.
Det är nog svårt att påvisa ansvar för elinstallatör/yrkesman för fel och brister som finns i kundens anläggning. Ett moraliskt ansvar finns väl men beror på naturligtvis på ens moraliska nivå.
Om man finner allvarliga fel eller brister ska man självfallet påtala detta för innehavaren eller i vart fall beställaren. Kanske kan det vara en god idé att lämna ett skriftligt påpekande om bristen/felet.
Ibland får man höra att en elinstallatör inte vill "ta på sig ansvaret för anläggningen" och därmed tackar nej till jobbet. En elinstallatör kan aldrig ta på sig ansvaret för en anläggning. Enligt elinstallatörsförordningen ska elinstallatören se till att den del av anläggningen som arbetet berör har kontrollerats i en betryggande omfattning. Det vill säga; självklart har elinstallatören ett ansvar för det arbete som denne har utfört. Men inte för den befintliga anläggningen så länge inte denna påverkas av det utförda arbetet.
Men ett arbete får aldrig försämra den befintliga installationen. Ibland kan det vara närmast omöjligt att bara byta en del av en anläggning utan att för den skull försämra den befintliga anläggningen, som till exempel att byta en del av gruppledning utfört med OVIR-ledning.
Jag var nyligen och repade en kortslutning i en kopplingsdosa i ett badrum. Då upptäckte jag att det satt ett jordat eluttag där vid spegel som inte var skyddat av jordfelsbrytare.
Dessutom så var jorden inte ansluten någonstans. Det var ett jordat eluttag, kabeln gick sedan vidare till ett annat "jordat" eluttag och sedan vidare till en kulodosa där jordledaren bara var viken åt sidan.
Jag sa till kunden att detta måste vi ju fixa. Men han hade absolut inte råd.