Olle Andersson skrev: ALEM 09 gäller samtliga leveranser oavsett storlek på vilken den tillämpas. Skillnaden är att vid entreprenader så kan ansvarstiden förlängas om entreprenörens garanti mot sin kund överstiger 2 år från avlämnandet av materialet.
Jag kan hålla med om att hanteringen med ALEM 09 slår hårdare mot service jobb än på större entreprenader, men att låta kunderna betala dubbelt för garantiåtgärder för att man inte orkar fylla i blanketter är svagt...
Priset för denna hantering måste stå i proportion av hur stor kostnad det verkligen handlar om. Hur lång tid tar det att fylla i blanketterna och skicka in handlingarna? Hur många sådana ärenden blir det per år?
Är den proportionerlig med det påslag på materialet som kan anses normalt?
![]() | Företagare, Elinstallatör | Björks EL i Skellefteå AB |
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
Lars Blomkvist skrev: Börjar likna Byggahus om detta
Du förutsätter fortfarande att alla har ruggiga påslag tydligen?
Ok, om jag nu skulle försöka få dig på kroken med ett jobb, hur skulle jag då bete mig när du resonerar som du gör? Först säger du att du är villig att betala 800 kr om du får mitt pris men detta står du tydligen inte för längre?
Det är priset som styr PUNKT.
![]() | Företagare, Elinstallatör | Björks EL i Skellefteå AB |
Lars Blomkvist skrev: Olle: jag tror ingenting :pusspuss: ser lite hårt ut när jag skriver kanske
ärligt så skriver du lite nedvärderande om oss installatörer
tycker mest det är kul med folk som inte vet hur det funkar på riktigt
Lars Blomkvist skrev: Men, jag ska lämna in anbud på ett större kontrakt i dagarna. Bland annat ska påslag på inköpslistan och tim priser anges, tips?
Angående utkonkurrens med Ryan Air mm så kan du väl inte tycka detta är bra förutom just priset!?
Usla arbetsförhållanden, skitiga plan mm. Det är väl dit vi är på väg snart för att kunna konkurrera, för timpengen är inte på väg upp, tvärtom ner. Senaste OU jag kollade på låg timpriset på 295 kr/tim.
Olle Andersson skrev:
Lars Blomkvist skrev: Sen vill jag lämna en öppen inbjudan till dig, att eftersom det verkar som att jag "inte vet hur det funkar på riktigt" gärna förklarar för mig var mitt resonemang brister. Hur du ser en ljus och hälsosam framtid i subventionerade timpriser med hjälp av materialförsäljning.
Jag säger inte att du resonerar fel och jag håller med om mycket du skriver. Problemet är som du skriver att hela branschen måste ändras. Har pratat med EIO en del och dom håller med om detta med timprisdumpning men inte med att agera återförsäljare utan påslag på material.
Hur ändrar man nu detta? kommer nog ske av sig själv tror jag.
Men det är ju fri konkurrens och så länge dom flesta tänker på lägst pris så fortsätter detta.
Jag subventionerar inte timpriser tror jag.
Konsultering/projektering - 750 kr/tim
Besiktning 750 kr/tim
Installation 500-600 kr/tim
detta exklusive moms.
Har mest prisjobb som UE mellan 50-500 000 kr där materialet brukar ligga på 70% av totalpriset.
Normala påslag brukar vara ca xxxxOavsett om jag säljer materialet för noll påslag så kommer en extra kostnad på 12% för slutkund på vårt totalpris efter entreprenören gjort sina påslag. Detta tycker jag är värre än våra påslag.
Övrigt:
Sen dessa lallare i branschen som inte följer några regler med bristfälliga installationer samt att vissa inte ens har en installationstester? Kör snabba installationer utan kontroller, och dessa ska man konkurrera med! Hjälpte en installatör och snickarna undrade vad för sladdar jag sprang omkring med. Och när jag utförde egenkontroll och mätningar så fick jag skit för detta! Det funkade mycket smidigare med "han" som inte gjorde mätningar!