Jag vet av en lite speciell företagare här på orten. Varje gång han fick en faktura med en specad faktureringsavgift drog han av samma belopp som en inbetalningsavgift när han betalade fakturan
Fick en faktura från en av de stora uthyrnings firmorna, hade hyrt skylift ett par dagar.
Där fanns en "charmig" post.
Fakturahanteringskostnad.
:tummeupp:
Vad ska man säga?
Last edit: 15 feb 2013 07:01 by Thomas Hausel. Orsak: Ändrat från avgift till kostnad!
BH diskussion......ska fakturan vara specad i alla delar eller ska "vissa" kostnader ingå i det övriga...den frågan kommer att stötas och blötas i all evighet. Jag hade den tid det tog att administrera fakturorna inbakat i övrig tid.
Janne Larsson skrev: BH diskussion......ska fakturan vara specad i alla delar eller ska "vissa" kostnader ingå i det övriga...den frågan kommer att stötas och blötas i all evighet. Jag hade den tid det tog att administrera fakturorna inbakat i övrig tid.
Hur beräknade du tiden? Schablon på 30min /faktura? Räknade du in bara tiden att skriva fakturan +utskrift, papper, brev, porto eller räknade du med tid för bokföring också?
Jag hade 600 kundfakturor förra året och tar ingen fakturaavgift och inga påslag för ROT-fakturering heller.
Men avgift på 50kr för påminnelse och räntefaktura så det är vad jag uppskattar kostnaden per faktura.
Jag kommer inte ihåg någon exakt siffra men jag körde i 3-4 månader på så sätt att jag samlade ihop all veckofakturering och körde det en kväll eller på helgen. Kollade tiden och delade det på antal fakturor, räknade ut "minutkostnaden" och lade på det på timpriset. Sen fakturerade jag varje dag jag hade något att fakturera. Det övriga som papper, frimärken osv var inräknat i timpriset redan som schablon, min ekonom hjälpte mig med att bestämma vad det kunde vara. Påminelse nr 1 (kom till kund efter 10 dgr efter förfallodatum) tog jag inget för, betalades det inte efter ytterligare fem dagar så skickade jag det vidare till inkasso och de tog hand om det hela, de tog 3% av fakturabeloppet (tror jag, kan ha varit 5%) och betalade mig resterande direkt om jag ville det men jag hade kanske mellan 2005 och 2012 på sin höjd 10 st sena betalningar (alla privatkunder utom en affärsverksamhet som nästan gick till rätten). Jag hade typ 80% byggare som kunder, 10% andra företag och 10% privat.
Jag flyger en del i mitt arbete och när jag väljer Norwegian måste jag betala 50 kr för att få betala. Jag har inte funnit ut hur jag ska slippa betala denna avgift. Ibland väljer jag annat flygbolag men i slutändan blir dessa ofta dyrare. Så det är nog som ni skrivit ovan; det är en fråga om hur man väljer att presentera sina kostnader.
I varuhuset här hemma har man sedan några år tillbaka möjlighet att scanna och betala sina varor alldeles själv. Jag brukar fundera på när kommer varuhuset att ta ut en extra avgift för dem som väljer den bemannade kassan? Troligen en fråga om framtid.
För egen del skriver jag ofta i mina offerter att faktura på E-post ingår i offertens pris. Underförstått att faktura med A-post skulle kosta extra. Jag har dock aldrig tagit ut någon avgift för A-post.
Men för min del underlättar faktura på E-post otroligt mycket. När fakturan är färdiginmatad i datorn så är det bara att trycka på sänd med mottagningsbevis så är det klart. Jag slipper skriva ut, använda kuvert och frimärke samt att inom rimlig tid finna en postlåda.
Jag försöker alltså att styra kunderna på ett sätt som underlättar min administration. Ett annat sätt är ett fast pris, enkelt att skriva fakturan; Pris enligt offert .... Inget tjafs om detaljer.