Warning: preg_match(): Compilation failed: unrecognized character follows \ at offset 24 in /home/mowininf/public_html/components/com_kunena/controller/topic/item/display.php on line 476
Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/mowininf/public_html/libraries/kunena/external/nbbc/nbbc.php on line 3660 17 jan 2012 21:57#22av Ronnie Lidström
Sen är det som tidigare sagt en väldigt stor skillnad på vad olika firmor har för pris på materialet hos grossisten.. Så även om vi börjar med 0% påslag så kommer det endå bli stora skillnader...
Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...
Jag upplever många kunder som väldigt medvetna om vad det kostar, det går ju köpa väldigt mycket på butiker som Jula eller näthandlare som
elbutik.se
Jag tror det är viktigt att själv vara medveten om vad det kostar hos dom aktörerna men anser inte att man behöver vara billigare utan att lite dyrare än dom är rimligt. Givetvis behöver material olika mycket påslag efter som det blir mer spill på en del grejor och ibland är risken för garanti åtaganden större.
Jag har kört generellt (om det inte är väldigt dyra saker) mitt inköp + 20%, då finns även en rabattmån till de som handlar mycket osv. Väldigt kostsamma saker kör jag 10-15% på.
Ja just det ja.....jag baserar det på Elektroskandias lista...så det diffar ju någon krona i vinst här och där om jag handlar på annat ställe.
På ett jobb man utför handlar det ju i slutändan om att tjäna pengar. Då kan man inte bara titta på hur många % man lägger på materialet. Man måste se till helheten. Hur mycket man tar ut i timpeng är ju väldigt avgörande.
Vill kunden köpa material själv, då blir timpengen högre. Säljer företaget material med bra vinst kan timpengen bli lägre. Man får titta på sista raden vad projektet ger i pengar totalt. Det är en svår balansgång.
Hur har din resa varit gällande anställda när det börjar bli en del. Jag har fullt upp med 6 anställda. När ser du behovet att använda sig av förmän mfl. Hade varit intressant att veta då jag planerar att få mitt företag att växa.
Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/mowininf/public_html/libraries/kunena/external/nbbc/nbbc.php on line 3660
Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/mowininf/public_html/libraries/kunena/external/nbbc/nbbc.php on line 3660 15 feb 2012 12:36 - 15 feb 2012 12:39#33av Hans Heldring
Vad har ni för timdebitering där ni jobbar?
Själv kör jag på 395 kr + moms. Tycker att det är lite lågt och fundrar på att öka någon tia efter semestern då även lönerna ökar i landet.
Har även en bilersättning för varje jobb på 180 kr + moms, något ni andra använder eller gäller det bara per mil?
Bilen är ju en dyr historia idag med drivmedel som bara pekar uppåt.
Material påslag tycker jag är en svår bit men försöker ligga så kunden inte ska känna sig lurad men även inte ge bort sakerna då man har garantier och byter det som kunden ångrar. Ligger nog mellan 20-50 % påslag beroende på vad det är för något samt hur stort jobbet är.
Jag tycker en lämplig timdebitering vore 520 kr + moms (650kr) och sen bara debitera materialet rakt av. Då har man fått med alla kostnader man behöver och företaget går plus.
Vilket timpris tycker ni är rimligt för en lärling? Och hur ska man debitera när 50-80% av tiden går till att gå bredvid och "lära sig". Vidare 1:a, 2:a och 3:e års montör?
Jag har en anställd lärling och debiterar halva timpriset för den tiden har gör något installationsarbete eller något annat som jag annars fått göra. Han har arbetat i 7månader och ännu så länge omsätter han knappt sin egen lön.
Efter 7 månader så bör han kunna fatta egna beslut och inte stå med armarna i kors hela tiden.
Antagligen brinner han inte för sitt jobb eller så är han inte rätt person för yrket.
Visst alla är man nybörjare på något men jag säger inte att man ska göra en annan elektrikers jobb men men ska kunna tänka likadant och ha en lösning på problemet sen om det är den bästa det får ju den som går jämte avgöra.
När jag var i den åldern så fick jag iaf rätt fria tyglar. Jag gjorde som jag ville och för det mesta så blev det beröm eller ett tips på vägen hur man kan göra det bättre. Ett par gånger hade man ju gjort någon rätt dum sak men det gör ju alla. jag tar rätt illa vid mig när jag själv kommit på hur jäkla dumt man gjort en sak. kan vara allt ifrån en rörläggning och så kommer man på sig själv. varför gick jag inte den vägen istället?
Jag gick dock alltid bredvid någon så att säga var inte ute själv.
Jag åkte iofs in på lite mindre småbyggen så man fick hålla material och tiden i huvudet och vad man gjort och vad som måste göras nu och vad man ska ge sig i kast på morgondagen för att inte hamna efter tidschemat.
Mitt tips. Låt han gå bredvid någon annan person eller byt han till ett annat projekt. han kanske gillar service mer eller byggen? Ge han lite fria tyglar med något som inte är så farligt om det ser förjävligt ut. tex i en källare eller på en vind.
Ja och jag ska blott erkänna att jag har gjort en redig ful tabbe med att klamra upp ett vp rör med j16 med ca 20cm klammer avstånd.. Doh!
Ronnie Lidström skrev: Elbranschen har ju av tradition alltid haft höga materialpåslag. Förhoppningsvis, och troligtvis, kommer nog de flesta gå mot högre timdebitering och lägre materialpåslag. Speciellt nu i ROT-tider och då alla vanliga konsumenter vet vad elmaterial "ska" kosta
Drar upp en gammal tråd.
Gör inte så många jobb hos privatpersoner och vart lite förvånad när jag skulle presentera materialpris på armaturer.
Hide a lite Round Wall Single köper kunden lika billigt på nätet som jag på grossen har 50 % rabatt på!
Hur hanterar ni kunder som frågar efter ert materialval och sedan googlar på dessa och vill köpa själva?