Frågor och funderingar ang att starta eget företag

09 nov 2014 09:09 #1 av Henke
Hej!

Har varit anställd sen jag började jobba och jag har i stort sätt bara jobbat på större firma på entreprenad. Jag ser mig själv som en någorlunda bred elektriker trots entreprenad jobb. Jobbar i en storstad och med restid, arbetstid, samt övrig tid har jag en "borta från hemmet"-tid på precis under 12t/dygn.

Jag funderar på att börja jobba som egen företagare på hemorten istället, då det blir rätt mycket tid man är på resande fot till och från jobbet. Samt att det känns kul om man kan få tjäna sina egna pengar utan en mellanhand. Jag har skickat in min ansökan om ABL, har nyligen gått distansutbildning för den biten.

Jag bor på en mindre ort där det nu pågår ett visst generationsskifte bland hantverkarna och just el verkar det inte finnas någon som tar tag i. Jag ser det inte som en omöjlighet att få jobb inom mitt närområde, jag känner en del snickare som är intresserade av att få jobb utförda, det är även svårt för privatpersoner att få tag på någon som kan göra elarbeten på orten så även där bör det finnas jobb från början. I sista hand tror jag att jag har god möjlighet att vara inhyrd periodvis hos min nuvarande arbetsgivare om det är kris på hemmaplan, de har allt som ofta en stor ihyrd arbetsstyrka.

Orten jag bor i fyrdubblar sin befolkning sommartid, så jag har funderat på att våren kan vara en vettigt period att dra igång på.

Har idag ingen egen erfarenhet av att driva företag, dock har jag flera i min omgivning som gör det inom bygg. Jag har lätt för pappersarbete, är ordningsam och har lätt för att lära, så jag tror inte den delen är så svår.

I och med att jag enbart jobbat på en större firma så har jag liten överblick för firmans kostnader, jag har aldrig haft servicebil tex.

Men jag tycker det är svårt att få en överblick över vad man behöver. Jag har tänkt införskaffa allt jag behöver i verktyg innan jag startar så jag kan minimera mina utgifter för firman den första tiden. När jag har gjort ett överslag på vad jag har i verktygsväg så tror jag att det jag saknar är en installationsprovare, samt en proppmaskin. Till det kommer även en bärbar dator och en firmatelefon.

Totalt kanske jag skulle behöva lägga 20000 innan jag känner mig någorlunda komplett. Är det en rimlig summa för det jag saknar? Är det något som ni som själva startade firma upptäckte ganska snart var ovärderligt vid jobb hos privatpersoner?

Även servicebil har jag planer på att köpa privat innan jag drar igång, ca 50000 för en begagnad bil i okej skick.

Pengarna för dessa inköp finns.

Vad ska man räkna med att man kommer ha för löpande utgifter, om man bortser från bilkostnader? Utrymme för litet lager och kontor finns gratis.

Försäkring: 10000kr/år ?
Bokföring: 10000kr/år ?
Pension: ?
Grundlager i bilen: ?

Vad ska man räkna med mer?

Vad kan man förvänta sig för rabatter hos grossisterna från början? Hur funkar det, förhandlar man om rabatter eller är allt baserat på hur mycket och vad man handlar?

Hur lång tid från köp till att grossisten ska ha sin faktura betald vid nystartat företag? Behöver man på något vis ta höjd för försenade betalningar från kunder?

I mitt område vet jag att ex rör fakturerar 450kr ex moms och bilkostnad och snickarna ligger runt 390kr ex moms är det rimligt att utgå ifrån rörmokarens timdebitering?

Man kan ju såklart räkna ut vad jag har för omkostnader och med det räkna ut vad jag kan ta som pris, och på så sätt locka kunder med ett lågt timpris. Men samtidigt känns det fel att starta med ett lågt pris som man sen höjer kraftigt när man väl är mer etablerad. Borde väl vara bättre för kundrelationerna att ha ett jämt pris från början.

Kommer nog på många fler frågor, men jag vill veta så mycket som möjligt innan jag ev, vågar ta steget.

/Henke

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 nov 2014 12:51 #2 av Friedrich Lossien
Ska du starta enskild firma eller aktiebolag?

09 nov 2014 19:28 - 09 nov 2014 19:38 #3 av Olle Andersson
Det som gör att många företag, oavsett bransch, stupar på första året är att det aldrig görs en likviditetsplan... Alltså en plan för att studera pengaflödet i företaget.

Även om budgeten hålls kan företaget drivas i konkurs för att man kortsiktigt hamnar på obestånd. Första års företag, utan en riktig årsredovisning har, om inte noll, så nära noll förtroende. Om du inte är tvungen att betala kontakt så kommer fakturorna ha väldigt kort betalfrist och skickas till inkasso sekunden efter fristen gått ut.

En likviditetsplan är ett tänkt scenario på c:a 6 månader, där inköp och utbetalningar förs in och intäkter noteras.

Låt säga att du har som första kund en byggare som du går löpande åt, du levererar material och arbete. För att göra det enkelt så säger vi att du köper materialet månadsvis.

Månad 1 dag 1 så kommer du förmodligen köpa alla dina verktyg, bil, kläder osv osv... Dessa verkar du ha en ganska klar bild över vad de kostar.

Månad 1 dag 2-12, arbetet börjar, du handlar material från grossist. Materialet betalas antingen kontant eller på 10-dagars faktura som då alltså måste betalas senast dag 12. Tänk på att även om du senare kommer få lyfta moms så måste momsen betalas på fakturan dag 12.
Någonstans här kommer även försäkringspremier behöva betalas.

Månad 1 dag 25, beroende på löneupplägg så kan första löneutbetalningen bli aktuell här

Månad 1 dag 30, månaden är över och det är dags att skicka första fakturan. Material samt arbetstimmar för första månaden. Normalt sätt är det 30 dagars betalningsfrist så vi utgår från det just nu.

Månad 2 dag 1, mer material beställs och faktura anländer 10 dagar senare.

Månad 2 dag 11, faktura på material för månad 2 måste betalas.

Månad 2 dag 15, skatter och arbetsgivaravgifter för månad 1 måste betalas

Månad 2 dag 25, löner för månad 2 (alternativ månad 1 beroende på löneupplägg)

Månad 2 dag 30, först här kan man förvänta sig att de första pengarna kommer in. Och det är bara det fakturerade beloppet för månad 1. Du måste fortfarande ligga ute med beloppet för månad två.

Min poäng är att du bör göra en sådan här plan och se NÄR pengarna kommer att komma in och NÄR saker måste betalas.
Som ny företagare så kommer det ta lång tid innan firman jobbar på eget kapital, du som ägare till företaget kommer behöva skjuta in mycket startkapital.
Du bör även göra denna likviditetsplan utifrån flera fall... Gör en glädjekalkyl, räkna med ett högt timpris och full orderstock, men räkna även med ett lägre timpris och med lägre orderstock.

Jag skulle tro att om du inte kan lyckas få till bra deal med kunder, kort faktureringstid eller eventuell förfakturering. Alternativ bra deal med leverantörer om lång betalfrist (dock mindre sannolikt) så kommer du behöva ha c:a 300 000kr för att kunna hålla företaget på grön kvist.

Edit: Glömde säga att det går att också sälja fakturor redan månad 2 dag 1 för att få in pengar. Kolla med ett par fakturaköpbolag vad du kan få för villkor. Beroende på kund, betalfrist och vad du kan bygga din faktura på så kommer antalet procent av fakturabeloppet som betalas ut variera. Men räkna med att du de vill ha 10% av beloppet. Du får alltså ut 90kr per 100kr du fakturerar (netto, utan moms alltså)
För in det i planen och du kan se hur lång tid det kommer ta innan firman går på egna pengar. Det kan vara 4-5år framåt i tiden. Undvik att sälja fakturor. De flesta av dessa bolag lovar "upp till 99%" men det är ungefär som flygbolag som lovar tur och retur till London för 399kr.....

10 nov 2014 12:45 #4 av Pelle Svensson
Mitt tips:

Börja försiktigt. Gå inte och köp på dig värsta fina servicebilen och Hilti batterislagborrmaskin för 10 000 kr direkt utan kör första tiden med egen privat bil (eller en billig begagnad Volvo kombi), billiga verktyg osv..

Köp inget i onödan förrän du börjar få in pengar från kunderna!

10 nov 2014 20:13 #5 av Lars Blomkvist
Kolla om du kan vara uthyrd typ 3 dagar i veckan och kör egna jobb 2 dgr tills det börjar rulla.
Anlita en vettig redovisningskonsult som inte gått ett par kvällskurser i redovisning är ett bra råd med.
Räkna ut din timomkostnad www.verksamt.se så du vet vad du behöver fakturera baserat på lön.

Själv startade jag utan en enda fast kund :blink: men det är först när du är ute i svängen kontakterna kommer.

Lycka till

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

11 nov 2014 20:06 #6 av Henke

Friedrich Lossien skrev: Ska du starta enskild firma eller aktiebolag?

Jag funderar på att starta med enskild firma.

Olle Andersson skrev: Det som gör att många företag, oavsett bransch, stupar på första året är att det aldrig görs en likviditetsplan... Alltså en plan för att studera pengaflödet i företaget.

Det du skriver är intressant, jag ska sätta mig och försöka göra en plan. Kan man förvänta sig 10 dagar vid nystartat företag från grossisten?

Jag har funderat på om det skulle gå att skjuta på lönen 3 alt 4 månader vid starten. Dels har jag en lön från tidigare arbetsgivare som kommer i slutet av månad 1, månad 2 kommer semester från samma företag, månad 3 och 4 bör gå att klara sig utan lön. Då får jag en hygglig start tror jag.

Pelle Svensson skrev: Mitt tips:

Börja försiktigt. Gå inte och köp på dig värsta fina servicebilen och Hilti batterislagborrmaskin för 10 000 kr direkt utan kör första tiden med egen privat bil (eller en billig begagnad Volvo kombi), billiga verktyg osv..

Köp inget i onödan förrän du börjar få in pengar från kunderna!

Jag har det mesta, jag räknar med att jag har alla verktyg jag behöver inför starten. Som jag skrev i mitt första inlägg så ska jag se till att jag har allt jag tror mig behöva i början. Det är bil som jag tvekar att köpa inför starten, jag har privatbil jag skulle kunna använda. Det beror lite på vad och om man hittar för något vettigt.

Lars Blomkvist skrev: Kolla om du kan vara uthyrd typ 3 dagar i veckan och kör egna jobb 2 dgr tills det börjar rulla.
Anlita en vettig redovisningskonsult som inte gått ett par kvällskurser i redovisning är ett bra råd med.
Räkna ut din timomkostnad www.verksamt.se så du vet vad du behöver fakturera baserat på lön.

Själv startade jag utan en enda fast kund :blink: men det är först när du är ute i svängen kontakterna kommer.

Lycka till

Jag misstänker att jag kommer ha möjlighet att periodvis vara uthyrd till min nuvarande firma om jag spelar korten rätt. De har allt som oftast inhyrda montörer för att stötta ordinarie arbetsstyrka. Startar jag inför en sommar så kommer de nog vilja ha en del hjälp.

Vad kostar de försäkringar man behöver ha? Dvs, någon entreprenadförsäkring och någon personförsäkring.

Kan man förvänta sig några rabatter att tala om från grossisterna? Vilka brukar kunna ge bra rabatt från början?

Den rabatt man får, är det en generell procentsats, eller har man olika rabatt på olika typer av materiel beroende på de mängder man köper av olika saker?

Tack för svaren!

/Henke

11 nov 2014 22:03 #7 av Lars Blomkvist
Försäkringar kollar du lättast med ett försäkringsola typ Trygg Hansa.
Rabatter får du bra från början och det är inte avgörande på hur mycket du handlar.
Vill du ha effektiva tips hur du får bra priser och rabatter kan du skicka PM.

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

04 jan 2016 21:54 #8 av Henke
Nu blir det åka av. Kör på med eget AB från och med torsdag.. B)

04 jan 2016 22:09 #9 av Henke

Något är dolt för gäster. Vänligen logga in eller registrera dig för att se det.

05 jan 2016 08:53 #10 av Fredrik
Jag håller som bäst på och smyga igång min elfirma, jag har ett annat jobb parallellt. Om man inte har snickarkontakter eller några stora kunder från början så kan det ta tid att bygga upp ruljansen.
Experimentera med marknadsföring i liten skala, se till att kunna mäta vilket resultat olika insatser gör, t.ex. annons i tidning, utskick, nätet osv.

Jag kör med privat bil (volvo med nedfällda säten) och tänker göra så ett bra tag till. Det är inte optimalt, men håller nere kostnaderna i början.

Har man en privat dator kan man använda den ett bra tag innan man känner att firman har råd med en egen. Jag vet att man inte ska blanda ihop företaget för mycket med det privata, men i början gäller det att hålla nere på alla kostnader, och man ska vara beredd på att skjuta till mycket av egen tid och pengar. Hemligheten ligger i att man ska tycka att det är roligt (annars ska man göra något annat)

Säg nej till alla telefonförsäljare som dyker upp helt plötsligt, bara för att du startar företag :S

Jobbar mest ute hos privatkunder och lantbruk, och verktygen köper man på sig efterhand, det blir mer än man tror. Säger inte att man ska köpa allt på en gång, utan hellre lite i taget, men med kvalitet. Vänta till den dagen (eller helst kanske dagen innan..) du verkligen behöver t.ex. din extra långa dragfjäder. Det jag behövt som jag kan komma på utöver basverktygen:

En ordentlig dragfjäder i tjock glasfiber, minst 30 meter, för markrör
(Samt ett gäng vanliga dragfjädrar förstås i olika utföranden för trilskande VP-rör.)
Installationsprovare
Märkapparat
Varmluftpistol (krympskarvar)
Krysslaser
Stabil arbetspall och dito trappstege
Kroneverktyg
Presstång, typ universal med utbytbara backar för de vanligaste presskarvarna
Dammsugare
Div nycklar till kabelskåp
Hålsågar och borr förstås
Kabelvinda
Hörselskydd (Väldigt nöjd med mina med Blåtand, smidigt att prata telefon samtidigt som man jobbar) (Kanske inte det första man behöver..)
Sköna arbetskläder, inte att förakta
Ordentliga batterilampor, pannlampa etc.

Samt några hjälpmedel som underlättar det faktum att du oftast jobbar själv, t.ex trumrullar, avrullningsställ och liknande, kanske någon smidig kabelsökare/ proppsökare

Bygg inte upp ett stort lager från början, ta det efterhand. Behöver du 3 rullar fk på ett jobb, köp hem 5 osv.
Ev. lager ska mest bestå av skruv, clips, wago, proppar och sånt småkrafs

11 jan 2016 08:10 #11 av Jörgen Wikström
Hej
Kul att du provar dina vingar.
Ett sätt att "komma rätt" med ditt nya bolag är att kanske bli medlem i EIO där du får tillgång till en mängd rabatter på allt som du behöver, från företagsförsäkring till arbetskläder, bilar, telefoner och drivmedel m.m.

Samtidigt får du hjälp med dokument och juridisk hjälp så att det flyter på på ett bra sätt med ditt företag.

Hör gärna av dig till din lokala EIO representant som du finner på Eniro.

Fil bilaga:
Jörgen Wikström
Fil bilaga:
Företagsrådgivare

18 mar 2016 21:44 #12 av Henke
Har nu kört snart 3 månader och det rullar på bra. Snittar ca 7,5 debiterade timmar per dag. Egna jobb bokat ca tre veckor framåt och då väntar vi på sommargästerna som borde dyka upp med vårvädret. Kan gå som uthyrd så mycket jag vill om det krisar. Blir nog en slitsam sommar :tummeupp:

Likviditeten har fungerat då jag var uthyrd lite i början, utan att ta ut lön. Första lönen tas ut i slutet på mars.

Enda negativa är att pappersarbetet tar massor med tid, måste skaffa ett faktureringsprogram..

/Henke
Följande användare sa tack: Rikard Ågren

Sidan laddades på: 0.061 sekunder

Senaste foruminlägg