Warning: preg_match(): Compilation failed: unrecognized character follows \ at offset 24 in /home/mowininf/public_html/components/com_kunena/controller/topic/item/display.php on line 476
Personlig behörighet för alla, bra eller dåligt? (Elektrikerlegitimation)
Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/mowininf/public_html/libraries/kunena/external/nbbc/nbbc.php on line 3660 14 mar 2012 19:51 - 14 mar 2012 20:24#1av Ronnie Lidström
Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/mowininf/public_html/libraries/kunena/external/nbbc/nbbc.php on line 3660
Elsäkerhetsverket har, som säkert är bekant för de flesta, tagit fram ett förslag på ett
nytt system för EL-behörighet i Sverige
. Man ska gå från att ha en behörig elinstallatör som har ett antal elektriker (yrkesmän) “under överinseende” till att varje person som arbetar med behörighetskrävande elinstallationer ska ha egen behörighet.
Blir lättare för beställaren att kontrollera att elektrikern som ska utföra dennes arbete verkligen är elektriker.
Kanske elektrikeryrket får högre status med en elektrikerlegitimation (likt läkare, poliser osv).
Kan öka lägstanivån av kompetens hos elektriker. I dag är det många som nästan aldrig får gå kurser osv. Med detta kanske det kommer till någon “måste-kurs” man måste gå för att förnya legitimationen?
Om det blir lättare att få “allmän behörighet” så kan fler starta eget
Nackdelar
Kommer kosta en hel del. Förmodligen endast för företaget dock.
Man kommer ställa högre krav på den enskilde elektrikern.
Som elektriker kanske du får ansvar för att ett projekt blir korrekt utfört, men utan möjlighet att välja material, utan att du får tillgång till program för kabeldimensionering osv.
Om det blir lättare att få “allmän behörighet” så finns risken att vi får fler oseriösa elinstallationsföretag
Vad tycker du? Ser du fram emot att bli “legitimerad elinstallatör” eller är det helt förkastligt? Rösta och diskutera!
Jag röstade "bra" men under förutsättningen att det är en "ABL light" alltså inte fullt så omfattande. Min uppfattning är att, precis som beskrivits i andra trådar här, en del montörer har ganska dålig kunskap på vissa områden. Jag har träffat på flera som inte kan elläran ens. Efter avklarat prov hoppas jag på någon form av regelbunden uppdatering med efterföljande prov på en lagom nivå. Det tror jag skulle göra en hel del för säkerheten. Att alla ska ha hela ABL tror jag inte riktigt på. Det måste ju finnas en trappa så att man kan börja arbeta under någon för att sedan om man önskar läsa upp sig till en högre nivå.
Frågan med konsulter är ju också intressant, drar man det till sin spets så skulle egentligen varje montör vara kunnig nog att konstruera anläggningarna man monterar. Behöver vi konsulten då? Ja, det klart vi gör men det blir lite konstigt...
Bara mina funderingar - finns säkert en hel del jag inte tänkt på.
Kommer kosta en hel del. Förmodligen endast för företaget dock.
Har jag missat något? Facket säger att det kommer kosta 100 000kr för elektrikern (jaja, dom överdriver ju alltid, men ändå!) och du säger att det inte kommer att kosta elektrikern något, endast företaget?
Nej jag vet inget mer än ni andra. Det är väl ingen som vet exakt hur upplägget kommer att bli.
Jag antog bara att det skulle bli som med alla andra kurser, att företaget betalar och de anställda går kursen på betald arbetstid.
Kan inte tänka mig att någon av mina anställda skulle gå med på att gå kurs på fritiden som de skulle betala själv! Varför skulle man gå med på det?
Varför facket säger 100 000 kr är för att de tror (eller knappast egentligen.. eller?) att alla elektriker kommer behöva gå dagens ABL utbildning och betala vad det kostar i dag för ABL, vilket inte är speciellt sannolikt!
Det är ju jävligt skrämande om framtidens prov inte kommer motsvara ABL...
Inte någon stans har det skrivits om en ABL light, tycker att man får rösta efter vad elsäkerhetsverket har haft för intention...
Redan idag har ju konsulten inget direkt ansvar eller krav på någon behörighet...
Sen missar ni lite andra detaljer... Varför skulle företagen betala? Det kommer bli låånga övergångsregler... Enligt förslaget kommer det även ändras vad som är behörighetskrävande arbete, tex dra kabel, sätta stege, lägga rör, osv... Så det kommer även bli ett A och B lag i framtiden... Där B laget får göra slitjobbet till en lägre timpeng då så klart,.. Sen kommer kopplarna in och fixar finliret....
Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...
Mats Persson skrev: Det är ju jävligt skrämande om framtidens prov inte kommer motsvara ABL..
Det är ju ohållbart att alla elektriker skulle gå samma utbildning som krävs för ABL.
Jag tycker att själva grundidén med en "Elektrikerlegitimation" är bra. Däremot är inte Elsäkerhetsverkets nuvarande förslag speciellt genomtänkt.
Jag tycker att det borde finnas flera steg av behörighet. En "normal" som alla måste ha. Som skulle kräva några dagars utbildning och ett praktiskt/skriftligt prov och kanske en återkommande kurs/prov vart annat/tredje år eller nåt. Sen en högre behörighet som krävs för att få ansvara över andra (ha anställda) och projektera jobb osv..
Nae, men det som finns är ju bara ett första förslag. Kommer förhoppningsvis att ändras hit och dit X antal gånger innan det klubbas igenom om 10 år.
Men att alla som jobbar som elektriker ska behöva gå lika lång utbildning som vi gick för att få ABL samt betala detta privat låter ju inte speciellt sannolikt eller hur?
Det är en extremt svår avvägning.
får ju inte vara för svårt eftersom de flesta skall ju klara det,
Samtidigt får det ju inte bli för lätt, jag har några kompisar som är industri elektriker så om jag har fattat allt rätt så skulle de kunna starta en egen firma och ge sig ut och göra installationer i villor. Nu tror ju jag att nästan alla inser sin begränsning och inte ger sig på saker de inte fixar. Men är rädd att det öppnar upp för lite oseriösa företag.
Självklart.. Så kommer det inte att bli så att alla elektriker kommer ha den kunskapen man får efter en ABL utbildning.. Men det finns ingen mening att de ska ha det heller.. Man jobbar i ganska stor utstäckning efter färdiga handlingar.. Om det inte gäller enkla service uppdrag som villa installationer och sånt, där är det väl inte ovanligt att elektriker jobbar efter eget huvud.. Men det finns ju så mycket mer inom elvärlden än dessa villainstallationer!!
Tycker det är för jävligt att man ska kräva att en elektriker ska behöva ha behörighetsansvaret för tex en industriinstallation...
Nä vill man göra något så är det att definiera begreppet yrkesman... Inte att göra elektrikern till installatör..
Elinstallatör ABL
Vi behöver en elektrikerlegitimation för att kunna ställa krav på kompetens på elektriker i företag från andra EU-länder. Vi får också samma krav på alla elektriker, inte som idag då det bara finns ett krav på elektriker inom EIO/SEFs avtalsområde.
Men provet måste inkorporeras i gymnasieskolan så att branschen kan rekrytera direkt från gymnasiet.
På vår gymnasieskola ETG har vi ett yrkestest teoretiskt och praktiskt i slutet på trean. Ta det som modell.
Vad vi sedan behöver för behörighet därutöver får vi diskutera.
EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida
www.euu.se
Mats Persson skrev:
Tycker det är för jävligt att man ska kräva att en elektriker ska behöva ha behörighetsansvaret för tex en industriinstallation...
Han skall väl bara ha ansvar för att det jobb han utfört är korrekt?
Det kan jag tycka är ett rimligt krav.
Sen missar nog många nyttan av att som yrkesman få ett erkännande. Då kan helt plötsligt yrkesmannen komma och ställa krav.
Att man kan benämna det behörighet eller legitimation spelar mindre roll då innebörden är samma sak.
Dessutom är det som man säger, inte över förrens den feta damen sjunger
Ja, precis.. Hur vet han att det jobb han utför är korrekt?
Är 195koppar tillräckligt här eller behövs det 240?
Är det rätt ex klass i detta explosionsfarliga området? Rätt IP klass, osv...
Detta är frågor som idag ligger på arbetsledningen (mannen med behörigheten)... Imorgon ska detta ligga på montören (även om han får stöd av arbetsledningen) men hur ska man kontrollera detta på ett bra sätt? Vem betalar tiden som montören måste lägga för att kontrollera ritningar, slå i standardar osv...
Jag har inget alls emot att elektrikern får ett tydligare ansvar men inte ett behörighetsansvar...
Att elektrikern står för att han gjort det fysiska jobbet korrekt är väl OK, klammrat, rätt momemt på åtdragningar osv... Men att han ska behöva ha själva projekteringsansvaret också ser jag som helt orimligt!
Elinstallatör ABL
Mats Persson skrev: Ja, precis.. Hur vet han att det jobb han utför är korrekt?
Är 195koppar tillräckligt här eller behövs det 240?
Är det rätt ex klass i detta explosionsfarliga området? Rätt IP klass, osv...
Detta är frågor som idag ligger på arbetsledningen (mannen med behörigheten)... Imorgon ska detta ligga på montören (även om han får stöd av arbetsledningen) men hur ska man kontrollera detta på ett bra sätt? Vem betalar tiden som montören måste lägga för att kontrollera ritningar, slå i standardar osv...
Jag har inget alls emot att elektrikern får ett tydligare ansvar men inte ett behörighetsansvar...
Att elektrikern står för att han gjort det fysiska jobbet korrekt är väl OK, klammrat, rätt momemt på åtdragningar osv... Men att han ska behöva ha själva projekteringsansvaret också ser jag som helt orimligt!
Vart står att yrkesmannen kommer ha projekteringsansvaret?
Jag tror du gör problemet större än vad det är.
När det gäller större jobb så kommer det fortfarande finnas konsulter/projektörer/beredare som räknar på och tar fram rätt material. ingen skillnad mot idag.
Eller skall yrkesmannens behörighet komma ersätta även konsulternas spetskompetens?
Det är sannerligen en übermensch vi pratar om isf.
Om man tittar på hur det ser ut idag så är det ju meningen att installatören skall se till att yrkesmannen har den kunskapen som krävs för arbetet. Han skall alltså känna till individens begränsningar och utefter detta göra sin bedömning.
Hos hur många företag med fler än 2 anställda fungerar detta? I hur många av dessa känner yrkesmannen själv till vilket ansvar som vilar på elinstallatören resp. honom själv?
När nånting går fel brukar det gå upp för yrkesmannen att det är han som är förloraren.
Jag tror att det hade varit ett lyft för yrkesmännen att få sin kompetens erkänd genom en personlig behörighet.
Då får dom kunskapen och kan börja ställa krav. Vi elinstallatörer är långt ifrån gud själva och skall på intet sätt höjas till skyarna, vi kan feldimensionera vi också
Elsäkerhetsverket skrev: Elsäkerhetsverket lämnade under hösten in ett förslag på en reform av dagens behörighetssystem och förordade en oberoende utredning. Den som har ett hus eller verksamhet ska kunna vara trygg med att elinstallationer utförs av en person med tillräcklig kompetens. Alla som vill utföra elinstallationsarbete borde därför ha en personlig legitimation