2-fas 127V till vägguttag blir 220V

09 feb 2022 13:46 - 09 feb 2022 21:31 #1 av Erik
Hej på er.

Jag har stött på ett gammalt hus som vi håller på med en elrevision i.
Huset har varit en färgfabrik en gång i tiden. De är ett gammalt hus som är
K-märkt. Till ett antal elcentraler (inte alla) sitter det en trafo. Primär 230/400 och sekundär 127/220V (fas spänningen kan var lite högre men ni förstår principen) ​

l centralerna är det diazed tvåradiga med ena fasen längst upp och den andra fasen längst ner .
​Vägguttagen är sedan kopplade med de två faser och ger då 220V mellan faster och 127V mot jord.
Jag hittar inte stöd för om det skulle var ok att ansluta på detta sätt eller ha kvar det så.

Huset har haft högspänning för länge sedan. Huset ligger bredvid spår för tvärbanan.
Jag undrar om det är på grund av störningar som det gjordes från första början.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 feb 2022 21:10 #2 av Torbjörn Forsman
Är det inte 220/127 V sekundär på transformatorn? (eller tänker jag kanske fel? Är det enfas- eller trefastransformatorer som sitter vid varje central?)
I så fall kan man se sekundärsidan som ett helt vanligt 3 x 220 V-nät utan framdragen nolla.
Det var en vanlig lösning förr i tiden i Sverige men de flesta sådana nät har med tiden konverteras till TN-nät 400/230 V. Stockholms elverk gick t ex över från 3 x 220 till 380/220 redan på 1940-talet, och alla de järnvägsnära fastigheter som innan elmarknaden avreglerades fick sin energi från Banverkets lokalkraft, hade 3 x 220 V fram till mitten av 1990-talet. Eventuellt finns den kvar än i dag i någon gammal villaförort utanför Stockholm. Den kan också förekomma internt på t ex sjukhus och andra ställen där man har velat hålla ner beröringsspänningen mot jord.
3 x 220 V är också vanligt (men på utgående) i Norge, och förekommer i en del äldre nät i Spanien. Svenska försvarets s k fältspänning är också 3 x 220 V.

Så man måste nog anse att det hela är en fullt vedertagen och acceptabel koppling.

Om vi antar att det i själva verket är enfas 2 x 110 V, så skulle det kunna tänkas att fastigheten förr har haft 2 x 110 V likström (kanske från egen generator eller ortens gamla likströmsnät) och man valde denna lösning när det var dags att ansluta sig till ett trefas växelströmsnät. I så fall gissar jag att transformatorerna vid varje central är någorlunda jämnt fördelade mellan de tre faserna.
Och även i detta fall kan en rimlig förklaring vara att man har velat hålla ner beröringsspänningarna av personsäkerhetsskäl eller problem med att få isolationen att hålla för högre spänningar i en miljö med fukt, lösningsmedel mm.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg, Magnus H, Patrik

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 feb 2022 22:00 #3 av Erik
Jag var lite otydlig. Det sitter en trafo i källaren som matar en stigare som har dessa centraler. De flesta andra centraler är vanliga 400/230V. Trafon är en 3-fas och sekundärt är det 3x220/127V. Vissa centraler är med 3-fas och vissa med 2 faser. De med 2 faser har 2st rader med säkringar likt de vi är vana med idag med 3 rader där 3-faslaster tar 3st säkringar lodrätt. Gör dessa 2-fas centraler det med 2 säkringar lodrätt för varje vägguttag. Frågan är om detta är ok. Om det är okey tänkte vi märka upp det betydligt bättre. Jag måste lätta på centralen och kolla, kanske faserna roterar på de två raderna på något sätt för att få till 3 faser där.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 feb 2022 00:17 #4 av Arve Lystad
Antar att det är för att isolera bort neutral= transformator nollpunkt.
Det uppnås iallafall en driftsäker anläggning för första jordfel men framförallt säkerhet i den miljön ifall det var antändbar nafta etc.
Första jordslutning så går en kapacitiv ström enbart.
Antar ni är tveksamma till att behålla det. Visserligen samma system Norge har med gamla "IT system", med isolerad nollpunkt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 feb 2022 15:41 #5 av Erik
Idag kollade jag Trafon och den är Dyn. Där utgående kabel är en 4-ledad och PEN sitter mot vad som måste vara N plint. Trafon är av nyare modell och är garanterat bytt för 20 år sedan eller mindre.
Så original kan ha varit IT-system vem vet.

Så då bör det vara en TN-C med huvudspänning 220V och fasspänning 127V Anslutningar till 1-fasobjekt som vägguttag görs med 2-faser.

Så frågan är? Får man köra detta upplägg.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 feb 2022 23:19 - 11 feb 2022 23:20 #6 av Arve Lystad
Jag kan inte avgöra om det är lagligt/ rekommenderbart.
Du kan göra tester, jordslutning (mot utsatt del.) Skall såklart lösa säkring.
Undrar om detta liknar "elsanering" , det kan du leta upp om du vill.
Det borde vara TN-C-S efter centralerna (?)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.060 sekunder

Senaste foruminlägg