Risker vid installation av solceller

27 maj 2020 21:47 #1 av Andreas Härbst
Hej!

Installationer av solceller och ladduttag för elbilsladdning gett upphov nya typer av problematik för oss installatörer. Jag skulle vilja höra hur ni resonerar kring ett sådant exempel, ifall ni anser det vara ett problem över huvud taget och isf hur man skall tänka när man utför sin installation.

Mitt exempel rör en solcellsinstallation:
Vi har en industrifastighet med inkommande matning säkrad 200A. På taket installeras nu solceller 100kW som säkras 160A.
Ett möjligt scenario är att en het solig dag i juli producerar solcellsanläggningen för fullt och matar in ca 150A i nätet. Fastigheten skulle då i teorin kunna förbruka dessa 150A internt och samtidigt ta ut 200A från elnätet, alltså totalt 350A... Kanske liten risk att det sker men i teorin fullt möjligt.
Hur tänker ni kring detta scenario. Belastningen blir ju avsevärt större på fasskenor etc i centralen.
Något att tänka på vid projektering..? Skall centralen byggas om för att vara dimensionerad för detta nya maxuttag av ström..?

Tacksam för input!

Mvh Andreas / Sundets EL & VVS-Teknik

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 maj 2020 07:24 #2 av Alexander N
Normalt behöver du inte börja bygga om en massa. Säkra av matning mellan inkommande och undercentraler med 200A och mata växelriktare innan denna säkringen. Alltså Servicesäkring 200A > 2st fördelningsäkringar 160A+200A för växelriktare + övrig anläggning.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 maj 2020 07:05 #3 av Andreas Härbst
Hej Alexander och tack för ditt svar!

Dock ser jag ditt förslag som en ganska omfattande ombyggnad...
Normalt sett sitter ju huvudsäkringar, sedan strömtrafomätning, och vidare direkt in på fasskenor...
Att bryta upp kretsen mellan fasskenor och strömtrafo för att kunna säkra av själva centralen separat och sedan mata växelriktare innan denna säkring innebär väldigt omfattande ombyggnad i en färdig central enl ovan...
Eller missförstår jag dig..?

Mvh Andreas / Sundets EL & VVS-Teknik

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 maj 2020 08:16 #4 av Jonas
Det var ett intressant synvinkel och jag instämmer i dina misstankar. Serviscentralen ska klara av den maximala inkommande belastningen. Även om risken är liten för att solceller och servis toppar samtidigt så kvarstår faktum. Centralen är i ditt fall avsäkrad (160+200)A och ska klara av högsta möjliga strömmar (brytare, strömskenor o d). Hur du löser detta är sedan en annan pilsner.

Går säkert att säkra ner solcellerna till 125A utan att det någonsin kommer att vålla några problem om det hjälper dig något.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 maj 2020 11:18 #5 av Bo Siltberg

Andreas Härbst skrev: Dock ser jag ditt förslag som en ganska omfattande ombyggnad...

Ja, alltså, utrustning och ledningar måste avsäkras för skydd mot överlast.
Solceller medger inga avsteg där...
Så om det innebär omfattande ombyggnad för att installera en konsumtionssäkring som ligger efter nät+sol så måste det få kosta.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 maj 2020 11:38 #6 av Jonas
Instämmer med Bo.

Jag skulle köra följande procedur:

1. Vad klarar serviscentralen av idag? Märkström? (kan vara värt att kolla om det är någon skillnad på skensystem och brytare)

Om centralen inte klarar av den nya belastningen.

2. Kan jag säkra ner? Kolla vad effektbehovet i byggnaden är. Enklast är ju om toppeffekten framgår av elräkningarna. Annars mäta och räkna. (160+125)A, kanske duger utmärkt! Det är rätt många anläggningar som är översäkrade. Vanligtvis spelar det väl inte så stor roll men här kan det ju få en betydelse. Det är ju i sammanhanget rätt billigt att bara byta säkring och märka om.

Om effekten verkligen behövs

3. Då blir det den dyra lösningen. Antingen bygga om central eller sätta en ny fördelning framför som får agera serviscentral med rätt avsäkring mot den gamla serviscentralen.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 maj 2020 18:46 - 29 maj 2020 18:47 #7 av Magnus H
Ingen erfarenhet av sammanhanget, iallafall inte så stor solcellsanläggning.

Men, finns inte den möjligheten att avsäkra som "vanligt" till centralen och sedan installera någon slags övervakning på solcellsmatningen och huvudmatningen.
Går det över centralens märkström "stryps" solenergin från en eller flera inverters.

Då tappar vi ju också hela idén med solceller och besparingar men du slipper ombyggnad . :)

I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
Thomas A. Edison

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 maj 2020 07:10 #8 av Christer Djerf
Hur mycket belastningar finns det i anläggningen idag?
Dvs, vad kan bli maximal belastning? (oaktat huvudsäkring).
Om denna totala belastning inte kan bli högre än vad faskenor och central är märkt så spelar det ju ingen roll var effekten kommer ifrån och hur stor del som kommer från solceller kontra inkommande nät.
Men kan den totala belastningen blir högre så borde man ju haft problem med att huvudsäkringarna löste innan man monterade solceller och då måste det åtgärdas på lämpligt sätt så att centralen inte kan bli överbelastad.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 maj 2020 23:00 #9 av Michell Martic
Hej,

Innan man går vidare bör man läsa vad som står i SS 436 40 00, 551.7.2 då frågan är reglerad.

Ett alternativ till detta som duger som överströmsskydd i andra delar av SS 436 40 00 är strömövervakning, förslagsvis en rogowskispole, som mäter strömmen och där växelriktaren är inställd att styra ner då man överstiger Iz för fördelningen. Det uppfyller dock inte fordran, men skulle duga utmärkt förutsatt att man gör en riskbedömning.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.059 sekunder