Tillåtet att ha dimmer på schuko-uttag?

18 aug 2018 08:23 #1 av Electrum
Hej, det blev en diskussion på jobbet.

Kan det vara förbjudet med dimmer (av något slag) till schuko-uttag.
Jag hävdade att det egentligen nog inte finns något direkt förbud, men möjligen kan vara ganska olämpligt på vissa ställen.
En annan hävdade att det finns risk för egendomsskada eller brand då vissa saker med schuko-propp inte lirar bra med en hackad sinusvåg. Vilket iofs stämmer.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 aug 2018 09:12 #2 av Rikard Ågren
Jag skulle nog starkt avråda från att ha ett dimmat schuko där det var åtkomligt för en lekman. Möjligtvis om det var dolt t.ex. i köksinredning. Eller om det var ordentligt uppmärkt ovan ett undertak

Projektledare el, styr och automation

18 aug 2018 09:39 #3 av Eric Lander
Vi diskuterade också en liknande fråga i ett el-sammanhang. Även om det skulle vara lagligt bör man inte göra på vissa sätt, då det kanske skulle påverka försäkringen om något hände med den installationen eller ändringen.

18 aug 2018 10:28 #4 av Bo Siltberg
Det måste ju handla om ett uttag för ett speciellt ändamål, inte ett uttag placerat där man lockas plugga in dammsugaren. En märkning på uttaget tycker jag då räcker, t.ex "dimmerstyrt, max 300 W".

18 aug 2018 12:15 #5 av Eric Lander

Bo Siltberg skrev: Det måste ju handla om ett uttag för ett speciellt ändamål, inte ett uttag placerat där man lockas plugga in dammsugaren. En märkning på uttaget tycker jag då räcker, t.ex "dimmerstyrt, max 300 W".

En enkel märkning vore inte för mycket att begära. Det borde vara givet tycker man men det kommer nog bli enklare framöver eftersom energimärkning är lag man ska inte behöva fundera för mycket över vad man pluggar i det ska inte kunna bli fel om man inte är på detaljnivå och meckar då kanske.

18 aug 2018 12:20 #6 av Eric Lander
Dimmern måste vara kompatibel med systemet den används till det är viktigast.
Hur mycket kan en dimmer orka med att driva i watt är det någon som vet?
Och kan en dimmer styra flera enheter? 6-10 olika lampor till exempel på en och samma gång?

18 aug 2018 12:21 #7 av Eric Lander
Även belysningens totala watt överstiger 600 watt eller till och med det dubbla?

18 aug 2018 20:00 #8 av Marcus Lundström
Förr på eljo-tiden fick man med en liten klisterlapp i 4-vägguttagen där det stod. ”Styrd via dimmer”.

18 aug 2018 21:32 #9 av Patrik Hedlund
Osäker, men var det till Trendseriens 2-vägsuttag med sep. Brunntändning eller vriddimmer som det medföljde en lapp som avrådde alt. förbjöd att koppla en vriddimmer över ett uttag?

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

19 aug 2018 09:03 - 19 aug 2018 09:15 #10 av Electrum

Eric Lander skrev: Dimmern måste vara kompatibel med systemet den används till det är viktigast.

Viktigare än säkerhet och regler?

Eric Lander skrev: Hur mycket kan en dimmer orka med att driva i watt är det någon som vet?

Beror helt på modell, finns nog att välja i häraden mellan 100W och många tusen W.

Eric Lander skrev: Och kan en dimmer styra flera enheter? 6-10 olika lampor till exempel på en och samma gång?

Ja.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL

19 aug 2018 09:08 #11 av Electrum
I just detta fall när detta nu kom upp finns det lite specifika omständigheter (inget konstigt dock) som jag valde att inte skriva om i frågan, för att just hålla frågan mer allmän, inte vrida in all diskussion på just ett specialfall.

Men än har ingen hivat fram någon paragraf i alla fall.
Jag la ju denna fråga under "Föreskrifter och Standarder" för att främst diskutera vad som gäller lagligen, och snudda in på vad som är lämpligt.

Om det finns i någon föreskrift, eller standard (både äldre och nuvarande) som kan kasta lite sken över detta är det tacksamt.

Men fortsatt diskussion om lämpligheten och/eller praxis osv är också välkommet.

19 aug 2018 09:15 - 19 aug 2018 09:16 #12 av Electrum

Bo Siltberg skrev: Det måste ju handla om ett uttag för ett speciellt ändamål, inte ett uttag placerat där man lockas plugga in dammsugaren. En märkning på uttaget tycker jag då räcker, t.ex "dimmerstyrt, max 300 W".

Ja har man satt en dimmer är det ju naturligtvis för speciellt ändamål.
Men bland det mest "farliga" skulle väl vara att man t.ex. har ett uttag vid ett fönster med dimmer för att kunna dimmra fönsterlampan. Kanske ett med dubbel brunnständning, där ena har fast fas det andra med dimmer.

Jag har en bunt med Vadsbo LD220WDM, bluetoth-dimmer, som jag funderar på att sätta en bakom ett uttag vid ett fönster, för att låta astrouret i dimmern styra lampan, ev dimrat också.
Här blir det ju ett fint och praktiskt arrangemang, men det blir ju ett schuko med dimmer ...

(Det var dock inte denna grej som startade snacket som ledde till denna tråd)

19 aug 2018 20:30 #13 av elmont
Själv har jag ett "dimmrat" vägguttag där jag har anslutit min köksfläkt med stickpropp. Allt uppe på min vind och uppmärkt, med "dimmern" på/i kryddhyllan, så det måste vara både godkänt och säkert.;)

20 aug 2018 16:29 #14 av Claes Börjesson
Det är absolut inte förhjudet !

I utställningssammanhang är det vanligt, trefasskena i taket med 1-fast 2-dimmrad 3-on/off.

Det är ju ingenting som går sönder om man kopplar fel.

Om man sätter dammsugaren på en dimmerutgång så kanske säkringen går....

Sätter man dimmer på ett switchat nätaggregat kan det dock bli ganska kul :evil: , i det fallet kan vad som helst hända..... men dock troligen ej brand , har aldrig hänt mig på de 10 år jag jobbat på ett större museum.

Däremot är det idag stora problem med att "gamla" dimmrar inte fungerar med nya LED. Dålig styrning och blinkningar.... Även dimmer och lampa av olika fabrikat är problematiskt, men verkar bli bättre och bättre med tiden.

Sidan laddades på: 0.080 sekunder

Senaste foruminlägg