konstruktion apparatskåp

20 jun 2018 20:44 - 20 jun 2018 21:02 #1 av Henrik
Hej,
Jag har lite frågor angående konstruktion av ett apparatskåp och standarder och föreskrifter gällande detta.

Om jag nu skulle göra ett apparatskåp, hur är det då tänkt att man ska göra med inkommande matningen till skåpet, och dess fördelning inne i skåpet.

1) matningen in till skåpet plintas på kraftplint, L1, L2, L3, N och skyddsjord går till jordskena i skåpet.
2) Från kraftplint går matningen upp i skåpet till en säk.brytare, finns det någon svensk standardkrav på detta?
3) Ska det finnas jordfelsbrytare?
4) Hur i praktiken fördelar jag ut min huvudmatning över alla mina automatsäkringar, och hur gör jag med inkommande nollan, ska den fördelas ut på samma sätt som faserna till automatsäkringarna? finns det standarder på detta?

Tack för er tid!!!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 jun 2018 21:14 #2 av Rikard Ågren
Det finns nog lika många sätt som det finns skåpsbyggare. Har din kund några tekniska krav?

1. Så kan man göra
2. Så kan man göra. En del har brytare utanför skåpet, i skåpsidan, i skåpdörren, eller på dinskena i skåpet
3. Det beror på vad skåpet ska betjäna
4. Varför ska du med nollan till säkringarna? Annars finns väl två sätt att fördela faserna; med fasskena eller med trådning

Projektledare el, styr och automation

21 jun 2018 07:56 #3 av Henrik
Svar från Henrik i ämnet konstruktion apparatskåp
Tack så mycket för svar!

Nja, kunden har ganska vaga krav för just detta och jag tänkte att det kanske är läge att faktiskt forskar i vad det finns för svenska standarder och krav för just denna typ av installation/konstruktion.

Men som vanligt så låter man ju endast fasen säkras av, och så låter man inkommande nolla byglas till de laster som behöver den. Men jag har varit med om att företag vill att man även säkrar av nollan, d.v.s. att man har en tvåpolig automatsäkring vid enfaslaster, där man säkrar av fasen samt nollan, tänkte om det finns någon svensk standard för detta, eller om detta är enbart ett krav som företaget ställer utöver standarden.

Ska det inte finnas en SS för industriell el, och vad heter den, och skulle den tänkas ta upp dessa typ av "layout-krav"

Tack för er tid :)

21 jun 2018 09:51 #4 av Rikard Ågren
Det finns fasskena som går L1 N L2 N L3 N ... osv. Även L1 L2 L3 N L1 L2 ...

Projektledare el, styr och automation

22 jun 2018 10:10 #5 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet konstruktion apparatskåp
Du har alldeles för vaga uppgifter om allt, det går inte att svara på dina frågor.

Eller visst går det att svara, men då blir svaret "JA", alternativt "det beror på", på alla frågorna. :unsure:

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

22 jun 2018 10:14 #6 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet konstruktion apparatskåp
Vad det gäller olika standarder så finns det så herrejösses många att du kan säkert hitta precis vilket konstigt krav som helst ifall du plöjer alla.

Kolla de standarder som kunden kräver/vill ha, i övrigt gäller väl generellt föreskrifter och ss 436 40 00

Sen kan man ju ha egna idéer och käpphästar som man känner för att följa.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

22 aug 2018 07:16 #7 av JPEX
Svar från JPEX i ämnet konstruktion apparatskåp
Jo

Det är väl lite olika standarder som är tillämpbara beroende på vad det ska vara till men kopplingsutrustning för högst 1000V växelström SS-EN 61439-1 och/eller maskiners elutrustning allmänna fodringar SS-EN 60204-1 borde bli en bra början

23 aug 2018 05:34 - 23 aug 2018 05:43 #8 av Henrik
Svar från Henrik i ämnet konstruktion apparatskåp
okej, tack för tipset! Jag ska skaffa fram dessa och fördjupa mig i dessa. Det är ju alltid bra att ha lite koll på vad det finns för grundstandard, d.v.s vart går gränsen till olaglig konstruktion :)

återigen, tack så mycket!

23 aug 2018 16:27 #9 av JPEX
Svar från JPEX i ämnet konstruktion apparatskåp
Med tillägg EMC immunitet och emission då eftersom det kan vara lockande att montera in diverse kraftelektronik vilket i sig påverkar hur apparatskåpet ska vara utformat

23 aug 2018 19:14 #10 av Richard
Svar från Richard i ämnet konstruktion apparatskåp
Enklast vore nog att ta in pris från apparatbyggare...
Dom gör nog det billigare än om du själv ska hålla på. Inköp av böcker mm.

Sidan laddades på: 0.064 sekunder

Senaste foruminlägg