Standard för elinstellationer i kontor

13 maj 2018 19:48 #1 av Niklas Hansson
Letar efter dokument över hur man gör elinstellationer i kontor ? som det t.ex. det finns för elinstellationer i bostäder. "placering av el- och kommunikationsuttag i bostadshus.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 maj 2018 20:28 #2 av Richard
Vad ska du ha det till?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 maj 2018 05:23 #3 av Robban
Hej.
Du kan använda SS 437 01 46 Utgåva 1A - Elinstallationer i byggnader.
Den är antagligen inte helt optimal. Under omfattning:
"Standarden kan i tillämpliga delar användas även för likartade utrymmen i t ex kontor...."

Trep är en onlinetjänst för elteknisk kalkylering och kostnadsberäkning.

Fil bilaga:


Facebook - Google+ - Youtube
www.trep.se
www.trep.se/el/kalkylprogram
Följande användare sa tack: Niklas Hansson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 maj 2018 10:48 #4 av Ronnie Lidström

Niklas Hansson skrev: Letar efter dokument över hur man gör elinstellationer i kontor ? som det t.ex. det finns för elinstellationer i bostäder. "placering av el- och kommunikationsuttag i bostadshus.


Enligt min erfarenhet så är det väldigt olika från kontor till kontor vad som behövs/önskas.

Sätt dig ner med kunden och bestäm vad det är som de vill ha/behöver.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 maj 2018 15:20 - 14 maj 2018 15:21 #5 av Örjan Borgström
I SS 437 01 02 Vägledning för anslutning, mätning, placering och montage av el- och teleinstallationer finns en hel del goda råd vad man kan behöva tänka på.

EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida www.euu.se

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 maj 2018 13:56 #6 av Jonas
Jo, står i SS4370102

Men förutom en del vettiga saker i den standarden så finns det en hel del rena tokigheter. Så det är inget du bör hänvisa till i en beskrivning om det är en sådan du håller på med! SS4370146 var bättre i det avseendet.

Står inte så mycket om kontor om det är så att du inte har tillgång till den standarden. Ett par datauttag och några kraftuttag per arbetsplats. Samtidigt. Det är inte så mycket mer som behövs egentligen. Lite belysning. Allt annat är lyxutrustning och då lär du nästan höra med beställaren vad han vill ha, och framför allt, vad han vill betala för! :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 maj 2018 13:48 #7 av Örjan Borgström
Nej man ska aldrig hänvisa till en standard rakt av utan använda standard som de är avsett, ett smörgåsbord med idéer att tillsammans med beställaren välja bland.
Inte ens Elinstallationsreglerna går att hänvisa till rakt av då det finns många alternativa lösningar.

EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida www.euu.se

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 maj 2018 11:38 #8 av Jonas
Det du skriver gör mig häpen... ska vi skriva av valda delar av alla standarder varje gång vi gör en beskrivning?

Klart att man ska kunna hänvisa till en standard. Det är ju vad dom är till för. Att alla ska göra lika och du ska slippa beskriva allt på nytt varje gång du beställer något. Då är det bra om en standard är klar, tydlig, exakt och inte innehåller en massa trams. Den ska innehålla det mest basala och grundläggande. Sen får man hitta på tokigheterna själv (projektanpassa).

Instämmer att elinstallationsreglerna har stora brister. De är tyvärr ändå det närmsta ett regelverk vi har och det är den som föreskrifterna hänvisar till. Men som regelbok är den ett skämt. Svårläst, svårtolkad och oslagbart otydlig i sina formuleringar. Allt "kan", "bör" och "får" vara saker. Istället för en tydlig siffra får du allt som oftast en formel som nästan ingen begriper. Av alla ord, vilket är många så saknar jag ordet "ska" mest. Hade önskat lite mer ryggrad och tydlighet i den boken. Våga peka med hela handen och bestämma något!

Jag känner få elektriker som både läst och förstått den. Besiktningsmän måste ju göra ett försök när de besiktigar. Men det går sådär. Det blir mycket "tyckanden" vilket leder till att besiktningar blir godtyckliga och svårförutsägbara.

Alla skulle tjäna på om reglerna blev mer klara och tydliga.

Ursäkta många hårda ord men detta är något som verkligen får igång mig.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 maj 2018 18:27 #9 av Markus Ågren
Jonas jag förstår din tanke gällande otydligt i elinstallationsreglerna men vi övergick från en standard som var exakt hur man skulle göra till att man gjort rekommendationer och det kan finnas alternativa lösningar. Följer man rekommendationerna så uppfyller man föreskrifterna.
Det är "enkelare" för en entreprenör och besiktningsman att tolka när det står SKA och en uppställningsritning eller tabell i elinstallationsreglerna. idag får man läsa dem en, två och ibland tre gånger för att förstå hur de menar och försöka känna sambanden mellan andra punkter som står i reglerna. Jag tycker det går ganska bra men visst finns det en del frågetecken och misstolkningar mellan olika företag, konsulter, elektriker, m.m.

Jag vet inte om jag misstolkar dig Jonas eller Örjan. För kollar man i "nya" standarden SS 437 01 02, som har blivit en sammanslagning av massa standarder. Så är den just gällande placering av apparater som det diskuteras i detta inlägg så är det som Örjan säger i standarden finns det ett "smörgås bord" med förslag och lösningar. Det går inte idag att hänvisa rakt av till den standarden gällande placering av uttag och antal inom vissa delar. Eftersom det står ibland flera lösningar och att man ska besluta det i aktuellt projekt. Så ska man göra en Rambeskrivning för ett kontor eller lägenheter. Så kan man hänvisa till SS 437 01 02, men dock måste man ange avvikelser eller hur vissa saker ska utföras. Standarden är dock mer än bara placering av uttag, belysning och strömbrytare utan innehåller även annat information.
Jag har själv gjort några rambeskrivning för lägenheter bland annat där jag fått specificera lite mer gällande omfattning av elinstallationer och övriga delar hänvisar jag till standarden.

Jonas skrev: Det du skriver gör mig häpen... ska vi skriva av valda delar av alla standarder varje gång vi gör en beskrivning?

Klart att man ska kunna hänvisa till en standard. Det är ju vad dom är till för. Att alla ska göra lika och du ska slippa beskriva allt på nytt varje gång du beställer något. Då är det bra om en standard är klar, tydlig, exakt och inte innehåller en massa trams. Den ska innehålla det mest basala och grundläggande. Sen får man hitta på tokigheterna själv (projektanpassa).

Instämmer att elinstallationsreglerna har stora brister. De är tyvärr ändå det närmsta ett regelverk vi har och det är den som föreskrifterna hänvisar till. Men som regelbok är den ett skämt. Svårläst, svårtolkad och oslagbart otydlig i sina formuleringar. Allt "kan", "bör" och "får" vara saker. Istället för en tydlig siffra får du allt som oftast en formel som nästan ingen begriper. Av alla ord, vilket är många så saknar jag ordet "ska" mest. Hade önskat lite mer ryggrad och tydlighet i den boken. Våga peka med hela handen och bestämma något!

Jag känner få elektriker som både läst och förstått den. Besiktningsmän måste ju göra ett försök när de besiktigar. Men det går sådär. Det blir mycket "tyckanden" vilket leder till att besiktningar blir godtyckliga och svårförutsägbara.

Alla skulle tjäna på om reglerna blev mer klara och tydliga.

Ursäkta många hårda ord men detta är något som verkligen får igång mig.


Markus Ågren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.053 sekunder