Spänningsfall i abonnentanläggningar - Normal drift?

28 mar 2017 12:55 #1 av Jonas
Diskuterar spänningsfallsberäkningar med kollegor... vi är ju lite fega och beräknar det hela i el-vis. En betydande faktor för vilken längd du kan ha på ett kablage (exempelvis 1,5mm2) är vilken effekt du anger.

Om vi tänker oss följande kedja:
Servissäkring -> Mätarblock -> Gruppcentral i lgh -> Uttag med apparat e d

Vilket spänningsfall är godkänt längst ut i kedjan?
3% eller 4%?

Vilken effekt är normal drift? På ett uttag kan det ju vara väldigt olika... anger du 2,3kW så kan du inte dra så långa sträckor 1,5mm2 innan du måste gå upp till 2,5mm2.

Från standard:
"
525 Spänningsfall i abonnentanläggningar
ANM - Normalt bör spänningsfallet i installationen inte överstiga 4% av den nominella spänningen. Större spänningsfall kan accepteras för motorer under start och för utrustning med hög inkopplingsström.

Hänsyn behöver inte tas till tillfälliga förhållanden, till exempel transienta spänningar och spänningsvariationen på grund av onormal drift


3% sammanlagt i huvudledning från servissäkring och gruppledning för belysning och småapparater.
4% sammanlagt i huvudledning från servissäkring och gruppledning för annat ändamål"
"

"

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 mar 2017 06:52 #2 av Oskar Ståhl
Ja spänningsfall tål att diskutera.

4% spänningsfall gäller ifrån mätarsäkringen ut till uttaget. Detta gör att det är väldigt viktigt att spänningsfallet i huvudledningen är så lågt som möjligt. I större anläggningar är det väldigt vanligt dock att uppdelningen blir 2% i huvudledningarna och då får du ju 2% kvar till uttaget.

1,5mm2 till ett enfas 10A uttag:
16m ger ungefär 2% spänningsfall.

2,5mm2 till ett enfas 10A uttag:
27m ger ungefär 2% spänningsfall.

I standarden står det inte mycket om hur vi skall räkna. Exempelvis: vilken drift temperatur vi skall räkna på ledningen, om vi får lov att sammanlagra osv

I IEC 60364-5-52, Annex G så står det följande som jag använder mig av när jag beräknar spänningsfall:
- Att du kan räkna på högre spänningsfall ifall du är högspänningsabonnent.
- Om huvudledningarna är längre än 100m, kan du öka max spänningsfall med 0,005% per m dock max 0,5%.
- Att spänningsfall kan beräknas med sammanlagrisfaktor där så är lämpligt.

Det skall bli spännande och se om där är några förändringar gällande spänningsfall i utgåva 3 av elinstallationsreglerna.

Min åsikt är att kraven med max 4% spänningsfall är för höga. Som tur är så är det verkar inte så många följa dem för tror inte att elektrikerna blir så nöjda då de skall koppla in en 6mm2 i uttaget som är 35m ifrån centralen!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 mar 2017 12:28 #3 av Örjan Borgström
Kan trösta med att det inte är ändrat i utgåva 3

EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida www.euu.se

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 mar 2017 20:26 - 30 mar 2017 20:44 #4 av Jonas
Tack för inlägget Örjan! Bra att veta, då återstår mitt problem! :)

Som jag förstår saken Oskar så räknar du på spänningsfallet när belastningen motsvarar säkringens storlek? Då blir det inte så långa kabeldragningar, nej.

Men jag undrar om det verkligen är nödvändigt?

I SS4370102 har jag hittat ännu en ledtråd till vilken belastning vi ska räkna med men den är.... inte överdrivet tydlig... kort och gott ska man använda sig av de effekter vi får fram via n*1,5+12 med kringliggande text. Problemet är att den effekten snarare anger servissäkringens storlek än enskilda centraler och uttag i anläggningen.

Om jag hävdar att en korrekt spänningsfallsberäkning innebär att jag längst ut i kedjan kan sätta en dammsugare eller dylika på ca 1,2kW? Sedan ignorerar jag att säkringen är 10A och hävdar att det är ett onormalt undantag att bruka hela säkringens storlek. Övriga huvudledningar bakom uttaget ger jag en belastning i enlighet med formen:s anda och eget tycke om vad som är normalt. Är någon där emot?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 mar 2017 03:34 #5 av Bo Siltberg
Nej, alltså jag håller med dig. De riktlinjer för sammanlagring som pekar på är ju just till för att lura ut den normala belastningen som kretsen ska dimensioneras för. Att säkringen har en högre märkström beror ju bara på att de bara finns i några grova värden 10, 13, 16 etc plus tumregler att säkra en gruppledning 10 A även om endast 1 A är normal belastning.

Men när många uttag finns på gruppen kan det ju vara svårt att bedöma vad som kan vara normalt. En elradiator kan pluggas i var som helst. Så där bör man nog lägga sig ganska nära säkringen.

Å andra sidan får vi färre och förre apparater som är känsliga för spänningsfall. Att belysning t.ex är med i dagens regler som en gränsdragning mellan 3 respektive 4% är förlegat, inte minst för att allt glödljus är på väg att förbjudas...
Följande användare sa tack: Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 mar 2017 06:35 #6 av Oskar Ståhl
Jag anser att man kan sammanlagra effekten på vägguttagsgrupper med en faktor av 0,8 för spänningsfallsberäkningar. Då tycker jag man får en bra balans mellan standard och verklighet. Du får fortfarande inte ha speciellt långa ledningar.

Jag brukar beräkna spänningsfallet väldigt tidigt i en projektering. Man får då ett bra hum om placeringen av centraler är tillräcklig.

En intressant sak till är att vi får lov att ha 4% spänningsfall inom anläggningen och nätleverantören får lov att ha 10% spänningsfall till mätartavlan. Jag tror nätleverantörerna i Sverige större krav på sina nät än så. Om man har kännedom nätet före anläggning, och man är nära transformatorn och att man har ett starkt nät tycker jag man kan "låna" någon % av nätleverantören. Du frångår ju då god elsäkerhetsteknisk praxis så de bedömningar som ligger till grund för utförandet skall dokumenteras.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.047 sekunder

Senaste foruminlägg