Dimensionering av huvudledning i konstsnöanläggning?

26 mar 2017 10:41 - 26 mar 2017 10:48 #1 av Benny Törnkvist
Jag håller på med att räkna på elkraftmatning till en konstsnöslinga och har kört fast på dimensioneringen av huvudledningen.
Jag har kollat upp med andra konstsnöspår vad som är vanligaste kabelarea och har kommit fram till 240kvmm aluminium.
När jag kör beräkningen i elvis så blir det ok med utlösningsvilkoret och även spänningsfallet längst bort på slingan (63A uttag avsäkrat i markskåp i änden på stamledningen på 1000 m)
Mitt problem är att jag bara får 80A säkring på matande huvudledning för utlösningsvilkor 5sek och jag behöver minst 125 för att kunna köra tre snökanoner samtidigt utmed slingan.

This message has an attachment file.
Please log in or register to see it.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 mar 2017 12:07 #2 av Bo Siltberg
Om jag gör lite grova överslagsberäkningar på data ur SS 424 14 05 så är 240/72 mm² Al helt enkelt för klent för 1000 meter. Det tillåter mycket riktigt max 80 A / 5 s. Du behöver ca 2 x 185/57 mm² för att komma upp i en kortslutningsström som tillåter 125 A säkring.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 mar 2017 12:25 #3 av Benny Törnkvist
Ja att gå upp i area löser problemet men anledningen att jag tar upp frågan här är att jag har fått uppgifter på 240kvmm från leverantör och även andra befintliga anläggningar.
Jag tänkte att det kanske fanns någon regel som jag missat när det gäller den här typen av "servis-ledning"

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 mar 2017 18:26 #4 av Bo Siltberg
Det är ju svårt att säga vad andra har gjort för lösningar eller eftergifter, det finns ju flera möjligheter om man inte vill gå upp i area, t.ex kompletterande skyddsutjämning, riskbedömningar, kabel med större area på PEN, annat värde på faktor c, TT-system etc.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 mar 2017 09:23 #5 av Christer Djerf
Brukar bli bättre om man räknar med en effektbrytare istället, men det går kanske inte att montera!?
Följande användare sa tack: Benny Törnkvist

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 mar 2017 13:13 #6 av Benny Törnkvist
Effektbrytare löser problemet galant, kommer även högre än 125A.
Vad är det som gör så stor skillnad med effektbrytare kontra säkring?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 mar 2017 13:27 #7 av Christer Djerf
Vad valde du för storlek på kortslutningsströmmen, normalt vill man komma upp I runt 5ggr belastningsströmmen för att kunna hantera startströmmar.
Men grejen med effektbrytare är dels att det är säkringslöst och sedan kan du beroende på skydd finjustera utlösningskurvorna efter din applikation, en säkring är gjord på ett sätt med en fast kurva och den tar oftast allt men passar inte alltid, den blir ofta lite "grov".

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 mar 2017 16:07 #8 av Torbjörn Forsman
Jag har en känsla av att man har varit van vid ganska stora spänningsfall i åtminstone äldre snökanonanläggningar.

För en del år sedan sysslade jag med styrsystem till snökanoner, där ställdes kravet att styrsystemen skulle klara 50 % spänningsfall under 30 sekunder utan att starta om. I praktiken klarade de också att spänningen gick ner till 0 under 1-2 sekunder, men då släppte förstås alla kontaktorer.
I de snökanonerna användes Y/D-start för de större trefasmotorerna till fläkt och kompressor. Man funderade på att gå över till modernare mjukstartanordningar men det blev åtminstone inte gjort så länge jag var inblandad i verksamheten.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 mar 2017 06:34 #9 av Bo Siltberg

Benny Törnkvist skrev: Effektbrytare löser problemet galant, kommer även högre än 125A.
Vad är det som gör så stor skillnad med effektbrytare kontra säkring?


De har olika karakteristik. Nu får du ev se över startströmmar och selektivitet mot överströmsskydden i undercentralerna.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.084 sekunder

Senaste foruminlägg