Nya egenkontrollsprogrammet, en pappers-tiger?

06 dec 2016 21:26 #21 av elmont
Naturligtvis ska vi prova, men jag tror inte att det kommer att märkas någon större skillnad. Det skulle behövas en massiv upplysningskampanj under en längre tid och det är jag övertygad om att det inte kommer att ske, tyvärr. Även jag vill naturligtvis att det ska bli ordning på torpet och att alla "fuskare" försvinner.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 dec 2016 21:39 #22 av Electrum
Tja ...
Det funkar ju idag, det funkar som det funkar. Många tycker nog att det inte alls fungerar dåligt.
Elolyckorna ligger på en historiskt låg pyttenivå. Elfirmorna har fullt upp att göra.
Den ev ofungerande marknaden har nog främst med bristen på gott folk att göra. :S


Men sen om man sjunker lite djupare i det hela så finner man givetvis en del problem.
Jag ser problem såsom konkurrens på olika villkor (som just nu i den gynnsamma konjunkturen inte är något egentligt problem).

Jag ser problemet med att folk får fula, felaktiga, olagliga och farliga installationer gjorda (jag ser dessa när jag kommer som nummer 2 eller ännu senare). Dessa installationer är delvis gjorda av helt vanliga korrekt drivna el-firmor som har okunniga, slarviga, dåliga eller bara slappa anställda, dels av firmor som inte alls drivs inom intentionerna i den svenska ellagstiftningen eller de av sef och eio egenkonstruerade regelverken.

Själv ser jag främst problemet med alla jävla slapptaskar som inte alls borde få röra en elanläggning men ändå gör det, ibland är det multihantverkare eller annat pack som inte följer några regler som helst. Dessa kan kanske bli stoppade av de nya lagarna och föreskrifterna, men långt ifrån säkert.
Ibland (alldeles för ofta) är det etablerade elektriker ifrån etablerade elfirmor som står bakom skiten jag ser. Jag har mycket svårt att se att detta kommer påverkas av det nya systemet.

Det nya systemet är till för att mildra konkurrensen ifrån de som inte inordnar sig i systemet och/eller betalar skatter rätt osv. Det nya är inte till för att störa verksamheten för de företag med odugliga anställda som jobbar under sin chef som är behörig elinstalaltör (och ev oduglig han också).


Glöm inte att vi som frekventerar detta forum är en helt annan sorts elektriker än den stora massan där ute.
Bryr man sig inte om hur man installerar på dagarna, vare sig lagligheten eller utförandet, så lägger man inte heller någon tid på ett sådant här forum.


Jag önskar väldigt mycket att alla som inte borde ha licens att hålla i kabelsax blev bortmotade 1 juli kommande sommar (men jävlars vilken elektrikerbrist då ... ;), men jag tror helt enkelt att inget speciellt kommer hända.
The show must go on.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 dec 2016 21:45 #23 av Lars Blomkvist
Varför informerar inte ESV i TV som typ ELRÄTT?
Jag har aldrig fått frågan från en privatperson ang min behörighet. Det kunden inte vet existerar lär dom inte efterfåga heller? När hjälmlagen infördes så stod det i varenda tidning va jag kommer ihåg.

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 dec 2016 21:54 #24 av Mats Jonsson

Lars Blomkvist skrev: Varför informerar inte ESV i TV som typ ELRÄTT?
Jag har aldrig fått frågan från en privatperson ang min behörighet. Det kunden inte vet existerar lär dom inte efterfåga heller? När hjälmlagen infördes så stod det i varenda tidning va jag kommer ihåg.

Elsäkerhetsverket har fått medel beviljat av regeringen att informera via massmedia och då även i TV om det nya reglerna för elinstallationsarbete. Men man kan ju inte göra detta förrän det nya registret finns på plats och är sökbart. Troligen gör man detta efter 1 juli när alla företag har registrerat sig.

Mats Jonsson, Eltrygg Miljö AB
Följande användare sa tack: Lars Blomkvist

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 dec 2016 22:07 #25 av Electrum
Jag är lite ledsen att jag låter så neggo. :blush:

För egentligen bestämde jag mig för nästan ett år sedan att jag skulle försöka att inte dissa den nya lagen och de nya kommande föreskrifterna. Att försöka ha en positiv anda.
För vem vet, det kan ju faktiskt bli jättelyckat. Chansen minskar dock om alla är negativa. :dry:

Så nu ska jag gaska upp mig igen, och tänka positivt.

Och ja, jag ser det som positivt att ESV kommer ha betydligt bättre överblick över företag och installatörer.
Jag hoppas det räcker.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 dec 2016 07:15 #26 av Christer Djerf
Om målet är att få bort ALLA fuskare så är jag övertygad om att det inte kommer att fungera, denna lag är ju som alla andra lagar, lag i sig förhindrar inte brott mot den.
Det enda som förhindrar brott är vårt samvete och viljan att göra rätt, de som inte har den genen kommer fortsätta att våldta, köra för fort, råna eller göra olaglig elinstallation etc.

Men får vi bara bort någon procent av de som gör regelvidriga elinstallationer på grund av "lättja" så tycker jag att det betalar hela reformen, vi har säkert sparat någon skada på person eller egendom genom det.
Och även om "allt ska ske over en natt" så kommer ju inte medvetenheten bland den stora massan att ske då, men där har ju vi som bransch ett stort ansvar och vara evangelister och föra ut budskapet så ofta vi bara kan.

Och jag tror det är som med allt jobb som man företar sig: Om man försöker göra det bra blir det ofta acceptabelt, försöker man inte ens göra det bra blir det garanterat skitresultat!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 dec 2016 09:48 #27 av Bo Siltberg
Det låter dock osannolikt att branschen skulle fuska så mycket att det motiverar dessa åtgärder med egenkontrollprogram och anmälningsplikt etc!?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 dec 2016 19:29 #28 av Ronnie Lidström
Om man vill underlätta för kund att kontrollera "sin" elektrikers kompetens så hade det väl varit bättre att införa personlig behörighet för alla, en "elektriker-legitimation" som det var tal om tidigare.

Jag tycker det hade varit bra. Att alla elektriker måste gå en kurs och göra ett prov då och då för att få behålla sin legitimation... Problemet med detta var väl att man siktade för högt och tänkte att alla skulle ha motsvarande dagens ABL vilket känns helt onödigt.. Jaja.. Detta kanske också kommer nån gång i framtiden ;)

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare sa tack: Bo Siltberg, Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 dec 2016 22:02 #29 av Lars
Jag hoppas ju att det kommer bli så som Mats säger men dessvärre är jag nog lika negativ som Electrum för jag delar hans syn på hur verkligheten ser ut.

Folk vill ju ha igång sina anläggningar utan att jag testar av dom först. "det är ju bara en kabel, behövs det?"
Nu är jag ju världsmästare (ironi) så folk känner sig uppenbarligen helt trygga med mina jobb.

Var och handlade på biltema idag. En kund före mig ville ha hjälp att hitta 4mm2. Han skulle ha 30m till något hemma (ny spis?) och det var rätt uppenbart att han inte var elektriker när han stod där och förklarade. Hans medhjälpare såg lika osäker ut. Biltema hade inte 30m 4mm2 så han blev hänvisad till Selga. Tur han inte bor i samma trapphus som mig.
Tänk om systembolaget lät alkoholister handla hos dom tänkte jag sagt men ja.... suck...verkligheten igen...

Installationstestare, hur många har en sådan med sig i bilen om dagarna?
Folk tittar ju på mig som om jag vore idiot när jag frågar ifall jag åtminstonde kan få en digital kontinuitetstestare och en isolationsprovare med mig på jobb.
Det är ju konstigt att jag har en installationstestare hemma privat. Jag har en mer välsorterad uppsättnings verktyg och mätinstrument hemma än när jag är på jobb, konstigt...

Angående detta med att företaget ska ta över ansvaret, vad innebär i praktiken? Ska VDn ställas till svars eller blir det en juridisk person som elsäkerhetsverket ska sparka på om nåt går fel?
Det där med juridiska personer är ju en fantastiskt kreativ ide som jag själv har velat tillämpa många ggr när jag har gjort bort mig.
"Det var inte jag, det måste ha varit min juridiska tvillingbror"

Den här elinstallatören som har till uppgift att se till så kontrollplanen efterlevs, vad är straffet ifall han missköter den uppgiften?

Säg så här, den arbetslösa elinstallatören Pelle blir anvisad att söka ett jobb hos Konkursia EL AB då dom söker en elinstallatör för att få sin kontrollplan godkänd.
Jag behöver nog inte förklara vad som händer hos AF om Pelle vägrar men vad händer om Pelle tar Jobbet och Konkursia använder honom som målvakt?

Ska elsäkerhetsverket ta behörigheten ifrån honom? Kan dom sätta honom i fängelse? Eller händer som jag kanske befarar, just ingenting?
Syftet med personligt ansvar var väl att sätta tonen på allvaret i det vi faktiskt jobbar med och om ingen längre har ett personligt ansvar så får vi kanske samma situation i branschen som vi fick bland politiker när tjänstemannaansvaret avvecklades. Nu kan man ta vilka galna beslut som helst.
Säg att Mall of Scandinavia 2.0 brinner ner och flera inblandade har jobbat med installationerna, vem ska rättsväsendet sätta fast om bristerna är uppenbara?
Dödsolyckan i Dalarna med 2 estländska elektriker, vem bär ansvaret för en sån sak?

Som Ronnie är inne på en elektriker-legitimation hade väl kunnat vara en grej. Ett litet ID kort som man alltid har med sig med behörighetsnr som kan uppvisas vid förfrågan.
Det är ju inte konstigare än att det ställs krav på att ha Liftkortet med sig när man kör lift.

Ja, jag vet inte. Det är hur som helst väldigt intressant att ta del av er andras tankar för jag funderar som sagt en hel del över detta.
Jag kan säga ett ställe som definitivt inte kommer påverkas av dom nya reglerna (kommer skita högaktningsfullt iallafall) och det är landets alla pizzerior. Där gäller nämligen en egen standard och en standardfråga som brukar komma är "Tjena kompis är du elektriker? Jag har massa jobb här till dig. Svarta pengar".
Nån mer som brukar bli erbjuden pizza som betalning för eltjänster här?
Ibland tänker jag att man kanske skulle hjälpa dom så ingen behöver dö av alla lösa trådar i tak och väggar men så kommer rysningen och man skyndar sig därifrån.

Var ringer man för att kontrollera att läkare verkligen är läkare?
Om folk är osäkra på om elektriker är elektriker så är min erfaranhet att jag mer och mer undrar ifall svenska läkare verkligen är läkare på riktigt eller låtsas.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 dec 2016 08:01 #30 av Christer Djerf
Den bild som Lars målar upp tolkar jag som verkligheten idag, borde väl inte bli sämre med den nya lagstiftningen?
Kanske inte så mycket bättre men jag tror ändå att vi kommer gå I rätt riktning och då blir det ju en förbättring.
Är allternativet att ha det som vi har det bättre?

Eller bottnar allt detta i en rädsla för det okända samt att man inte ska klara av det som krävs?

Sedan undrar jag lite vad dödsolyckan I Dalarna har med det hela att göra, den har ju inget med behörighetsreformen att göra överhuvudtaget, det handlar ju snarare om att använda rätt arbetsmetod på en redan drifttagen anläggning.

Vad det gäller liknelsen med alkoholister som inte får köpa sprit på systemet så kan man väl även göra en liknelse till att mördare inte ska få köpa knivar, hur stoppar vi det!?

Att få folk att sluta bryta mot vilken lag som helst är ju en helt annan fråga enligt mig, har inget med den nya el-lagen att göra, ingångsvärdet måste ju vara att de allra flesta är laglydiga, annars havererar ju rättsstaten med en gång!

Nä, jag tycker vi ska hålla oss till ämnet och inte blanda in en massa äpplen när det är frågan om päron!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 dec 2016 09:11 #31 av elmont
Problemet är väl att dom som redan är seriösa och inte utgör nått "problem" kommer att ta till sig och "sköta sig" efter dom nya reglerna. Men det tillför ju knappast så mycket när det gäller säkerhet och regelefterlevnad. Men den grupp som mer eller mindre redan i dag struntar i regler kommer naturligtvis att även i framtiden att fortsätta med det. Och det är väl den senare gruppen som man borde lägga sitt krut på. Det kan man göra på många sätt men knappast genom att se till att alla har ett program sittandes i en pärm i en bokhylla.
Följande användare sa tack: Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 dec 2016 09:28 #32 av Christer Djerf
Jag kanske är dum och inte förstår alla hinder som verkar kunna uppstå, men jag tror ju ändå att just registreringen är ett jättebra verktyg ihop med den utökade sanktionsmöjligheten som ESV får.
Då ger man iallafall den stora allmänheten möjligheten att kontrollera det företag som man avser välja, sedan kanske inte hela allmänheten gör denna kontroll och det kan man ju inte göra så mycket åt mer än att försöka predika om det.
Sedan kommer ju även ESV ha en möjlighet att belägga företag med näringsförbud om man upptäcker att någon firma inte sköter sig (något man inte kan idag), här har ju kanske vi som är ute på fältet ett stort ansvar och anmäla det vi ser, då kommer ju det så småningom bli ganska jobbigt för de "halvseriösa".
Svartarbetena kommer ju vara lika svåra att komma åt som tidigare såklart, här tror jag ingen har någon bra lösning

Som jag skrev tidigare: Hur ska man som beställare kontrollera ett företag idag?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 dec 2016 10:50 #33 av elmont
Vem ser nya hinder? Inte jag i alla fall,men jag ser knappast några "lösningar" som kommer att innebära några större praktiska förbättringar, men lite mer pappersvändande. Och utökade möjligheter till sanktioner är utmärkt.
Dessutom en viss förvirring när ännu ett egenkontrollprogram ska infogas i verksamheten, det är ju nått som vi har haft i många många år, dock inte det som kommer att införas utan det som man ska upprätta vid tex entreprenader.
ESV borde kanske ut på fältet och prata med "folk" för att få lite tips och jaga "bovarna", jag är helt övertygad om att installatörerna med glädje delar med sig av kunskapen om oseriösa konkurrenter.
Följande användare sa tack: Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 dec 2016 15:09 #34 av Örjan Borgström

elmont skrev: Dessutom en viss förvirring när ännu ett egenkontrollprogram ska infogas i verksamheten, det är ju nått som vi har haft i många många år, dock inte det som kommer att införas utan det som man ska upprätta vid tex entreprenader.


Ja många företag, särskilt de lite större, har redan system där stora delar av det som ska ingå i egenkontrollprogrammet redan finns med.
Då gäller det att skruva på det systemet så att det täcker föreskrifternas krav och inte skapa ett parallellt system som inte kommer att användas.

Ledningssystem som t ex EIO Q kommer att uppdateras med anledning av de nya regelverken så det är något man bör efterfråga hos sin leverantör av verksamhetssystem hur de tänker göra.

EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida www.euu.se

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 dec 2016 15:21 #35 av elmont
Och eftersom en stor del av dom mindre/små företagen inte har nått med EIO att göra skulle det helt klart vara en stor fördel om tex ESV gav ut nått exempel/råd på hur och vad som lämpligen bör ingå, i stället för att en mängd företagare ska tvingas att lägga timmar efter timmar på nått dom kanske inte riktigt förstår och kanske inte blir bra i slutändan

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 dec 2016 15:27 - 08 dec 2016 15:30 #36 av Mats Jonsson

elmont skrev: Och eftersom en stor del av dom mindre/små företagen inte har nått med EIO att göra skulle det helt klart vara en stor fördel om tex ESV gav ut nått exempel/råd på hur och vad som lämpligen bör ingå, i stället för att en mängd företagare ska tvingas att lägga timmar efter timmar på nått dom kanske inte riktigt förstår och kanske inte blir bra i slutändan

Vad som ska ingå i egenkontrollprogrammet framgår ju av föreskrifterna. Elsäkerhetsverket har föreslagit 7 punkter som ska ingå och det är väl bara att svara på dessa bestämmelser. Men det kommer också en handbok från verket vad man bör tänka på när det gäller innehållet.

Egenkontollprogrammet ska ju inte vara någon konsultprodukt som ingen vet eller förstår vad den innehåller. Tanken är ju att företaget med egna ord ska beskriva hur/vad man gör för att efterleva lagstiftningen.

Mats Jonsson, Eltrygg Miljö AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 dec 2016 15:44 #37 av elmont
Jag får väl vänta och se vad som kommer då och hoppas på det bästa.
Det är bara det att jag genom åren har blivit rätt "luttrad" efter att suttit och försökt tolka andemeningen i div texter.
Men är det vettigt skrivet så kanske vem som helst klarar av och skriva sina egenkontrollprogram. För det bör ju vara så "enkelt" att folk kan/orkar, så att dom inte fortsätter som vanligt så länge som det går, vilket troligen är många år.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 dec 2016 17:01 - 08 dec 2016 17:02 #38 av Mats Jonsson
Jag fick i dag ett samtal från en chef på ett lite större företag i installationsbranschen som hade frågor om egenkontrollen. Han sa att inte förrän nu, på riktigt, hade satt sig in i nuvarande regelverk men hade då blivit bekymrad över hur systemet såg ut. Han upplevde systemet som märkligt. Han hade, som jag förstod det ett lite större antal elinstallatörer i företaget. Han konstaterade att tydligen så gjorde var och en av dessa sina egna bedömningar av ”kunskaper och färdigheter” av hans personal. Han hade i sin enfald trott att det fanns fastställda kunskapskrav från bransch/myndighet för den som skulle utföra elinstallationsarbete, inte att hans elinstallatör efter eget huvud bedömde vem som fick göra vad. Likaså var han förvånad över att det var den enskilde elinstallatören som bedömde vad som var i en ”betryggande omfattning” när det gällde kontroll före idrifttagning. Även här trodde han att myndigheterna hade fastställt minimikrav på vad kontrollen skulle innehålla.

Han såg väldigt positivt på att företaget nu skulle få ett (1) system som skulle gälla hela företaget och att grunderna för hur man utförde elinstallationsarbete skulle bli lika. Just detta med kompetens och kompetenskrav för olika arbeten framhöll han som mycket positivt. Det lät som om han var förvånad över att han inte redan hade ett sånt system men försvarade sig med att han hade trott att elinstallationsarbete var tydligare reglerat än vad det faktiskt är.
Så det finns i alla fall en som ser positivt på behörighetsreformen :)

Mats Jonsson, Eltrygg Miljö AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 dec 2016 17:52 #39 av elmont
Och hur mycket säkrare kommer dom jobb som den firman utför bli med den nya "ordningen" troligen inget. Men för chefen som inte har koll på hur företaget fungerar kan det ju vara guld värt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 dec 2016 18:21 #40 av Lars
Gällande frågan om systembolaget så var det inte en fråga hur vi stoppar problemet utan ett exempel där vi stiftar lagar med syfte att stävja alkoholrelaterade problem genom att begränsa försäljningen till en aktör men fortfarande kan sälja alkohol till dom personer som uppenbarligen inte kan hantera sprit.

Ett ganska tandlöst system med andra ord och där fanns möjligen en liknelse till den nya ellagen som inte riktigt blev som det var sagt från början.
För att en lag skall fylla ett syfte så bör den avhjälpa ett grundproblem som föranledde till beslut om ett regelverk.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.072 sekunder

Senaste foruminlägg