- Tack mottaget: 12
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
Jag tror att egenkontrollprogrammets största betydelse blir mot kund. Många större kunder och besiktningsmän kommer att begära ut egenkontrollprogrammet och då är det upp till bevis.
Du har inte några domar eller länkar eller annat till detta, att fördjupa sig i.Mats Jonsson skrev: Av starkströmsförordningens § 5 framgår att innehavaren ska kontrollera kunskaper och färdigheter hos den man släpper lös på sin anläggning.Regeringen skriver i propositionen till riksdagen att det är svårt för den enskilda konsumenten att kontrollera behörigheten. Det kan man också se i en dom meddelad av Falu tingsrätt. Ett par döms för att inte ha kontrollerat att anlitad installatör hade nödvändig behörighet. Kvinnan i fallet ifrågasätter just hur hon skulle agerat.
I ett annat fall luras en dam av en elinstallatör med begränsad behörighet till att byta elcentral. Damen i fråga förstår nog inte att denna elinstallatör inte får byta elcentralen.
[/i]Av egenkontrollprogrammet ska det framgå vilka kompetenskrav som gäller för de elinstallationsarbeten som utförs.
Tidigare har jag delat med mig av den här typen av information men det gör jag inte numer.Electrum skrev:
Du har inte några domar eller länkar eller annat till detta, att fördjupa sig i.Mats Jonsson skrev: Av starkströmsförordningens § 5 framgår att innehavaren ska kontrollera kunskaper och färdigheter hos den man släpper lös på sin anläggning.Regeringen skriver i propositionen till riksdagen att det är svårt för den enskilda konsumenten att kontrollera behörigheten. Det kan man också se i en dom meddelad av Falu tingsrätt. Ett par döms för att inte ha kontrollerat att anlitad installatör hade nödvändig behörighet. Kvinnan i fallet ifrågasätter just hur hon skulle agerat.
I ett annat fall luras en dam av en elinstallatör med begränsad behörighet till att byta elcentral. Damen i fråga förstår nog inte att denna elinstallatör inte får byta elcentralen.
T.ex. skulle det vara intressant att läsa hur rätten resonerade.
Mats Jonsson skrev: #4 Lars.
Tanken är alltså inte att egenkontrollprogrammet ska vara ett dokument för beställare eller besiktningsmän. Det är ett internt styrdokument som ska användas inom företaget. Beställarna ska inte sitta och jämföra egenkontrollprogrammen, de ska jämföra offerter.
Jag kan tyvärr inte vara till hjälp.Lars skrev: Någon får gärna förklara hur dessa regler kommer skapa bättre ordning på marknaden för jag kan inte se hur det isåfall skulle gå till!?