Belastning café/cafékök.

01 apr 2016 12:56 #1 av Daniel Norrström
Någon erfarenhet av vanligt förekommande total-belastning för ett mindre café?
Finns det någon form av schablon att hämta någonstans som anger W/m2 för detta möjligtvis?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 apr 2016 16:04 - 08 jun 2016 20:58 #2 av Borttagen användare

01 apr 2016 17:01 - 01 apr 2016 17:02 #3 av Rikard Ågren
Jag har gjort två caféer nyligt (samma kedja) och det blev 80A abonnemang på båda två. Men det beror ju helt på vad det är för sorts café. Den värsta maskinen dom här hade var en enfasansluten ugn som låg och drog ca 20A nästan jämt.

Trefasanalutna maskiner kan vara lite luriga också. Diskmaskinen (trefas) hade en del som låg och drog ca 10A på en fas under hela programmet, dom andra två belastades lite mindre eller inte alls. Och en espressomaskin, också trefas, men där värmeelementet som gick mest också låg på en fas. Kan vara bra att tänka på att kolla upp när det är dags för driftsättning, så att man inte antar att dom belastar jämnt över faserna

Projektledare el, styr och automation
Följande användare sa tack: Bo Siltberg, Daniel Norrström

01 apr 2016 17:07 #4 av Rikard Ågren
Be om en effektlista (eller upprätta en i samråd med kunden) som du kan dimensionera efter. Och ta till servisen så att det går att säkra upp utan kabelbyte

Projektledare el, styr och automation

01 apr 2016 17:51 #5 av Christer Djerf
Räkna inte med sammanlagring då det riskerar att bli effektbrist när effekten behövs som bäst, dvs. vid "fullsatt".

02 apr 2016 13:54 - 02 apr 2016 13:55 #6 av Michell Andersson
...eller så får man höra med användaren hur det kommer se ut. Långsökt, men tänk så är det så att det enbart är en person som arbetar vilket innebär att diskmaskin och espressomaskin ALDRIG kommer att köras samtidigt. Dessutom så har man 1,6 gånger säkringens märk till förfogande under en timme normalt sätt. Ja, 1,5 gånger märk på servis enbart dock meftersom din nätägare blir grinig annars.

Hade jag ägt en logger hade jag hört med bekanta som driver restauranger om att få ha den hos dessa i en vecka eller två för att se hur effekten ser ut relativt vad som finns installerat. Jag tror att det skulle kunna finnas pengar att tjäna på att kunna dimensionera ett kök eller ett café riktigt eftersom man troligtvis skulle ha lite lägre anbudssiffror än alla andra eftersom alla andra överdimensionerar. Ska man sammanlagra så kräver det dock att man verkligen analyserar hur utrustningen kommer användas samt hur den ser ut inuti, som Rikard var inne på.
Följande användare sa tack: Daniel Norrström

02 apr 2016 23:47 #7 av Richard
Svar från Richard i ämnet Belastning café/cafékök.
Diskmaskin och espressomaskinen aldrig går samtidigt???

Ehh, hur tänker vi där?

Diskmaskinen kan ju snurra medans man värmer espressovattnet...

03 apr 2016 11:52 - 03 apr 2016 19:23 #8 av Michell Andersson
Istället för att anta att jag inte har tänkt så kan du fundera på om du inte förstod vad jag menade. I restauranger och caféer använder man sällan den typen av diskmaskiner som folk har hemma utan istället en variant där man lastar allting på en back. Dessa diskmaskiner spolar ofta mer än 60-gradigt vatten på disken, men enbart under tiden som någon står och håller locket av maskinen över backen, normalt under kanske 20-30 sekunder. Upphettning av vatten går också väldigt fort, men görs återigen bara under tiden som någon står där i princip.

Samma kan gälla för espressomaskin beroende på typ.

04 apr 2016 07:17 #9 av Daniel Norrström
Tack!
Ja det skulle vara intressant att logga. Det är nog inte många köksanläggningar (bland annat) som kontrollerats/loggats i efterhand, utan det blir väl oftast att dimensionering sker med sammanlagrad belastning och sen lämnas det väl där. Det borde finnas statistik/resultat av dem som faktiskt gjort mätningar.

Sidan laddades på: 0.047 sekunder

Senaste foruminlägg