Spänning mellan nolla o jord bakvägen.

12 maj 2014 02:12 #1 av Sven Ohlsson
Jag stötte på ett märkligt fenomen igår när jag skulle koppla in lysrörarmaturen till 230V.
Själva eluttaget som jag installerat var alltså helt ok och där stämmer allt som det ska.
Men apparatsladden som skulle anslutas till mitt nyinstallerade eluttag var spänningsförande på nollan.
Jag mätte 230 V mellan fas och nolla och 230 V mellan nolla o jord.
Då mätte jag om det fanns någon mätbar ström där emellan. Nix det fanns det däremot inte.
Men hur i helsike kan jag få 230 V på en Nolla? Är det något fel i drosslarna?:blush:
Jag ska tillägga att det var en stor kyl som lysrörsarmaturerna var kopplade till.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 maj 2014 04:23 #2 av Tommy
Vänd på stickproppen ;)
Följande användare sa tack: Richard

12 maj 2014 04:27 #3 av Sven Ohlsson
I dosan var blå ledare (nolla) kopplad till nolla i apparatsladdstället.
Eller är det något jag inte förstod?

12 maj 2014 04:50 #4 av Richard
Vilket stift på stickroppen är kopplad till den blåkabeln?

Kan vara fel gjutet från fabrik...

12 maj 2014 09:29 #5 av Torbjörn Forsman
Kan det vara kapacitivt kopplad spänning från någonting i närheten? Får du fortfarande 230 V om du lägger ett belastningsmotstånd på några kohm (t ex en 230 V glödlampa eller halogenlampa på några tiotal W) parallellt med mätinstrumentet eller sjunker spänningen till i stort sett noll då?

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare sa tack: Sven Ohlsson

12 maj 2014 13:04 #6 av Sven Ohlsson
Jag tror du är rätt på spåret där någonstans. Det här var faktiskt min egen teori med.

Men det är alltså frågan om armaturer som ska anslutas till 230V via ett apparatsladdställ som när apparat stället är inkopplat enbart i lysrörs driften alltså behöver spänning för att det ska lysa.

Men det chockande är ju att jag får spänning ifrån något som absolut inte skulle ge nånting. Den är ju inte ens inkopplad men ström flyter tydligen baklänges förmodligen genom kylskåpet.

Det är ju en kyltekniker som satt dit kylskåpet för att det ska anslutas till 230 V på belysningssidan.
Jag mäter alltså på det apparatsladdstället som går till lysrörsarmaturen utan att ha kopplat in en enda volt själv.
Det kommer ju bakvägen om ni förstår.

12 maj 2014 13:07 #7 av Sven Ohlsson
Apparatsladdstället är felfritt och det kommer spänning ifrån ljusrören utan att spänning är inkopplat.

12 maj 2014 13:17 #8 av Sven Ohlsson
Det du sa om att koppla ett motstånd parallellt över verka vettigt då kan man ju se om spänningen sjunker. Förmodligen gör den ju det.
Men vad gör man åt en sån spänning som går bakvägen? Jag har ju ingen koll på hur deras kyl/frys funkar.
Känns ju jätteskumt att man får ut spänning på nollan utan att någon spänning är ansluten till lysrören.
Det är ju det som ska göras. Och när man ansluter apparatstället till eluttaget fungerar det såklart. Men är det här så nyttigt att ha det så.
Jag har kollat så att när jag ansluter nollan till eluttaget får jag normala värden på anläggningen. D.v.s. 230 V mellan fas och nolla och 230 V mellan fas o jord. Samt 0 V mellan nolla o jord. Det är ju det sistnämnda som var viktigt.
Men kan man köra så Torbjörn?

12 maj 2014 19:28 #9 av Torbjörn Forsman
Det vore ju såklart intressant att ta reda på var spänningen kommer ifrån, men jag tycker nog att om man kan påvisa att det inte mer än normala läckströmmar/kapacitiva strömmar som står för spänningssättningen så kan man känna sig rätt lugn.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare sa tack: Sven Ohlsson

12 maj 2014 22:12 #10 av Sven Ohlsson
Jag ska kolla upp det du sa med ett motstånd och även mäta strömmen mer exakt för att känna mig garderad.

13 maj 2014 07:05 #11 av Prolle Fröderberg
Har du verkligen provat att vända stickproppen som påstods längre upp i tråden?
När man ansluter en stickpropp vet man nästan aldrig vilken ledare som blir fas eller nolla. 50% chans att dom vänds. Det är så på allt som har stickpropp (lampor, kylar, frysar m.m)

14 maj 2014 08:17 #12 av Odd Hedberg
Just därför vore det UNDERBART om vi införde jordade uttag som är honan till den vanliga gjutna hybridSchuko-proppen, (CEE 7-7, Typ E/F hybrid, den där som har acceptans för det franska jordstiftet)! Då skulle ALLTID neutralledaren vara 'till höger' - om jordstiftet sticker ut överst i honan... :)

Sidan laddades på: 0.038 sekunder