Hej Christer Djerf!
MAS 80, skrevs 1980. Jag tror det är en SIS standard. Troligtvis låg Jappsen bakom den.
Jag har jobbat åt och för OKUMA nasaren. Varit på kurs hos MAZAK nasaren. Det är den maskin jag jobbat minst med. Jag stötte på deras troligtvis vassaste tekniker Anders i mitten på 80 talet.
Den maskin jag jobbat mest med är MORI SEIKI. Tillsammans är dehär vördens största verktygsnaskins tillverkare.
Jag har jobbat med många andra märken också.
Alla de här maskinerna följer MAS 80.
Jag kom i kotackt med det i början på 90 talet. Det fins översatt till svenska. Jag har dock inte papprena kvar.
Jag kan reparera mekaniskt, ekektriskt. Utbilda mekaniker, elektriker, operatörer, ställare, programmerare.
Jag kan maska av ingångs kort och med mackro intruktioner styra maskiner.
Har jobbat med FANUC MItsubishi Yaskawa HAAS och lite till.
Det fins CE regler också. Men som gäller säkerhet. Dörrbryrare och nödstoppskretsar.
Alla maskiner som levereras nu följer dock MAS 80 standarden, så jag tror inte något är ändrat.
MAS 80? Låter mer som en hemlig intern uppgörelse i CNC-branchen.
För att kunna använda en standard krävs ju att den finns tillgänglig på den öppna marknaden (mot en viss summa pengar förstås).
Stefan Ericson skrev: Hej Christer Djerf!
MAS 80, skrevs 1980. Jag tror det är en SIS standard. Troligtvis låg Jappsen bakom den.
Jag har jobbat åt och för OKUMA nasaren. Varit på kurs hos MAZAK nasaren. Det är den maskin jag jobbat minst med. Jag stötte på deras troligtvis vassaste tekniker Anders i mitten på 80 talet.
Den maskin jag jobbat mest med är MORI SEIKI. Tillsammans är dehär vördens största verktygsnaskins tillverkare.
Jag har jobbat med många andra märken också.
Alla de här maskinerna följer MAS 80.
Jag kom i kotackt med det i början på 90 talet. Det fins översatt till svenska. Jag har dock inte papprena kvar.
Jag kan reparera mekaniskt, ekektriskt. Utbilda mekaniker, elektriker, operatörer, ställare, programmerare.
Jag kan maska av ingångs kort och med mackro intruktioner styra maskiner.
Har jobbat med FANUC MItsubishi Yaskawa HAAS och lite till.
Det fins CE regler också. Men som gäller säkerhet. Dörrbryrare och nödstoppskretsar.
Alla maskiner som levereras nu följer dock MAS 80 standarden, så jag tror inte något är ändrat.
Jättegulligt att du kan koppla och greja med nåt kretskort i en maskin. Men vad står MAS för? Vad ÄR det för nåt? Du har hyllat och höjt denna skapelse till skyarna men du har inte kvar pappren?
Detta borde ju rimligtvis inte vara något problem om världens alla tillverkare (med nån form av självaktning) av dylika maskiner använder sig av den. Då borde den åtminstonde komma upp på första sidan på google när man söker efter den, det gör den inte...
Anledningen till min nyfikenhet är ju att du tidigare gjort gällande att den är bättre och skulle ge oss säkrare elinstallationer än alla föreskrifter och standarder som idag finns och brukas på elinstallationssidan.
Väntar med spänning på svar, och inget dribblande med hur duktig du är på att skruva dit nödstoppar eller annat, för nu har du chansen.
Ja alltså det låter bra, men jag tror vi är mer intresserad att höra om vad den innehåller och vilka som fastställt den och vad är det för standard.
Är det en industriell standard som en grupp personer från alla typ CNC-maskins tillverkare har tillsammans fastställt för att funka över hela världen och för att få en standard som alla kan följa och hålla sig till.
Jag har försökt hitta något om denna standard men hittar inget bra hittar lite SIS standarder om maskindirektivet.
JAg hittar dessa texter hos SIS:
"Maskindirektivet anger vilka grundläggande hälso- och säkerhetskrav som gäller för alla maskiner som släpps ut på marknaden inom EU. Utifrån direktivets krav ska CE- märkning göras av de maskiner som släpps på den europeiska marknaden, detta visar att maskinen fritt kan säljas på den europeiska marknaden eftersom den uppfyller maskindirektivets och eventuella andra krav.
Ett sätt att uppfylla maskindirektivets krav är att använda sig av harmoniserade standarder. Att en standard är harmoniserad mot maskindirektivet innebär att den är framtagen utifrån direktivets krav. Genom att följa en harmoniserad standard förutsätts det därför att direktivets krav uppfylls. De standarder som harmoniseras mot maskindirektivet listas i EU:s officiella tidning (Official Journal)."
"I Europa bedriver CEN/TC 114, Safety of machinery, den grundläggande standardiseringen inom maskinsäkerhet. Motsvarande arbete pågår i ISO/TC 199, Safety of machinery, och allt fler standarder tas nu fram inom ISO parallellt med CEN. De maskinsäkerhetsstandarder som behandlar en speciell maskintyp, skrivs inom respektive kommitté. Detta innebär att det finns en mängd olika kommittéer som arbetar med standarder som harmoniseras mot maskindirektivet.
Utvecklingen inom EU med en fri marknad som målsättning och den ökade aktiviteten inom CEN har gjort arbetet med maskinsäkerhet till ett prioriterat område och det har varit viktigt att delta i arbetet för Sveriges del. Svenska experter har varit aktiva i de internationella arbetsgrupper som utarbetat standardförslagen, och därigenom har man på ett tidigt skede kunnat vara med och påverka utformningen av den slutliga skrivningen. Dessutom har man i ett tidigt skede kunnat informera svensk industri om kommande krav och andra viktiga förändringar. Arbetet avser att utarbeta harmoniserade standarder som kompletterar säkerhetskraven i EU:s maskindirektiv inom ramen för ”the new approach”."
Så jag tror att denna MAS 80 kan hända att det ändras till detta? Blivit en del av maskindirektivet och deras harmonerande standarder som finns. För det verkar finnas en hel del olika för olika typer av maskiner.
Ronnie Lidström skrev: Jag skrev ett mail till SIS och frågade om de hade denna standard i sitt sortiment eller om de visste vad det var för något.
De har den inte, och har heller inte hört talas om den.
Vilket elände, Stefan har ju tydligen heller inte kvar papperen, det kan väl ändå inte vara så illa att vi kommer att gå miste om allt revolutionerande som denna skrift verkar innehålla!?
Dock vet vi ju i alla fall att den slår allt annat på fingrarna, så vi får väl trösta oss med att vi vet att alla övriga standards så småningom förhoppningsvis kan bli lika bra som MAS 80!
Det kan inte vara så enkelt då att MAS 80 = MAskinStandard 1980 och att den sedemera gått upp i SS-EN 60204-1 "maskinsäkerhet" ??
Den standarden tittar jag i ibland och tycker mig känna igen vissa fragment....dock kan man ju välja att läsa en standard som fan läser bibeln....
En behörig installatör bör inte läsa en standard på det viset som Hin håle gör.
Installatören har, om inte det juridiska, så åtminstone det moraliska ansvaret att tolka standarden på "rätt" sätt, samt att han troligen även har en yrkesstolthet som styr i den riktningen!
Jag har hört om en "standard" som hette DOK 80, någon som vet något om den?
Den finns däremot i Goooglingsbart utförande, åtminstone delvis.
Jag har fått för mig att den är något som ASEA har meckat ihop och troligen har den levt vidare i någon modernare form under annat namn, den är ju ungefär som det vi jobbar efter idag.
Det kanske var så för 40-50 år sedan att när ASEA tyckte till om något så hukade sig gubbarna på SiS i bänkarna.
ASEA hade väl också ganska mycket folk i de olika kommitéerna kan man gissa?
DOK 80 har jag sett olika utdrag ur , jobbade mycket med gamla ASEA strömriktare o VMG / VHE stlv. m.m. förr och där fanns ( i alla fall liknande) delar av den i dokumentationen, fast ändå lite utförligare ang. apparatplacering/beteckningar och sån't.
Som du säger så är det nog detta ASEAs "standard", uppfattade det då som deras anvisningar bara, men det kanske härstammar från ngn Standard.
Jag kan tänka mig att detta är en Maskin Anpassnings Standard som någon av dom större industrijättarna (Volvo, SKF mm) har tagit fram för inköp av maskiner och där med har många av de svenska försäljarna anpassat maskinerna generellt efter denna/dessa. Bara en tanke
Hej på er!
Nu vänder jag på frågorna.
Var hittar ni att:
Mörkblå=+24VDC
Röd=100Vac
Svart=3 fas spänning.
Orange=främande spänning.
Om en maskin har systemspänning 200Vac. En MCCB på 150A. Så kan man dra 3x16 mm2 ner till säkringarna innan kontaktorerna, och sedan bara kopplar vidare. Krav inte mer än 3 m ledning enkel väg och en kortslutning skall lösa MCCB:n. Den måste också klara den konturneliga strömmen. Mao man säkrar av efter ledningen.
Det är tillåtet att ansluta en 1 mm2 ledning inann MCCB:n och den blir då säkrad med över 150A. Som går runt till mickrobrytare till dörrana på elskåpet. Idag brukar dom både transformera ner och säkra av.
Ingen av dom här kopplingarna har någon gång orsakat mig några problem.
Att man måste CB och inga smält säkringar.
Att dom svarta ledningarn bara får anslutas med ringkabelskor.
Att ledningenngar måste märkas.
Att alla elkomponenter inne i skåpet måste vara petsäkra. Man måste skruva bort eller lossa något skydd för att mäta en spänning.
Det här ligger inom MAS80.
Det här är CE regler.
Nödstopp kretsen får inte gå genom någon elektronik och ska vara 2 kanaler.
Luckor till bearbetningsutrymmet måste ha säkerhetsbrytare som kräver spänning för att öppna.
Du kanske tänker på SS-EN 60204-1 ( Maskinsäkerhet, maskiners elutrustning. Allmänna fordringar) för lågspänning och motsvarande SS-EN 60204-11 för högspänning? Verkar vara motsvarande SS 436 40 00 fast för maskiner.
Jag har bara skummat genom, för det är ingenting jag jobbar med, men det verkar vara Stefans heliga graal... Någon som arbetar mot denna standard som kan bekräfta dess omfattning?
EDIT: Se Ola Sjöbergs inlägg ovan. Denna standard verkar vara den som är aktuell.
Hej Svenne!
Efter som maskinerna kommer till Sverige enligt den här standarden idag, så gäller den.
Men som fler av er skrivit så kan det gått in i någon eu standard. Det är därför jag stälde frågan.
Jag blir mer och mer säker på att det du känner som MAS 80, Stefan, idag behandlas i just SS-EN 60204-1.
Vissa kallar fortfarande SS 436 40 00 för SSF, d v s starkströmsföreskrifterna, trots att det inte varit föreskrift på år.
Rödlök är inte bättre m a o.
EDIT: Surfplattan autostavar till mig. :smack: Med rödlök så menade jag elfolk.
Hej Michell!
Det är fullt möjligt att du har rätt.
Det som jag tror är svårast att hitta godkändande på är den osäkrade orangea lednigen till dörrbrytaren som styr spolen i MCCB.
En kortslutning i den så skulle den troligtvis brinna upp. Men dom resonerade så att det kostar inte så mycket att köpa 10 m 1.5 mm2 som en död eller skadad människa.
I dom svenska reglerna tänker dom ofta mer på kabel stumpen än person olyckor.
Detta är ju intressant , inte bara utifrån elsäkerhet utan även hur det är upphandlat.
Några frågor, Stefan:
Är det beställaren, innehavaren eller den som ska använda maskinen som har sagt att elen ska följa MAS 80 (vad det nu är)?
Finns det skrivet i någon sorts handling, avtal, entreprenad eller annan dokumentation som styr hur maskinen ska se ut?
Många produktionsföretag har ju speciella maskiner och miljöer som gör att de behöver fler krav än en allmän standard kan möta. Då finns möjligheten att göra en egen anvisning utifrån den riskbedömning man gjort i sin anläggning.
Självklart ska ju det att mynna ut i att man bygger maskinen utifrån de grundkrav som vi ändå sätter på en säker maskin ändå.
Hej Ingemar!
Japaner, Sydkoreaner, Taiwaneser och till och med kineser, fast lite dåligt, följer den. Svenska kunder eller elsäkerhetsverket har inga åsikter om elen.
Tyskarna och Italienarna brukar vara sämre på att följa standarden. På en Tysk slipmaskin som var ny levererad, provade jag att stanna CPU:n i PLC:n. Varken nödstopp eller något annat fungerade.
I Sverige tillverkas inga CNC maskiner.
I mitten på 80 talet ville en kund som köpte ca 40 Matsuura MC-760V2 och några maskiner. Dom ville ha säkrat enligt svenska regler. Jag hade med mig en Japan, han bara skakade på huvudet, när han såg hur jag rev ur kablarna och monterade nytt på kvällen. Maskinen skulle levereras på morgonen.
Stefan Ericson skrev: Hej på er!
Nu vänder jag på frågorna.
Var hittar ni att:
Mörkblå=+24VDC
Röd=100Vac
Svart=3 fas spänning.
Orange=främande spänning.
Om en maskin har systemspänning 200Vac. En MCCB på 150A. Så kan man dra 3x16 mm2 ner till säkringarna innan kontaktorerna, och sedan bara kopplar vidare. Krav inte mer än 3 m ledning enkel väg och en kortslutning skall lösa MCCB:n. Den måste också klara den konturneliga strömmen. Mao man säkrar av efter ledningen.
Det är tillåtet att ansluta en 1 mm2 ledning inann MCCB:n och den blir då säkrad med över 150A. Som går runt till mickrobrytare till dörrana på elskåpet. Idag brukar dom både transformera ner och säkra av.
Ingen av dom här kopplingarna har någon gång orsakat mig några problem.
Att man måste CB och inga smält säkringar.
Att dom svarta ledningarn bara får anslutas med ringkabelskor.
Att ledningenngar måste märkas.
Att alla elkomponenter inne i skåpet måste vara petsäkra. Man måste skruva bort eller lossa något skydd för att mäta en spänning.
Det här ligger inom MAS80.
Det här är CE regler.
Nödstopp kretsen får inte gå genom någon elektronik och ska vara 2 kanaler.
Luckor till bearbetningsutrymmet måste ha säkerhetsbrytare som kräver spänning för att öppna.
I EN 60204-1 hittar man:
-färg på ledare: sidan 74-75
-placering av överströmsskydd: s.36
-märkning av ledare: s.73
-petskydd (kapsling) och dörrbrytare: s.30
Det här med ringkabelskorna och smältsäkringarna hittar jag inte...
Jag gillar den här standarden. Den är mycket informativ och trevlig.
Jag kan hålla med om att den är lite av en "bibel" i det avseendet.