Vilka standarder och "handböcker" behöver man?

03 sep 2013 05:27 #1 av Pelle Svensson
Jag har tidigare bara tagit mig an mindre jobb hos privatpersoner samt mindre butiker osv..

Jag hade tänkt börja försöka ta någon lite större entreprenad men jag har hört att det är viktigt att ha koll på vad som verkligen krävs i upphandlingen så man inte "räknar bort sig".

Vilka standarder behöver jag köpa? Vilka standarder brukar det krävas att man följer? (Förutom "Elinstallationsreglerna" och Elsäkerhetsverkets föreskrifter vilka jag redan har)

Något annat jag ska tänka på?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 sep 2013 05:42 - 03 sep 2013 05:48 #2 av Johannes Hammarstedt

Pelle Svensson skrev: Jag har tidigare bara tagit mig an mindre jobb hos privatpersoner samt mindre butiker osv..

Jag hade tänkt börja försöka ta någon lite större entreprenad men jag har hört att det är viktigt att ha koll på vad som verkligen krävs i upphandlingen så man inte "räknar bort sig".

Vilka standarder behöver jag köpa? Vilka standarder brukar det krävas att man följer? (Förutom "Elinstallationsreglerna" och Elsäkerhetsverkets föreskrifter vilka jag redan har)

Något annat jag ska tänka på?


Det står i ffu vilka standards man skall tillämpa. Sen får du ju ladda hem dessa och sätta dig och räkna.
Det är den som räknar bort sig som får entreprenaden ;)

Edit: Nåt som du verkligen skall tänka på, speciellt om det är en offentlig förvaltning du räknar på är att läsa igenom ordentligt både tre och tjugofem gånger vad som verkligen står och vilka uppgifter man vill ha in samt hur man vill ha in det och endast göra precis så.
Jag har ett flertal gånger varit med om att bli tvungen att förkasta anbud bara för att man inte läst igenom ordentligt.
Sen går det bra att inkomma med anbud tidigare än fem sekunder innan anbudstiden går ut.
Jag tror dessa två ovan har ett samband...

Behörighet AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 sep 2013 05:51 #3 av Ronnie Lidström
Precis som Johannes skriver. Det står alltid i respektive förfrågningsunderlag vilka standarder som ska följas. Bara dumt att köpa massa standarder nu som du kanske kommer att behöva. Köp eftersom det du behöver. Nuförtiden går det mesta köpa digitalt så man får det på en gång.

Jag sitter för tillfället och kollar på ett jobb. I denna elbeskrivning står följande:

EL- OCH TELESYSTEM
Elanläggningen utförs enligt Elinstallationsreglerna
SS 436 40 00 utgåva 2, samt elleverantörens lokala
bestämmelser.

För entreprenaden gäller även:
- Separat redovisade administrativa föreskrifter.
- Starkströmsföreskrifterna ELSÄK 2008:1
- Svensk Standard SS 437 01 40 (IBL 2000).
- SS 437 01 45 El och teleinstallationer i byggnader
- SS 437 01 46 Elinstallationer i byggnader
- SS 424 14 37 Kabelförläggning i mark.
- SS 424 14 38 Kabelförläggning i byggnader.
- Brandskyddsdokumentation
- ”Ljus och rum” från Ljuskultur

Benämningen bör i standarder etc. gäller som skall.

Entreprenören skall svara för och bekosta CE-märkning av
installationer vilka kräver CE-märkning.

Bestämmelser som föreskrivs av myndighet, landsting,
kommunala förvaltningar eller bolag skall uppfyllas av
entreprenören.


Värt att notera texten: "Benämningen bör i standarder etc. gäller som skall." ;)

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 sep 2013 06:06 #4 av Joel Ingolf

Ronnie Lidström skrev:
Värt att notera texten: "Benämningen bör i standarder etc. gäller som skall." ;)


Då vet man i alla fall vad som gäller, ingen tvekan :).

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 sep 2013 08:56 - 03 sep 2013 11:17 #5 av Örjan Borgström
Förutom standard är det viktigt att sätta sig in i AMA-EL som ofta används i entreprenader. Kan rekommendera den webbkurs på tre timmar som ni hittar på vår hemsida, http://www.euu.se/Kurser/ama_el-558 .
Utan att kunna AMA så kan en entreprenad bli dyr för installatören.

EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida www.euu.se

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 sep 2013 05:35 - 05 sep 2013 05:45 #6 av Leif L
AMA EL & AF är svårt att klara sig utan, liksom AB 04 och ABT 06. Kanske även ABK 09 om du behöver anlita konsult för proj i en totalare.
Gå en grundkurs i entreprenadjuridik kan vara värt pengarna för att lära sig hitta ätor i dåliga handlingar.

Jämför pris på att köpa t ex el-vis och få ett färdigt paket med "vanliga" std mot att köpa alla separat vid behov.

EBR KJ41:09 är bra att ha om du blir inblandad i kabelförläggning i mark.

Elkonsult

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 sep 2013 05:43 #7 av Leif L

Ronnie Lidström skrev:
Värt att notera texten: "Benämningen bör i standarder etc. gäller som skall." ;)


Hur ofta blir det diskussion mellan elentreprenör och beställare/konsult om hur bör ska tolkas?
Jag tycker att alla dom frågorna ska vara utredda när man tar fram handling som entreprenören ska lämna pris på.

Elkonsult

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 sep 2013 08:28 - 05 sep 2013 08:29 #8 av Johannes Hammarstedt

Leif L skrev:

Ronnie Lidström skrev:
Värt att notera texten: "Benämningen bör i standarder etc. gäller som skall." ;)


Hur ofta blir det diskussion mellan elentreprenör och beställare/konsult om hur bör ska tolkas?
Jag tycker att alla dom frågorna ska vara utredda när man tar fram handling som entreprenören ska lämna pris på.


Om det blir diskussion eller ej beror mycket på entreprenadform och storlek på entreprenaden skulle jag säga.
Jag som beställare ser personligen ett "bör" som "skall" eller så får entreprenören lämna en mycket gedigen redogörelse för varför bör inte tolkats som skall.
Vi använder uteslutande AMA och där hittar man inte mycket bör.

Kan tänka mig att diskussion oftast uppstår för mindre entreprenader där beställaren jagar kronor och ören samt ofta är hyffsat oinsatt i arbetet som skall utföras och har hört med flera entreprenörer som har olika, hmm...ska vi kalla det syn på säkerhet.

Behörighet AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 sep 2013 10:43 #9 av Leif L

Johannes Hammarstedt skrev: Jag som beställare ser personligen ett "bör" som "skall" eller så får entreprenören lämna en mycket gedigen redogörelse för varför bör inte tolkats som skall.
Vi använder uteslutande AMA och där hittar man inte mycket bör.


Jag håller med. AMA är lättare att tolka.
Hur brukar du gör med "rekommendaras stark" i t ex installtionsreglerna 542.2 jordelektroder eller "där så behövs" enligt 514.5 dokumentation?
Egen bedömning/riskanalys eller följa rekommendationerna slaviskt?

Elkonsult

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 sep 2013 11:18 #10 av Johannes Hammarstedt

Leif L skrev:

Johannes Hammarstedt skrev: Jag som beställare ser personligen ett "bör" som "skall" eller så får entreprenören lämna en mycket gedigen redogörelse för varför bör inte tolkats som skall.
Vi använder uteslutande AMA och där hittar man inte mycket bör.


Jag håller med. AMA är lättare att tolka.
Hur brukar du gör med "rekommendaras stark" i t ex installtionsreglerna 542.2 jordelektroder eller "där så behövs" enligt 514.5 dokumentation?
Egen bedömning/riskanalys eller följa rekommendationerna slaviskt?


Nja, att slaviskt alltid tolka alla "bör" som "skall" är kanske inte så lyckat.
Det kan ju finnas gånger då det faktiskt är onödigt och kostsamt att följa ett bör som skall.
Men det är ju en bedömning man får göra från fall till fall.

Behörighet AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.047 sekunder

Senaste foruminlägg