- Tack mottaget: 9
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
Michell Andersson skrev: Ja och nej.
Kanske bara så att de som utformar föreskrift (elsäkerhetsverket) och de som utformar standard tycker att bostäder behöver regleras hårdare.
På ett kontor kan du ju komplettera med VU utanför JFB och ändå följa nu gällande standard.
Sen finns där ju vissa förbehåll på detta uttag:
SS 436 40 00
411.3.3 Tilläggsskydd
I växelströmssystem ska tilläggsskydd i form av jordfelsbrytare enligt avsnitt 415.1 anordnas för
– uttag med högsta märkström 20 A som används av lekmän och avsedda för allmänbruk, och
ANM – Undantag kan göras för
– uttag som används under överinseende av fackkunniga eller instruerade personer, t ex i vissa
yrkesmässiga eller industriella lokaler, eller
– ett uttag i andra utrymmen än bostäder, grundskolor och förskolor samt fritids- och daghem som
ska användas för att ansluta en specifik apparat.
– flyttbar elmateriel med högsta märkström 32 A för användning utomhus.
Tilläggas kan ju också att en specifik apparat inte är en dammsugare.
Det ska ju inte vara flyttbar material t.ex. Det kan man ju säga att den är om den har handtag eller om den väger under en viss vikt (typ 18kg) samt om den har hjul.. :/
Kravet är ju inte lägre på bostäder för den delen. Vi pratar om torrt bostadsutrymme, som du själv nämner längre ner. Vi pratar inte om badrummet. Minns jag fel eller gäller det även att installationen ska vara byggd före -94? Då förutsatte du kanske ett isolerande golv. Förändrar du miljön med att lägga klinkers i hallen t.ex. så fordras egentligen en jfb eftersom du får ett ledande golv, och det gäller även på en befintlig installation.Johannes Hammarstedt skrev: Hur tänker du nu? Det är ju att det är mindre krav för bostäder som Johan reagerar över.
Vad som är en specifik apparat har jag min uppfattning av, och vissa en annan. Står maskinen där permanent så är det en specifik apparat. Det är min bedömning. Att märka ett uttag med "DATA" är inte tillräckligt i min mening. Pelarborr exemplet vette fasen. Jag hade skippat jfb.Sen syftet med "specifik apparat" har nog egentligen inte så mycket med att göra med vad som är inkopplat utan möjligheten att använda uttaget för annat än just en den apparaten.
Säg att du har en 100kg pelarborrmaskin inkopplad i uttaget. Den är ju inget gemene man tar under armen och bär iväg. Men är det bara att rycka ur sladden till densamma och plugga in en förlägningssladd t.ex så tror jag man får svårt att räkna uttaget som för en "specifik apparat".
Ond bråd död...? Skämt åsido. Jag håller helt med dig.Vidare så tycker jag personligen inte det är konstigt att man inte ställer krav på jfb när man kompletterar med något enstaka vägguttag i torra rum i bostäder. Vad skall hända?
Instruerad eller fackkunnig person?Jag tycker även det är adekvat med en riskbedömning när man skall komplettera på t.ex en industri. Jämför hur en installation används där. Där springer kanske hantverkare högt och lågt och kopplar in gamla dåligt isolerade handhållna maskiner som de sedan använder ute i regnet. Jag ser en potentiellt mycket högre risk där.
| Företagare, Elinstallatör | Björks EL i Skellefteå AB |
Jag har talat med William tidigare på morgonen om EN/EIOs så kallade faktablad. Se inlägg 1. William lät inte så imponerad. William har en stor analytisk förmåga. Myndigheten mådde nog bra av att ha en chef med både teknisk och analytisk förmåga och som, inom rimliga gränser, kunde fatta beslut om pragmatiska lösningar. Inom många organisationer sitter det i dag personer som endast har förmåga att läsa bokstäver och bilda dessa till ord utan att kunna förstå innebörden.Ronnie Lidström skrev: Här är en bra artikel i ämnet skriven av William Persäter / Voltimum (tidigare på Elsäkerhetsverket)
>> Nyinstallation, ombyggnad eller utvidgning av elanläggning
Min egen uppfattning av dokumentation har alltid varit att motivera min lösning framför standard. I det har jag uppfattat det som att en riskbedömning ska göras. Även om riskbedömningen inte behöver dokumenteras.Mats Jonsson skrev: Ordet riskbedömning har börjat användas i tid och otid och vi bör inte missbruka ordet. Fakta är att om det görs en avvikelse från standard ska de bedömningar som ligger till grund för utförandet dokumenteras. Det innebär inte att det alltid måste göras en ”riskanalys och riskvärdering”.
2 kap. God elsäkerhetsteknisk praxis
1 § En starkströmsanläggning ska vara utförd enligt god elsäkerhetsteknisk praxis så att den ger betryggande säkerhet mot person- eller sakskada på grund av el.
Med god elsäkerhetsteknisk praxis avses tillämpning av dessa föreskrifter samt av den praxis i övrigt som har etablerats på elsäkerhetsområdet genom kompletterande standarder eller andra bedömningsgrunder.
Om svensk standard tillämpas som komplement till föreskrifterna anses anläggningen utförd enligt god elsäkerhetsteknisk praxis om inget annat visas. Om en anläggnings utförande helt eller delvis avviker från svensk standard ska de bedömningar som ligger till grund för utförandet dokumenteras.
Vad säger dom? Acceptabelt, men inte god elsäkerhetsteknisk praxis att följa gammal standard, dvs det krävs alltid en dokumenterad bedömning?Reijo Eriksson skrev: Om den gamla lösningen fortfarande kan betraktas som tillförlitlig är den fortfarande acceptabel. Däremot förloras den presumtion för god elsäkerhetsteknisk praxis för nya anläggningar, som tredje stycket innehåller.
Det kanske saknas information här. Elinstallationsreglerna kräver JFB för ytliga gruppledningar i väggar som gränsar till områdena i ett badrum. Om det är så i detta fall, och det inte finns en dokumenterad bedömning, kan då verkligen besiktningsmannen underlåta att anmärka?Mats Jonsson skrev: Beställaren har köpt ny badrumsmöbel med spegelbelysning och inbyggt uttag med jordfelsbrytaren inbyggd i armaturen. Förutom uttaget ska installationen i badrummet återställas med tidigare utförande. I just det fall jag nu tänker på godkände inte besiktningsmannen anläggningen då jordfelsbrytaren inte skyddade gruppledningen.
Michell Andersson skrev: Problemet som jag ser det är folks uppfattning av vilken tyngd en standard har och att folk nöjer sig med vad andra som tolkar säger till dem. Som elinstallatör så ska man väl vara insatt i författningen, eller? Elinstallatören blir ju länken mellan myndigheten och yrkesmannen.
Elinstallatör ABL | ||
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar... | Inte säkert att allt stämmer till 100% |
Efter att ha läst samtliga av Mats Jonssons böcker, vari en av dessa (Elansvar - en fyrklöver), så nämns en del domar som enligt mig har samma röda tråd. Man är inte ute efter att peka finger på vem som gjorde vad. Man är ute efter den som agerat uppsåtligt, oaksamt eller den som uppvisat underlåtenhet. Finns en bedömning som motiveras genom att inga andra uttag är skyddade av jfb så torde inte heller krav finnas på det utökade uttaget. Men även utan en bedömning tror jag inte en elinstallatör skulle bli dömd i denna situation.Bo Siltberg skrev: Men ponera att det skulle bli ett rättsfall där åklagaren ifrågasätter utelämnandet av en JFB vid utvidgning på ett kontor. Jag har ingen erfarenhet av att det svenska rättssystemet känner till begrepp som intention och sunt förnuft, utan där går man benhårt på de skrivna reglerna och tolkningar av dess lydelse, inte dess innebörd, eller?.
Detta skulle betyda att man alltid behöver dokumentera en bedömning vid en utvidgning på ett kontor!? Hur den är utformad är kanske inte lika viktigt, men eftersom det skett en olycka kommer rätten kanske att bedöma elinstallatörens skrivna bedömning av risken?
Ja, men sedan blå boken försvann så är denna text standarden istället, som man lutar sig mot.Mats Persson skrev: Det kan ju bero på att man är van vid föreskrifter i detta landet... Sverige är bror duktigt i allt... Då vill man kunna ha en text att luta sig mot..
Reijo Eriksson skrev: Hittade följande text i författningskommentarerna till ELSÄK-FS 2008:1
... om ändringen är motiverad av säkerhetsskäl ...
Nja, jag tänkte mer på att man gör skillnad på bostäder och t.ex. kontor.Michell Andersson skrev:
Kravet är ju inte lägre på bostäder för den delen. Vi pratar om torrt bostadsutrymme, som du själv nämner längre ner. Vi pratar inte om badrummet. Minns jag fel eller gäller det även att installationen ska vara byggd före -94? Då förutsatte du kanske ett isolerande golv. Förändrar du miljön med att lägga klinkers i hallen t.ex. så fordras egentligen en jfb eftersom du får ett ledande golv, och det gäller även på en befintlig installation.Johannes Hammarstedt skrev: Hur tänker du nu? Det är ju att det är mindre krav för bostäder som Johan reagerar över.
Det hade inte jag gjort, av den enkla anledningen att jag inte vill bli tillfrågad hur jag grundade min bedömning att uttaget var avsett för en specifik apparat när man vid lunch hittar en svetsare livlös med sin förlängningssladd i pöl längst ner i en pumpgrop och det visar sig att han kopplat in sig på uttaget avsett för pelarborren. Jag tolkar "avsett för specifik apparat" att man svårligen kan använda uttaget för något annat än just den apparaten. Men det är min åsikt. Andra får naturligtvis göra sina egna tolkningar.Michell Andersson skrev:
Vad som är en specifik apparat har jag min uppfattning av, och vissa en annan. Står maskinen där permanent så är det en specifik apparat. Det är min bedömning. Att märka ett uttag med "DATA" är inte tillräckligt i min mening. Pelarborr exemplet vette fasen. Jag hade skippat jfb.Johannes Hammarstedt skrev: Sen syftet med "specifik apparat" har nog egentligen inte så mycket med att göra med vad som är inkopplat utan möjligheten att använda uttaget för annat än just en den apparaten.
Säg att du har en 100kg pelarborrmaskin inkopplad i uttaget. Den är ju inget gemene man tar under armen och bär iväg. Men är det bara att rycka ur sladden till densamma och plugga in en förlägningssladd t.ex så tror jag man får svårt att räkna uttaget som för en "specifik apparat".
Förstår inte riktigt hur du menar? Undantaget med instruerad eller fackkunnig person anser jag att man kan tillämpa i en låst elnisch eller ställverk. Inte bredvid bandet på volvo, men det är ju återigen min bedömning.Michell Andersson skrev:
Instruerad eller fackkunnig person?Johannes Hammarstedt skrev: Jag tycker även det är adekvat med en riskbedömning när man skall komplettera på t.ex en industri. Jämför hur en installation används där. Där springer kanske hantverkare högt och lågt och kopplar in gamla dåligt isolerade handhållna maskiner som de sedan använder ute i regnet. Jag ser en potentiellt mycket högre risk där.