Warning: preg_match(): Compilation failed: unrecognized character follows \ at offset 24 in /home/mowininf/public_html/components/com_kunena/controller/topic/item/display.php on line 476

Elcentral inne i våtrum. Tillåtet eller ej?

12 aug 2012 16:31 - 12 aug 2012 16:32 #1 av Anders

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/mowininf/public_html/libraries/kunena/external/nbbc/nbbc.php on line 3660
Hej.

Håller på att se över en elinstallation efter en fuktskada.
Elcentralen är placerad inne på toaletten, där det även är duschutrymme.
Elcentralen är infälld och håller enligt uppgift ifrån tillverkaren IP30.

Avståndet mellan dörr på centralen och duschhuvudet är ca 150 cm.

Är denna placering tillåten enligt dagens regler?

Duschmunstycket sitter på normal höjd ovanför tvålkoppen som syns i bild.

Bifogar bild.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 aug 2012 16:55 - 12 aug 2012 17:01 #2 av Patrik Hedlund
Här är en tråd som tar upp samma ämne.
Det finns väl inga direkta förbud mot en central i ett badrum. I detta fallet så sitter den i oklassat område och håller IP30. Däremot, som Ronnie kom på i den länkade tråden, så kan man kanske hävda att det är otillåtet enligt ELSÄK-FS 2008:1 2kap som säger att en elinstallation ska vara utförd enligt god elsäkerhetsteknisk praxis.
Eller hävda det genom att det ser för jävligt ut, helt enkelt. :stubben:

Man kan även diskutera stigaren som till 100% säkerhet saknar JFB-skydd..
Men kravet på JFB på alla kablar i ett badrum gäller ju bara inom zonerna 0,1 och 2 och om de ligger grundare mot väggen än 5 cm. Det gör det ju inte i detta fallet (så länge inte hela stråket av slangar inkl. stigare går i väggarna genom zonerna).

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

12 aug 2012 19:13 #3 av Martin
Vad finns det på andra sidan väggen där centralen sitter?

Det är ju lite svårt att flytta centralen dessutom. eller nja. blir ju riiva ett par väggar och dra om många rör och nya matningar. dvs många timmar för 2 man.

Jag skulle aldrig satt en Elcentral i en dusch. På sin höjd om det är verkligen sista utvägen så hade den hamnat på en toa.
Det jag frågar mig snarare är om det inte behöver vara Ip 44? Det är ju rätt blött i hela rummet efter man har duschat lite.

42

12 aug 2012 19:26 #4 av Bo Siltberg
Även om det är tillåtet enligt reglerna för badrum och andra allmänna regler som Patrik återger så finns det alltid fler regler :) Man kan ställa sig den kanske enklare frågan om det avsätts kondensdroppar på centralen, eller om den t.o.m riskerar att besprutas av stänk från duschen. Man ska mao bedöma området enligt avsnitt 750 och 751 i elinstallationsreglerna. IP30 har ju 0 (noll) skydd mot väta.

12 aug 2012 19:56 #5 av Anders
På andra sidan väggen finns naturen så det är inget alternativ.

Så vad skall man göra då?
Det är ju en befintlig anläggning och den skall återställas till sitt ursprungliga skick efter fuktskadan blivit åtgärdad.

Är det tillåtet att ha den på sin nuvarande plats, dock mycket olämpligt, men inte dödligt?
Man kan ju lägga fram olämpligheten för kunden tillsammans med konstnadsförslag på flytt.
Väljer kunden att inte flytta den är det väl inte så allvarligt att man bör koppla bort den eller?

12 aug 2012 20:01 - 12 aug 2012 20:02 #6 av Patrik Hedlund
Ja, jag resonerar väl ungefär lika som dig. Du kan ju inte tvinga kunden att flytta centralen. Kanske inte har dom pengarna alls eller åtminstone inte just då. Men då kanske man ska dra en sträng silicon runt hela dörren i stället. ;)

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

12 aug 2012 20:24 #7 av Rikard Ågren
Och hänga dit en spruta silikon med texten: appliceras efter manövrering av centralens dörr

Projektledare el, styr och automation
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

12 aug 2012 21:01 - 12 aug 2012 21:02 #8 av Tobias Karlsson
Finns naturen på andra sidan? Då borde du väl enkelt och lätt sälja in ett nytt fasadskåp och ha allt däri? För vem fan vill ha ett elskåp i duschen även om det är godkänt?

/Linjemästare Karlsson

13 aug 2012 06:38 #9 av Mats Persson
Hade jag kommit till ett jobb där elcentralen satt i badrummet så hade de fått flytta elcentralen eller låtit en annan elfirma göra jobbet..

Är det inte så att där elcentralen sitter idag var tidigare torrtutrymme? Och i någon ombyggnad så har helt enkelt centralen fått vara kvar? Alternativt är det ju ingen elektriker som gjort installationen tidigare?

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

13 aug 2012 07:05 #10 av Markus Ågren
Jag skulle också krävt att elcentralen flyttas till ett mer lämpligt ställe. Annars så skulle jag också sagt ifrån mig jobbet och meddelat att de har anläggningsansvar.

Markus Ågren

13 aug 2012 07:42 #11 av Magnus Runeson
Hur bra tror Ni Dvärgbrytarna och jordfelsbrytare mår och fungerar efter några år i ett fuktig utrymme där kondens tränger in i mekaniken.. ? För fuktigt lär det bli. Skulle inte lita ett ögonblick på jordfelsbrytarenefter ett halvår..

Hälsn. Magnus
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

13 aug 2012 08:05 - 13 aug 2012 08:06 #12 av Markus Ågren
Ja, den lär inte fungera så bra. Varken dvärgbrytaren eller jordfelsbrytaren.

Kanske bättre att köra med diazed, om man ska ha en central i så fuktigt utrymme.
Men bästa alternativet är ju självklart att inte ha den i ett sådant utrymme.

Markus Ågren

13 aug 2012 17:18 #13 av Bo Siltberg
Centralen har ju redan suttit där X antal år? Hur ser den ut? Har vi ett reellt problem här??? Det kan ju vara ett väl ventilerat badrum, och kanske med ett duschdraperi mot denna sida? Det syns två dosor på bilden - vad används de till?

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/mowininf/public_html/libraries/kunena/external/nbbc/nbbc.php on line 3660
14 aug 2012 05:35 #14 av Ronnie Lidström
Kom ihåg att kolla om man använt "fasskenor" i centralen. Det ska man absolut inte göra i en central där det finns risk för fukt/kondens.

Fukt i strömskenor i normcentraler har startat många bränder.

Förövrigt så håller jag med om att det låter väldigt olämpligt med en central i ett badrum. Speciellt en med bara IPX0

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

14 aug 2012 20:47 #15 av Lars Blomkvist

Magnus Runeson skrev: Hur bra tror Ni Dvärgbrytarna och jordfelsbrytare mår och fungerar efter några år i ett fuktig utrymme där kondens tränger in i mekaniken.. ? För fuktigt lär det bli. Skulle inte lita ett ögonblick på jordfelsbrytarenefter ett halvår..

Hälsn. Magnus

Hur är det med markskåp med dvärgbrytare och jordfelsbrytare som ständigt utsätts för kondens?

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

15 aug 2012 07:12 #16 av Magnus Runeson
Att montera dvärgbrytare och jordfelsbrytare i markskåp, mätarskåp och i övriga centraler utomhus är sällan några problem för funktionen på apparaterna. Så länge utrymmet är ventilerat som t.ex. i ett mätarskåp, IPX3/IPX4, så är det inga problem. Att montera i en IP65 central utomhus brukar inte heller vara några problem, så länge inte centralen utsätts för sol/värme och sen kallt på natten, annars får man se till att det finns 3-4 mm kondens hål alt. kondensnipplar/ventiler) I just detta fallet med en central i duschen så pratar vi ju om hög luftfuktighet (99% ?) vid hög temperatur och kanske till och med tvål och schampo rester i vattenångan....kan bara inte vara en bra att kombinera det med el och elektronik och elektromekaniska apparater.
Följande användare sa tack: Lars Blomkvist

Sidan laddades på: 0.076 sekunder