Nyinköpta slagborrmaskiner (inkl. batterimaskiner) MÅSTE ha dammsugare?

20 okt 2011 20:27 #21 av Tobias Karlsson
Hell yhea! Vi har en på insidan! Dags att vi skriver massor med frågor som du passande kan lämna på deras bord personligen =)

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 okt 2011 06:31 - 24 okt 2011 11:10 #22 av Jörgen Wikström
Det finns inga krav på dammsugare på borrmaskin, undantaget är arbete med asbest, se AFS 2006:1 om Asbest 11 § Bearbetning och behandling.

Däremot är det en bra rekommendation att använda dammsugare för att undvika och minimera damm. Det är alltid bäst att reducera damm redan vid källan, för att minimera spriding av damm i lokalen.

Ibland och det är tänkvärt att beställare/byggherren/platschefen (eller någon annan) har det som ett beställarkrav. Kan vara krav på annat också.

Syftet är att uppnå en Låg exponering, det kan göras på flera sätt..

Fil bilaga:
Jörgen Wikström
Fil bilaga:
Företagsrådgivare

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 okt 2011 15:25 #23 av Mats Persson
Och vilka åtgärder har du för att minimera dammpartiklarna?

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 okt 2011 18:38 #24 av Åke Gustafsson

Jörgen Wikström skrev: Det finns inget krav på att alla borrmaskiner skall ha dammsugare.
Kravet som finns på arbeten där asbests finns eller misstänkt finnas.
Man skall däremot se till att minimera exponeringen av dammpartiklar,
och detta gäller alla yrkeskategorier på arbetsplatsen.


Vad märkligt.. Varför sa då SEF att det nu mera (som att det var ett nytt specifikt krav) är krav på dammsugare?

Ingen som känner någon på SEF och kan bjuda hit honom/henne? EIO har ju flera personer här. Varför har inte SEF någon representant? Är de inte välkomna?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 okt 2011 18:57 - 21 okt 2011 18:57 #25 av Ronnie Lidström
Mats: Jag tror ingen här argumenterar mot att slagborrmaskiner med dammsugare är en bra uppfinning. Men om man hör att det är KRAV på något så vill då iaf jag gärna veta mer om detta krav.

Åke: SEF är självklart välkomna här! Jag har skickat info om fluxio till flertal personer på SEF, samt även skrivit på "Unga elektriker"´s facebooksida osv. Tyvärr verkar de ej intresserade av att diskutera el-frågor :(

Är det någon av er som känner någon på SEF får ni gärna bjuda hit h*n!

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 okt 2011 08:06 #26 av Mats Persson
Ronnie: nej det tror inte jag heller, men indirekt är det ju ett krav, eller hur?
Jörgen Wikström säger ju själv att man ska minimera dammpartiklarna.. Och hur gör man då det? Antingen har man 2 gubbar, en som håller en vanlig dammsugare eller så har man en dammsugare på maskinen. Eller så har man nån annan sort av dammätare, men då är problemet att du troligen själv kommer att andas inn lite partiklar eftersom du står så nära maskinen och dammätaren på golvet...

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 okt 2011 09:26 #27 av Rikard Ågren

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 okt 2011 11:15 #28 av Åke Gustafsson

Mats Persson skrev: Ronnie: nej det tror inte jag heller, men indirekt är det ju ett krav, eller hur?
Jörgen Wikström säger ju själv att man ska minimera dammpartiklarna.. Och hur gör man då det? Antingen har man 2 gubbar, en som håller en vanlig dammsugare eller så har man en dammsugare på maskinen. Eller så har man nån annan sort av dammätare, men då är problemet att du troligen själv kommer att andas inn lite partiklar eftersom du står så nära maskinen och dammätaren på golvet...


Det står väl även i någon AFS att man ska göra allt för att förhindra olycksfall på arbetet, då borde det betyda att alla ska gå omkring med hjälm, även de som går på småservice i lägenheter? :whistle:

Jag är helt klart med på att man ska göra sitt bästa för att förhindra att man skadas på något sätt på jobbet. Men jag tror inte att det hjälper med tvång och krav in absurdum.

På vår firma tex så har vi tre olika modeller av borrhammare/slagborrmaskiner:

1: En liten rackare som går på batteri. Denna ligger i servicebilarna då man ska tex skruva upp enstaka uttag, klammra lite kulo osv.. Denna maskin finns inte att få med dammsugare! Då måste vi gå upp i storlek till nästa modell. Förutom att den modellen är mycket dyrare, så är den mycket klumpigare, batterier passar inte emellan till våra batteri borr/skruvdragare.

2: En "vanlig" slagborrmaskin med sladd, typ Hilti. Dessa har dammsugare och används då man ska borra lite större antal hål, då vi borrar i taket osv

3: En grövre apparat som används för att borra större hål genom valv osv. Denna tror jag inte heller att det går att få dammsugare till.

Är det klokt tycker du att kräva dammsugare för alla dessa alternativ?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 okt 2011 11:35 #29 av Tobias Karlsson
Stenlunga är inget man får på ett par hål i en gipsskiva.
Men det är väldigt lätt att säga några hål är okey, men vart drar man gränsen och vad gör elektrikern som inte har tillgång till dammsugare/ansiktsmask när han behöver det? Jo han borrar iallafall, för så har vi alltid gjort och det är ju så dyrt med utrustning säger chefen, för vi använder den nu ju bara till några hål om året.

Sedan är det hjälmkrav enligt arbetsmiljöverket om situationen kräver så, i en lägenhet känns det inte auktuellt...

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 okt 2011 12:17 #30 av Mats Persson
Ansiktsmask är inget allternativ om det finns andra alternativ... Och när det gäller vanliga slagborrmaskiner så finns det att köpa med dammsugare, välj dess fabrikat.
Hilti har även batterimaskiner med dammsugare.

Har man sen en vanlig skruvdragare med slagfuntion så annvänder iallafall inte jag den om jag står och ska borra i ett betongvalv.. Men kanske om jag ska sätta upp en dosa på en tegelvägg... MEN då har jag endå fått valet av min arbetsgivare att gå ut och hämta maskinen med dammsugare som ligger i bilen...

Det är en väldigt "enkel väg" för arbetsgivaren att köpa ut lite ansiktsmasker...

Förövrigt så har de större byggarna numera krav på hjälm, skyddsglasögon och handskar..Samt alla andra normala krav. Klumpigt i början man vänjer sig.

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 okt 2011 19:46 #31 av Åke Gustafsson

Rikard Ågren skrev: Intressant - hade precis Hilti på besök och de påstod att dammsugarkravet enbart gäller oss elektriker. Ringde Arbetsmiljöverket och frågade. Det lät konstigt tyckte han på Svarstjänst men kunde inte ge ett rakt svar så jag inväntar mailsvar från deras expert


Fick vi någon klarhet i detta?

Fick du något svar från deras expert Rikard?

Var hade Hiltisäljare fått sin information från?

Ingen som känner någon på SEF och kan fråga var detta krav finns att läsa?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 okt 2011 04:23 - 28 okt 2011 06:03 #32 av Rikard Ågren
Inget svar från AMV ännu

Det kom andra jobb mellan så jag är inte där och jobbar heller för tillfället, det är nån vecka bort.

Hur som helst har vi beställt en ny Hilti med dammsugare :)

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 nov 2011 20:51 #33 av Rikard Ågren
Här kommer AMVs svar på frågan om det är obligatoriskt med dammsugare på slagborr (eller borrhammare som det väl egentligen handlar om)

Hej,

Tack för din förfrågan!

I gällande standarder för slagborrmaskiner finns det inte några krav på att slagborrmaskiner ska vara utrustade med någon dammsugarenhet eller anordning. Vänligen vänd dig till SIS för att få tillgång till relevanta standarder om maskinen i fråga.

När det gäller risker med damm så är det arbetsgivaren som ska ansvara för att den egna arbetstagare inte utsätts för att luftföreningar däribland damm inte orsakar skada för arbetstagare. Arbetsgivaren ska vidta åtgärder så att dammet i andningszonen blir så låg som det är praktiskt möjligt, se Arbetsmiljöverkets föreskrifter, AFS 2005:17, Hygieniska gränsvärden och åtgärder mot luftföroreningar.

Med vänlig hälsning

Svarstjänsten

Arbetsmiljöverket
112 79 Stockholm
Telefon: 010- 730 90 00
www.av.se


Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 nov 2011 06:57 #34 av Mats Persson
Intressant det där: Arbetsgivaren SKA vidta åtgärder så att dammet i andningszonen blir så låg som det praktiskt är möjligt...

Så vilka alternativ har han att välja på då?

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 nov 2011 07:07 #35 av Åke Gustafsson
Så det är som vanligt då? SEF har hittat på ett krav som inte finns?

Synd att inte SEF törs komma hit och försvara sig :angry:

Vad sa Hilti-försäljaren? Han påstod ju att det var ett sådant krav som bara gällde Elektriker? Hade han någon specifik överenskommelse/avtalstext eller dylikt att peka på?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.062 sekunder

Senaste foruminlägg