Hej
Var på ett uppstartsmöte angående ett litet reningsverk som ska byggas till. Jag som är kommunanställd ska göra elentreprenaden övriga arbeten ska göras av ramavtalsentreprenörer. Maskinentreprenören ska vara samordningsansvarig och han vill ha in riskbedömning från oss övriga. Problemet är att jag inte har gjort något sådant innan så jag vet inte riktigt vad som ska ingå. Hittade en mall i Elvis som verkar användbar.
Är det någon på detta forum som har några tips att ge vore jag tacksam.
Magnus Olsson skrev: Hej
Var på ett uppstartsmöte angående ett litet reningsverk som ska byggas till. Jag som är kommunanställd ska göra elentreprenaden övriga arbeten ska göras av ramavtalsentreprenörer. Maskinentreprenören ska vara samordningsansvarig och han vill ha in riskbedömning från oss övriga. Problemet är att jag inte har gjort något sådant innan så jag vet inte riktigt vad som ska ingå. Hittade en mall i Elvis som verkar användbar.
Är det någon på detta forum som har några tips att ge vore jag tacksam.
//Magnus
Som anställd är det väl din chef som ska ge dig underlag för att kunna sköta ditt arbete?
Då det är jag som är behörig installatör inom tekniska avdelningen och min närmaste chef inte har någon elkunskap så ville han att jag skulle ta fram en riskbedömning.
Magnus Olsson skrev: Är det någon på detta forum som har några tips att ge vore jag tacksam.
Håll det så enkelt som bara möjligt.
Vi håller i vårt samhälle ändå redan på och drunkna i papper och arbeten som ska utföras som inte för själva arbetet framåt det minsta.
Så börja inte svamla om risker som inte finns, eller leta med ljus och lykta efter mer text att sätta på pränt.
Dvs, fokusera endast på de reella riskerna, inte påhittade teoretiska saker.
Ett styrdokument blir inte bättre av att vara långt, utan det blir bättre av att vara angeläget.
edit:
Så hittar du eller får en mall - stryk allt som inte är tillämpligt. Det blir perfekt om det slutar i 1-3 st identifierbara risker.
Magnus Olsson skrev: Då det är jag som är behörig installatör inom tekniska avdelningen och min närmaste chef inte har någon elkunskap så ville han att jag skulle ta fram en riskbedömning.
Att vara behörig installatör har ingenting med arbetsmiljö att göra egentligen. Må så vara att man som behörig installatör möjligtvis har kunskaper i frågan om elarbetsmiljö, men de två har egentligen ingenting med varandra att göra. Riskbedömningar utgör en del av arbetsmiljölagstiftningen, ELSÄK-FS 2006:1 och SS-EN 50110-1. Har din chef ingen kunskap om detta så borde denna nog ta en utbildning i ämnet innan denne går vidare.
Dock så behöver det egentligen inte ingå annat i en sådan riskbedömning än vad som ingår i en riskbedömning generellt. Kan lägga till risk för ljusbåge eller ström genomgång i så fall (löses genom arbetsmetod "arbete utan spänning"). Annars är det fall från stege o.s.v. som gäller och det är inget unikt för elarbeten.
Ansvaret för riskbedömningar ligger dock på din chef (arbetsgivarens arbetsmiljöansvar) och det är denne som ska ge dig instruktion för hur du ska arbeta, inte bara vad slutresultatet ska bli.