Sätt att räkna?

16 feb 2022 10:11 #1 av Roland
Hejsan Fluxio

Jag la ut frågan på en FB grupp och fick tipset att lägga den här istället.

Du har inte behörighet att komma åt denna sidan.


Jag går fn en elektrikerutbildning och har egentligen detta ämne bakom mig. Jag har frågat på skolan men läraren kunde inte förklara hur det ligger till. Bilden kommer ur ett övningshäfte till en äldre lärobok och min undran är hur jag RÄKNAR ut det som saknas i rutorna. Med formeln ovan kommer jag dessvärre inte helt fram. Svaren har jag ifrån facit men ingen övrig förklaring.

Vad gäller den saknade märkströmmen i kolumnen under 50 Hz finns svaret redan i bilden i kolumnen under 60Hz - men jag förstår inte hur jag ska räkna på detta.

Tacksam för hjälp

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 feb 2022 18:10 #2 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Sätt att räkna?
Jag ser ingen bild. Det är något fel på den du laddat upp.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 feb 2022 06:44 #3 av Roland
Svar från Roland i ämnet Sätt att räkna?
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 feb 2022 21:37 #4 av Lorentz Björklund
Beklagar att du inte har fått någon bra förklaring. Kika på nedanstående bild och se om du kommer på hur du kan göra.

Kom ihåg parenteser under bråkstrecket om du har en formelräknare och kolla så att rottecknet bara tar med talet 3 och inte övriga siffror
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 feb 2022 21:57 #5 av Patrik
Svar från Patrik i ämnet Sätt att räkna?
Skulle kolla lite YouTube klipp med formler och stuveri.
Lorentz svar bringar lite klarhet i det hela med. Bara att stuva om och test räkna med dom olika spänningarna.
Mvh Patrik

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 feb 2022 12:02 #6 av Roland
Svar från Roland i ämnet Sätt att räkna?
Tack för ett uttömmande svar. Det enda jag kan tänka mig vad gäller bilden är att man inte har använt exakta värden och stoppat in i formeln eftersom det inte riktigt stämmer kolumnen igenom.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 feb 2022 21:01 - 18 feb 2022 21:04 #7 av Lorentz Björklund
Ja, de flesta värden vi använder är avrundade.
Vi har numera vant oss med att räkna med en massa decimaler, utan att fundera på om vi har någon nytta av att räkna ut en effekt i kW klassen och ange svaret med 5 decimaler.

Bara för skojs skull kommer här en bild på beräkningen av strömmarna på två olika räknestickor.
Under 1:an kan svaren läsas av cirka 1,15 och cirka 11,3. Var decimalkommat ska placeras måste man hålla reda på i huvudet eller på papper.

[/strike]

Troligen är värdena i uppgiftens tabell så gamla att de har beräknats med räknesticka.

Normalt brukar inte fullständiga lösningar på skoluppgifter visas på forumet utan frågeställaren brukar pekas i rätt riktning för att kunna lösa uppgiften självständigt.

Min personliga åsikt är att skoluppgifter ska vara relevanta och möjliga att lösa för den som läser kursen, därav det utförligare svaret.

/Lorentz
Bilagor:
Följande användare sa tack: Bo Siltberg, Patrik

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 feb 2022 14:03 #8 av Martin Wiklund
Svar från Martin Wiklund i ämnet Sätt att räkna?
Har aldrig använt räknesticka. Lite nyfiken på hur det fungerar. Har försökt förstå men inte fattat riktigt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 feb 2022 08:12 #9 av Lorentz Björklund
Utan en räknesticka eller en tabellsamling med logaritmer och trigonometriska värden fick man på den tiden slita hårt för att beräkna lösningar.

Räknestickan har skalor som inte är en linjära. Det innebär att man kan använda den för multiplikation, division och andra beräkningar som inte är addition eller subtraktion.

Det vill säga plus och minus fick man räkna på papper och var decimalkommat skulle sättas in gav en del huvudbry.

Jag googlade på räknesticka och fick mest träffar på auktionsfirmor och träffar på andra sidor som min webbläsare vägrade gå till.

Ett lite ändrat sökbegrepp ledde till den här webbplatsen som verkar vettig.
www.andtheugly.com/slides/srman/srman.html

Lite ner på sidan finns det länkar till manualer för några kända fabrikat av räknestickor och länken nedan går till en för el-konstruktörer vanlig modell av räknesticka.
www.andtheugly.com/slides/srman/fcp1All.PDF

Det tar ett tag att sätta sig in in hur en räknesticka fungerar och att förstå hur listigt skalorna är utformade efter vad man vanligtvis behövde beräkna.

Bilden i det tidigare inlägget visar en sådan räknesticka och en räknesticka med utökad skala som gav större precision vid beräkningar.

/Lorentz

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.218 sekunder

Senaste foruminlägg