Spontant hade jag själv tolkat det som att 22 är det avvikande värdet. Verkar som att första lindningen kortat lite mot sig själv, vilket inte alls är ovanligt.
Har du en motorverkstad i krokarna kan du ju låta dessa mäta av först innan du beslutar att kassera eller linda om.
Det är ju svårt att veta vad en sån där elmotortestare egentligen mäter.
Man bör egentligen veta hur statorlindningen är gjord för att kunna tolka resultaten. Om motorn har en s k övergångslindning där alla statorhärvor är likadana, så bör alla tre faserna teoretiskt sett få exakt lika mätvärden. Men om det är en tvåplans- eller treplanslindning, där olika fasers härvändar skjuter ut olika långt, är det fullt normalt att en fas avviker från de andra två.
Man kan också dra en del slutsatser genom att köra motorn i tomgång och mäta tomgångsström, kanske även effektfaktor på varje fas för sig.
Ett annat intressant prov är att köra den Y-kopplad i tomgång och mäta spänning mellan motorns nollpunkt och elnätets nolla (alternativt kolla om motorns fasspänningar avviker mycket från varandra).
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Michell Andersson skrev: Spontant hade jag själv tolkat det som att 22 är det avvikande värdet. Verkar som att första lindningen kortat lite mot sig själv, vilket inte alls är ovanligt.
Har du en motorverkstad i krokarna kan du ju låta dessa mäta av först innan du beslutar att kassera eller linda om.
Jag har två motorverkstader inom en kilometer ifrån mig. Dock antar jag att priset är ganska saftigt att få den omlindad. Det är ju trots allt ett gammalt härke.
Har tappat motivationen att vara i garaget och fixa istället för att försöka få knas på kompressorn.
Torbjörn Forsman skrev: Det är ju svårt att veta vad en sån där elmotortestare egentligen mäter.
Man bör egentligen veta hur statorlindningen är gjord för att kunna tolka resultaten. Om motorn har en s k övergångslindning där alla statorhärvor är likadana, så bör alla tre faserna teoretiskt sett få exakt lika mätvärden. Men om det är en tvåplans- eller treplanslindning, där olika fasers härvändar skjuter ut olika långt, är det fullt normalt att en fas avviker från de andra två.
Man kan också dra en del slutsatser genom att köra motorn i tomgång och mäta tomgångsström, kanske även effektfaktor på varje fas för sig.
Ett annat intressant prov är att köra den Y-kopplad i tomgång och mäta spänning mellan motorns nollpunkt och elnätets nolla (alternativt kolla om motorns fasspänningar avviker mycket från varandra).
Det är mer än vad jag vet. Första gången jag hade ett sådant instrument i handen.
Hur lindningarna ligger är nog svårt att få knas på utan att öppna motorn. Men den borde ju ha likalånga lindningar tycker jag? eller iaf på en dm när?
Jag kan givetvis köra motorn i tomgång och mäta vad respektive fas drar i Y och D om den vill hoppa över till det.
Peder Myrne skrev: Det intressanta med induktansmätningen är ju att se eventuella skillnader på lindningarna.
Vissa motorer kan man behöva rotera axeln för att få bra värden på.
Meggade du också?
Det är mer än vad jag visste. Jag har meggat den tidigare utan att värderna diffade för mycket. Men jag kan åka ner och megga om den på respektive lindning.
För jag antar att man bara ska megga respektive lindning för sig. eller ska man megga mellan lindningarna för att se evt överslag och mot jord lika så?
Då ska vi se om det fungerar att bifoga en bild på en tvåplanslindning (kanske inte helt purfärsk, bilden kommer ur en bok från 1912). Som synes är en av fasernas härvändar längre än de andra och utvikta mot utsidan av statorn för att göra plats. Och denna fas får ju större total trådlängd och därmed både större resistans och induktans än de andra två. Skillnaden kan i vissa fall vara uppåt 10 %. Det finns också en variant som kallas treplanslindning där alla tre faserna är olika.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.