Warning: preg_match(): Compilation failed: unrecognized character follows \ at offset 24 in /home/mowininf/public_html/components/com_kunena/controller/topic/item/display.php on line 476

Solceller

08 nov 2018 22:16 - 08 nov 2018 22:19 #1 av Claes Börjesson
Jag håller på och funderar om solceller, och funderar på att sätta upp själv på mitt eget hus.

Varje solcell ger cirka 30-40 volt likspänning och strax under 10 ampere.

Min ide är att sätta upp 13 paneler på östsidan och 13 paneler på västsidan av huset. 13.( Antalet för att grossisten anger att jag måste köpa en hel pall=26 stycken paneler på en gång)

Vanligtvis seriekopplar man solcellerna, och kopplar in dem i växelriktaren. De flesta växelriktarna jag tittat på har 2 ingångar (MPP), så de 13 östliga på ena ingången och de 13 västliga på den andra ingången.

Mellan solpanelerna och växelriktaren skall/bör (?) man koppla frånskiljare. Eftersom solpanelerna ger likström så har man alltså cirka 500 volt DC och c:a 10 ampere. Detta blir en ganska bra ljusbåge/svets, ingen nollgenomgång som släcker.

Fråga 1
Vad använder man för brytare idag ?

Jag funderar på att i stället för att koppla panelerna i serie med varandra på taket att förlänga kablarna till vinden och sätta kopplingsplint på vinden så att jag kan kontrollmäta varje panel under drift, jag skulle då kunna sätta en mångpolig omkopplare för att koppla in ur panelerna.

Fråga 2
Om jag använder den typ av omkopplare jag brukar använda (Kraus&Naimer) så finns den enligt katalog enbart för 12 anslutningar, den blir även mycket stor för att kunna hantera likströmmen. Är det någon som har något annat förslag.

Fråga 3
Alternativ är att sätta ett antal kontaktorer, vad skulle nackdelen vara (kanske t.o.m. bättre) ?

(Ja jag vet att jag är ett mätfreak, och jag VILL göra allt själv... :) )

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 nov 2018 10:34 #2 av Torbjörn Forsman
Svar från Torbjörn Forsman i ämnet Solceller
När det gäller val av strömbrytare så kanske man kan få något uppslag från järnvägs- och spårvägsbranschen? Spårvagnar, tunnelbana mm matas ju med 600-850 V likström, och det finns behov av installationsmateriel och strömbrytare både ombord på fordon och i den fasta anläggningen.

En möjlighet för att slippa ljusbågar skulle kunna vara att lägga en stor kondensator parallellt med strömbrytaren, och räkna med att strömmen från solcellerna inte hinner ladda upp den fortare än att det aldrig blir någon ljusbåge över kontakterna. Sedan kan man ha en strömbrytare till för att i ett andra steg bryta bort kondensatorn.
Denna kondensator bör förstås förses med ett urladdningsmotstånd.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

09 nov 2018 15:21 #3 av Richard
Svar från Richard i ämnet Solceller
Du använder självklart en DC brytare avsedd för solceller.
Samt köper paneler med övervakning...

09 nov 2018 20:13 #4 av Thomas
Svar från Thomas i ämnet Solceller
Om du ska gå med kontaktorer skulle jag kolla på gigavac. De är ofta ratade för DC och en poliga. 500V och 10A är inget svårt krav där. De är stora i el fordon. Där är spänningar på 800VDC normalt. De har manuella brytare också, typ vred.

Sidan laddades på: 0.047 sekunder