Hej
Jag undrar hur det kommer sig att man inte får förlägga EQRQ i rör.
Jag tänker att det är någon som bestämdes när man hade metall ytterhölje på kulon men jag vet inte.
Jag skickade till Nexans och fick som svar att den har en metallmantel som inte jordas.
Vet inte varför det spelar någon roll när man har den i ett plast rör.
Så att Ericsson hade liknande med biledare. Är den godkänd i rör?
Därför att EKRK/EQRQ är avsedd för öppen, fast förläggning inomhus i torra, icke brand- eller explosionsfarliga lokaler.
Om man jämför EKRK med den mycket snarlika EKLK så finns två betydande skillnader.
1. EKRK har märkspänningen 300/500 V mot de 450/750 V som EKLK har.
2. EKLK har en alu-mantel som ska skyddsjordas. EKRK har alu-manteln men ingen biledare längre som gör det möjligt att skyddsjorda manteln, och för den gamla varianten var det valbart att skyddsjorda manteln.
Den högre märkspänningen krävs av mekaniska skäl. Högre spänning innebär tjockare isolering, och EKLK har därför en dubbelt så tjock yttermantel som EKRK (medan ledarisoleringen är densamma, värt att notera). Det är ju allmänt känt att den FK som får dras in i rör heter H07x, dvs har märkspänningen 450/750 V, medan den FK som får användas som internt kablage i skåp och centraler får heta H05x. Dold förläggning och viss hantering kräver alltså ett lite högre mekanisk skydd.
En EKRK skulle alltså "fungera" alldeles utmärkt i ett rör eller i en fuktig lokal om den hanteras varsamt och skyddas. Det framgår ju inte exakt vilket slags våld som gör skillnad på de 0.6 mm i manteltjocklek som skiljer EKRK och EKLK... Men skyddsjordningen av manteln har ju en betydelse också även om den saken ibland debatteras in absurdum.