Hur dra el från ladugård till ett par småhus?

17 aug 2016 14:19 - 17 aug 2016 14:32 #1 av Lina Nystedt
Hej!

Jag heter Lina och har några elfrågor. Jag förstår att detta forum egentligen är tänkt för er som redan kan en del om el, men jag ber att få posta mina frågor ändå eftersom jag kan väldigt lite och tänker att ni andra är rätt duktiga. Jag vore jättetacksam om någon ville hjälpa mig:

Det är så att jag och min sambo ska flytta in i två små hus på hjul (typ villavagnar fast vi har byggt dem själva) som står på en kompis mark. Husen saknar el, så det vill vi dra dit. I ladugården 200 m bort finns närmsta eluttag. Det ser ut såhär (jag tror att det är en trefaskontakt?):

Säkringen för det här uttaget är på 20 A. Vi tänker oss att koppla in en 200 m lång kabel i uttaget, och dra till våra små hus.

På ett av våra hus finns en oisolerad utbyggnad, och i den hade det varit fint att placera en liten elcentral (heter det så?), alltså den där lådan som omvandlar trefasen till ”vanlig” hushållsel. Från elcentralen behöver vi sedan kunna dra elen vidare in i vart och ett av husen samt ha ett uttag kvar för utomhusaktiviteter (t ex julbelysning eller snickeriverktyg). Även om vår bostadsyta inte blir större än 25 m2, kommer vi att leva som de flesta med hushållsapparater, vitvaror, lampor, datorer osv, fast i mindre mängd då förstås. Viktigt för oss är också att kunna använda snickeriverktyg utan att elanslutningen kraschar. Så nu till frågan: hur gör vi och vilka produkter behöver vi införskaffa?

-Vilken slags kabel ska vi välja på den 200 m långa sträckan mellan lada och våra hus?
-Vad är det för elcentral vi behöver för att omvandla trefas-elen till hushållsel?
-Hur drar vi elen vidare in i husen, med vilken slags kabel?
-Är jordfelsbrytare viktigt och var placeras den?
-Behöver elen delas upp på några olika mindre säkringar och var görs detta?
-Om vi vill ha en elmätare någon stans för att kunna mäta vår förbrukning, var ska den placeras?
-Och - vad av allt detta kan vi göra själva och vad måste vi överlåta till elektriker?

Mycket tacksam för svar!
Vänliga hälsningar, Lina Nystedt
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 aug 2016 15:18 #2 av Johan
Kontakta en elinstallatör redan nu så hjälper denna dig med planering och vad ni nu skulle kunna förbereda själva.

17 aug 2016 15:27 #3 av Olle Andersson

Lina Nystedt skrev: Och - vad av allt detta kan vi göra själva och vad måste vi överlåta till elektriker?

I stort sätt ingenting av det du frågar om ovan är något du får utföra själv (utan behörighet). Det finns ytterst få elarbeten man får utföra utan behörighet och av dessa få arbeten krävs erforderlig kännedom. Behöver du fråga vilka dessa är eller hur du ska göra dessa har du i princip diskvalificerat dig själv.

Det du skulle kunna göra om du vill hålla nere kostnaderna är att efter att ha pratat med en elektriker vad som ska göras, även fråga denna om det är något som ni kan göra själva. 200m låter som en hel del grävning och då finns det säkert billigare alternativ än att hyra en elektriker med spade, som exempel...

17 aug 2016 16:43 #4 av Bo Siltberg
Då forumet främst är befolkat av elektriker så kan man ju säga att du precis har kontaktat en elektriker, flera stycken faktiskt ;)

Vad får detta kosta? Den största kostnaden ligger nog i dem 200 meter långa kabeln. Räkna grovt med ca 100 kr PER METER (butikspris kanske ska tilläggas..).

- Ni behöver först o främst bestämma hur mycket ström ni vill ha. Det har STOR inverkan på priset. Vad har ni t.ex för uppvärmning? Valet står främst mellan 10 eller 16 A säkring (7 kW respektive 11 kW). Så fundera på hur mycket ni behöver ta ut samtidigt. Som jämförelse så är det minsta abonnemanget på 16 A, det är vad man minst har. Men kanske skulle 10 A räcka långt i ert fall.

- Först när ni har bestämt detta kan man gå vidare och titta på vilken kabel som behövs. Man behöver troligen se och mäta på plats för att kunna räkna på detta. Även val av kabeltyp. Stickpropp och gummikabel orsakar ju inga frågor om nätkoncession, men ett bättre val är ju en fast ansluten jordkabel.

- För övrigt är det en helt normal elinstallation som ska göras i bodarna, förutom viss anpassning för att de står på hjul. Men i huvudsak normalt installationsmateriel, vanlig elcentral med säkringar och JFB etc, och en elmätare om ni vill ha det. Placeringen i boden ska inte vara några problem, möjligen opraktiskt. Men allt detta skulle man återigen behöva se på plats.

17 aug 2016 20:25 #5 av Markus Ternestål
Jag har ofta varit inne på detta forum och läst så jag tänkte att jag registrerar mig också :silly:

För det första måste jag fråga om ni tänkt göra det här själv? Eftersom du skriver vagn så kommer så vitt jag vet inte behörighet vara ett krav, det är alltså fritt fram att göra en sådan installation för var och en. Dock gör det ju inte saken mindre farlig att jobba med, och regler finns ändå, det kan ju även sägas att det inte heller är helt lätt att få grepp om allt som behövs för att göra en komplett installation även i ett mindre hus. Iaf inte om man vill följa de regler som finns

En lämplig kabel för skarvsladd skulle kunna vara en H07RN-F 5G6 (detta är ett exempel, man bör räkna vad man vill ha för förbrukare och säkring innan man kan bestämma helt). Den kostar 74kr på elbutik.

18 aug 2016 05:14 #6 av Electrum

Markus Ternestål skrev: Jag har ofta varit inne på detta forum och läst så jag tänkte att jag registrerar mig också :silly:

Det var väl bra! Välkommen. :)

Markus Ternestål skrev: För det första måste jag fråga om ni tänkt göra det här själv? Eftersom du skriver vagn så kommer så vitt jag vet inte behörighet vara ett krav, det är alltså fritt fram att göra en sådan installation för var och en.

Nja, jag anser att det hamnar i en gråzon. T.ex. så krävs det bygglov när en villavagn ställs upp ganska permanent, då räknas den som byggnad.
Jag vet inte om det t.ex. är behörighetsfritt att fixa med elen i byggbodar, som exempel.

Markus Ternestål skrev: Dock gör det ju inte saken mindre farlig att jobba med, och regler finns ändå, det kan ju även sägas att det inte heller är helt lätt att få grepp om allt som behövs för att göra en komplett installation även i ett mindre hus. Iaf inte om man vill följa de regler som finns

Japp.

Markus Ternestål skrev: En lämplig kabel för skarvsladd skulle kunna vara en H07RN-F 5G6 (detta är ett exempel, man bör räkna vad man vill ha för förbrukare och säkring innan man kan bestämma helt). Den kostar 74kr på elbutik.

Ska det vara 20A tillgängligt så räcker inte den dimensionen. Minst 5g10, men beroende på förimpedansen så kan det även krävas 5g16 eller 5g25.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

18 aug 2016 09:45 #7 av Torbjörn Forsman
Är det inte en gråzon det här med om det krävs behörighet eller inte för att göra elinstallationer i rullande eller flyttbar materiel (husvagnar, bilar, byggbaracker, båtar, järnvägsvagnar mm)?
För 25-30 år sedan vill jag minnas att det åtminstone från vissa håll hävdades bestämt att det krävdes behörighet för att installera elektrisk motorvärmare och kupévärmaruttag i personbilar, om man inte använde fabriksmonterat kablage med snabbkopplingar.

Beträffande diskussionerna om kabelareor mm, så ser ju uttaget ut som ett vanligt 16 A CEE-uttag, så man ska inte vänta sig att kunna ta ut mer än 16 A per fas. När man dimensionerar kabeln så bör man inte bara tänka på att få pålitlig utlösning av säkringar vid kortslutning och rimligt spänningsfall vid stationär drift, utan även ta en extra funderare på om det finns några prylar i vagnarna som drar stor startström och är beroende av låg förimpedans för att komma igång säkert. Det man framför allt brukar få se upp med är enfas asynkronmotorer som måste starta mot tung last - vattenpumpautomater, kompressorer i kylskåp och enklare luftvärmepumpar mm. Man kan bespara sig en hel del problem om man väljer trefasdrivna vattenpumpar (lägre startström, mindre känsliga för spänningsfall) respektive inverterstyrda luftvärmepumpar (startar mjukt och försiktigt och drar inte alls några otrevliga startströmmar).

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

18 aug 2016 11:05 #8 av Markus Ternestål
Så här säger elsäkerhetsverkets föreskrifter. Det verkar dock som att det ändrat ganska nyligen för föreskrifterna från till exempel 2007 ser lite annorlunda ut. Definitionen för fordon vet jag inte hur den ser ut men ett bygglov skulle jag inte tror ändrar något.

1
§
Dessa föreskrifter innehåller bestämmelser om krav på utbildning och praktik
för behörighet att utföra elinstallationsarbete på elektriska starkströmsanläggnin
gar
samt om erkännande av yrkeskvalifikationer eller yrkeserfarenhet som har förvärvats
inom ett annat EES
-
land än Sverige.
Föreskrifterna gäller inte för elinstallationsarbete på

luftfartyg,

fordon för elektrisk järnvägs
-
, spårvägs
-
, tunnelbane
-
och tråd
bussdrift,

övriga fordon, inklusive släpfordon,

fartyg, inklusive fritidsbåtar och

på övriga anordningar.
Allmänna råd
Med övriga fordon, inklusive släpfordon, avses till exempel husbilar och hus
-
vagnar.
Med övriga anordningar avses till exempel maskiner,
hissar och kranar.

Nu tänkte jag nog inte 20A men 5G6 är nog lite i underkant även för 10A eller 16A på den sträckan. Blir det så att det behövs grövre kabel kan det nog vara värt att ta direkt från huvudcentralen så man slipper en flaskhals, om inte uttaget har grov dimension eller sitter väldigt nära huvudcentralen.

18 aug 2016 11:24 #9 av Bo Siltberg
Vad skulle det ha för betydelse ifall installationen i vagnarna är behörighetskrävande? Av TS beskrivning verkar det mycket lämpligt att anlita en elfirma i vilket fall.

18 aug 2016 13:58 #10 av Markus Ternestål

Bo Siltberg skrev: Vad skulle det ha för betydelse ifall installationen i vagnarna är behörighetskrävande? Av TS beskrivning verkar det mycket lämpligt att anlita en elfirma i vilket fall.

Hon undrade ju vad dom kan göra själv. Då är det väl bra om man reder ut vad man får göra och inte göra enligt lagen. Sen är det väl inte fel att påpeka att det kanske inte är det lämpligaste projektet om man inte har experthjälp eller ett genuint intresse av att lära sig en massa saker om elinstallation. Personligen tycker jag det trådskaparen själv kan få avgöra om det är ett lämpligt projekt eller inte, och då är det bra att lägga fram alla fakta som finns.

18 aug 2016 16:15 #11 av Bo Siltberg
Jo rent allmänt kanske, om vi klarar av att reda ut det rätta svaret ;)
Även om elinstallatörsförordningen inte är tillämpbar så ser jag nämligen att starkströmsförordningen fortfarande gäller eftersom den även tar upp anordningar, men det vill jag inte hugga in i sten...
Så det räcker inte att man får, man måste kunna också för att följa ellagen fullt ut.
Lite olyckligt att det enbart är behörighetskravet som trummats ut till medborgarna och inte de krav som ställs på innehavaren.

18 aug 2016 20:02 #12 av Lina Nystedt
Tack för svar och engagemang! Jag kan inte påstå att jag förstår varenda sak som ni proffs skriver B) men det är en början i alla fall… i denna eldjungel!

Vad gäller behörighetsfrågan så måste jag förtydliga att jag varken kan eller vågar installera något själv, förutom att sätta ihop färdiga skarvsladdar med varandra där det är möjligt. Det framgick nog inte tydligt i trådstarten, men jag hade hoppats på en lösning likt denna, som jag fick tips om i ett annat forum:

En man skrev att det skulle fungera att koppla ihop ett antal trefas-skarvkablar som ser ut såhär:

Väl framme vid våra hus skulle vi kunna omvandla trefaselen till ”hushållsel” i en byggcentral som ser ut såhär:

Visst blir det en massa skarvsladdar i våra hus då men det verkar som en enkel lösning i mitt huvud… om det kan fungera?

Som Bo Siltberg skriver, så borde vi nog oavsett om vi tar dit en elektriker, börja med att fundera på hur mycket ström vi behöver kunna ta ut på en och samma gång. Som exempel (för att kolla om jag förstått detta rätt) kan vi anta att vi en kall och mörk vinterdag vid något tillfälle på dygnet använder följande elförbrukande produkter under 1 timme:

3 st elradiatorer på 400W, 700W resp. 700W
8 st tak-/vägglampor 13W/st
3 st kokplattor induktion 1800W/st
köksfläkt 126W
vattenkokare 2400W
kylskåp (mindre modell) 80W
frysbox (mindre modell) 90W?
2 laptops 81W/st
byggsåg 1600W

(Så här mycket ström kan vi såklart se till att inte använda på en och samma gång, men ändå, som exempel för att jag bättre ska förstå vad som är möjligt.) När jag räknar ihop detta får jag det till 11762W sammanlagt, alltså 11,76 kWh – stämmer det? Och då skulle det inte räcka med en 16A säkring? Tänker jag rätt? Och de här trefas-skarvkablarna som mannen i det andra forumet tipsar om, vilken styrka skulle de behöva vara i så fall (på den 200 m långa sträckan)? Och skulle vårt trefas-uttag klara det? (Det står 32A på uttaget och säkringen är som sagt på 20A.)

/Lina
Bilagor:

18 aug 2016 20:55 #13 av Torbjörn Forsman
Jag tror man kan pruta rätt mycket på de där elförbrukningarna.

Kokplattor kör man ju knappast på högsta effekt en timme i sträck, de får gå för fullt tills vattnet har kokat upp eller vad det nu är frågan om och sedan drar man ner effekten för att få lagom värmetillförsel för matlagningen.
Vattenkokare går sällan mer än 5 minuter åt gången, och i ett så litet hushåll som det rimligtvis är frågan om i en ombyggd husvagn har man knappast användning för en jättevattenkokare på 2400 W, det är mer troligt att man använder en liten vattenkokare som rymmer drygt en liter och har 1000-1300 W effekt.
Lagar man mat för fullt så blir det nog så mycket värmeutveckling från matlagningen att elradiatorernas termostater slår ifrån dem.
En köksfläkt som drar 126 W när den går på högsta fart, väsnas förmodligen så mycket i det läget att man inte kör den för fullt annat än om det är absolut nödvändigt. På de lägre hastigheterna drar den knappast mer än 20-30 W.
Ur startströmssynpunkt måste man se upp med kyl, frys och eventuellt byggsågen (den kan, om den är någotsånär modern, tänkas ha mjukstart).

Byggcentraler använder man inte gärna för permanent bruk, sådana har man bara för mycket tillfälliga anläggningar som ska plockas ner och flyttas ständigt och jämnt.

Följande användare sa tack: Bo Siltberg

18 aug 2016 21:19 #14 av Lars Blomkvist
Extremt korkat att ett par hjul skulle göra det lagligt att utföra en installation. Ponera att man trivs som bara den med läget och monterar bort hjulen och vips så är installationen olaglig?
Eller ett par grannar till mig hade fått klagomål på sin friggebod för att den låg för nära grannhuset. Dom löste detta genom att spika på ett par hjul och då räknades den som flyttbar (samt att elinstallationer tydligen är tillåtet med) :smack:

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

19 aug 2016 05:52 #15 av Bo Siltberg
Glöm byggcentralen och skarvsladdar i stugorna - det funkar bara om ni tänkt bo där tillfälligt. I längden blir det inte bra.

Möjligen kan en skarvsladd komma ifråga från uttaget, till en intag på stugan. Men man måste titta på hur uttaget är avsäkrat och räkna på det eftersom uttag inte dimensioneras för 200 meter skarvsladd... En fast inkoppling i matande ände tillåter en anpassad lämplig säkring som undviker krav på orimliga kabelareor.

Men även så blir kabeln dyr. Om man räknar med att 10 A räcker som normal belastning så behöver kabeln vara minst vara 6 mm², helst 10 mm². En fast inkoppling tillåter också en fyrledarkabel om ni skulle komma över en sådan, minst 10 mm².

Så det är inte gratis att få el i en stuga, det går inte att komma ifrån.

19 aug 2016 09:36 #16 av Torbjörn Forsman
Priset per meter blir ju mycket lägre för en jordkabel avsedd för fast förläggning (EKKJ, N1XV etc) jämfört med en gummikabel (skarvsladd) med samma elektriska egenskaper. En s k hängspiralkabel (ALUS) avsedd att hängas upp på stolpar kan bli ännu billigare. Men man får såklart jämföra kabelkostnaden med kostnaden för grävning respektive stolpar och montering, innan man kan säga vad som blir billigast i slutänden.
Om det är lättgrävd mark och finns tillgång till en minigrävare med smal kabelskopa så är det mycket snabbt och lätt gjort att förlägga en jordkabel.
Begagnade stolpar kan man komma över billigt eller till och med få gratis i områden där man håller på med rivning av fasta telenätet eller stormsäkrar elnätet genom att lägga om från luftledning till jordkabel.

19 aug 2016 09:54 - 19 aug 2016 09:54 #17 av Lina Nystedt
Ah, okej. Bra info igen. Nu känns det som att jag förstår lite mer vad jag kan diskutera med elektrikern när han kommer och tittar. :tummeupp:

Glöm byggcentralen och skarvsladdar i stugorna - det funkar bara om ni tänkt bo där tillfälligt. I längden blir det inte bra.

Jag måste vara nyfiken och fråga vad anledningen är till att det inte fungerar i längden med byggcentral och skarvsladdar. Är det på grund av att det riskerar att bli farligt i längden eller mer på grund av att det är jobbigt och fult med en massa skarvsladdar?

/Lina

19 aug 2016 10:33 #18 av Torbjörn Forsman

Lina Nystedt skrev: Jag måste vara nyfiken och fråga vad anledningen är till att det inte fungerar i längden med byggcentral och skarvsladdar. Är det på grund av att det riskerar att bli farligt i längden eller mer på grund av att det är jobbigt och fult med en massa skarvsladdar?

/Lina

Framför allt att det är fult och opraktiskt, och skarvsladdar mm som ständigt ligger utomhus får ganska kort livslängd även om de är godkända för utomhusbruk. Solljus, väder och vind tär ju på plast och gummi med tiden och efter något år är stickproppar och skarvuttag inte alls så mjuka, stöttåliga och vattentäta som de var när de var nya.
Man kan ju också notera att byggcentraler och skarvsladdar av någotsånär god kvalitet är betydligt dyrare än motsvarande materiel för fast installation.

19 aug 2016 17:53 #19 av Electrum

Lina Nystedt skrev: Jag måste vara nyfiken och fråga vad anledningen är till att det inte fungerar i längden med byggcentral och skarvsladdar. Är det på grund av att det riskerar att bli farligt i längden eller mer på grund av att det är jobbigt och fult med en massa skarvsladdar?

/Lina

Både och.
Båda sakerna är riktigt dåligt och störande.

Och skarvsladdar ska enligt regler användas för tillfälligt bruk. Även om nu gråzonen här är gigantiskt stor. ;)

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Sidan laddades på: 0.247 sekunder

Senaste foruminlägg