- Tack mottaget: 0
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
Lina Nystedt skrev: Och - vad av allt detta kan vi göra själva och vad måste vi överlåta till elektriker?
Det var väl bra! Välkommen.Markus Ternestål skrev: Jag har ofta varit inne på detta forum och läst så jag tänkte att jag registrerar mig också
Nja, jag anser att det hamnar i en gråzon. T.ex. så krävs det bygglov när en villavagn ställs upp ganska permanent, då räknas den som byggnad.Markus Ternestål skrev: För det första måste jag fråga om ni tänkt göra det här själv? Eftersom du skriver vagn så kommer så vitt jag vet inte behörighet vara ett krav, det är alltså fritt fram att göra en sådan installation för var och en.
Japp.Markus Ternestål skrev: Dock gör det ju inte saken mindre farlig att jobba med, och regler finns ändå, det kan ju även sägas att det inte heller är helt lätt att få grepp om allt som behövs för att göra en komplett installation även i ett mindre hus. Iaf inte om man vill följa de regler som finns
Ska det vara 20A tillgängligt så räcker inte den dimensionen. Minst 5g10, men beroende på förimpedansen så kan det även krävas 5g16 eller 5g25.Markus Ternestål skrev: En lämplig kabel för skarvsladd skulle kunna vara en H07RN-F 5G6 (detta är ett exempel, man bör räkna vad man vill ha för förbrukare och säkring innan man kan bestämma helt). Den kostar 74kr på elbutik.
1
§
Dessa föreskrifter innehåller bestämmelser om krav på utbildning och praktik
för behörighet att utföra elinstallationsarbete på elektriska starkströmsanläggnin
gar
samt om erkännande av yrkeskvalifikationer eller yrkeserfarenhet som har förvärvats
inom ett annat EES
-
land än Sverige.
Föreskrifterna gäller inte för elinstallationsarbete på
luftfartyg,
fordon för elektrisk järnvägs
-
, spårvägs
-
, tunnelbane
-
och tråd
bussdrift,
övriga fordon, inklusive släpfordon,
fartyg, inklusive fritidsbåtar och
på övriga anordningar.
Allmänna råd
Med övriga fordon, inklusive släpfordon, avses till exempel husbilar och hus
-
vagnar.
Med övriga anordningar avses till exempel maskiner,
hissar och kranar.
Bo Siltberg skrev: Vad skulle det ha för betydelse ifall installationen i vagnarna är behörighetskrävande? Av TS beskrivning verkar det mycket lämpligt att anlita en elfirma i vilket fall.
Jag måste vara nyfiken och fråga vad anledningen är till att det inte fungerar i längden med byggcentral och skarvsladdar. Är det på grund av att det riskerar att bli farligt i längden eller mer på grund av att det är jobbigt och fult med en massa skarvsladdar?Glöm byggcentralen och skarvsladdar i stugorna - det funkar bara om ni tänkt bo där tillfälligt. I längden blir det inte bra.
Lina Nystedt skrev: Jag måste vara nyfiken och fråga vad anledningen är till att det inte fungerar i längden med byggcentral och skarvsladdar. Är det på grund av att det riskerar att bli farligt i längden eller mer på grund av att det är jobbigt och fult med en massa skarvsladdar?
/Lina
Både och.Lina Nystedt skrev: Jag måste vara nyfiken och fråga vad anledningen är till att det inte fungerar i längden med byggcentral och skarvsladdar. Är det på grund av att det riskerar att bli farligt i längden eller mer på grund av att det är jobbigt och fult med en massa skarvsladdar?
/Lina