- Tack mottaget: 302
Nej, detta är absolut inte tillförlitligt.Michell Andersson skrev:
Saxat från länkad rapport:Electrum skrev: Det där är ju eio's egen partsinlaga.
Jag tycker inte man kan sätta så mycket mer tilltro på den än t.ex. miljöpartiets partiprogram.
Dvs läs den med kritiska ögon, det handlar absolut inte om objektiva sanningar.Det statistiska underlaget skulle jag säga är lika tillförlitligt som något annat statistiskt underlag.Om undersökningen
Under perioden 11 september till 2 oktober 2014 skickades en webbenkät ut till samtliga EIOs medlemmar. Totalt svarade 502 medlemmar vilket ger en deltagarfrekvens på 20 procent.
De 500 som svarade på enkäten var slumpmässigt utvalda representanter, väl spridda över landet och bland olika typer av företag vilket gör den statistiskt säkerställd att motsvara EIOs medlemsföretag.
Undersökningen genomfördes av Novus Group International AB.
Ska man se till fakta och faktiska skeenden av saker och ting ut så tar verkligheten föga hänsyn till de slutsatser som dras i detta forum. Att ha sina likars medtycke i en så begränsad skara som detta forum utgör innebär inte annat än att man tror att man har rätt snarare än att ens uppfattning stämmer överens med verkligheten.
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
Jag förstår din poäng till att vara kritisk Micke, men som jag påpekat innan så gäller det åt båda hållen.Electrum skrev: Det smickrar inte heller "rapporten" att man ljuger.
Det är inte säkert att du förstod min poäng.Michell Andersson skrev:
Jag förstår din poäng till att vara kritisk Micke, men som jag påpekat innan så gäller det åt båda hållen.Electrum skrev: Det smickrar inte heller "rapporten" att man ljuger.
Är du för hempulare?Electrum skrev: Men om vi ska snacka statistik så är det ju så att på 80-talet och innan så var det så gott som omöjligt för lekmän att få tag på elmaterial om man inte kände en elektriker.
Sen började detta ändras som sakteliga under 90-talet. Så småningom så finns det att köpa på allt ifrån Biltema, Clas ohlson, Bauhaus och nästan på ICA också. Och volymerna är nog inte så blygsamma heller idag.
Så medan volymerna har ökat, och därmed garanterat hempuleriet också, så har skadefrekvensen sjunkit i samma takt. Så av allt att döma så ökar hempulande elsäkerheten. Rent statistiskt, kul va?
www.elsakerhetsverket.se/globalassets/pu...rapport-2014.pdf.pdf
Men ärligt talat duger inte denna analys alls, rent statistiskt, heller.
Det kan synas ett samband, men kausalitet kan definitivt inte bevisas. Inte för någon annan teori för den sjunkande skadefrekvensen heller.
Möjligen skulle det kunna gå att utreda, men troligen inte.
En sak man också ska ha i åtanke är att många av de fåtalet döda i elolyckor de senaste åren är folk/barn som klättrat på järnvägsvagnar och koppartjuvar som dött mitt i sin gärning. Andelen av dessa dödsfall blir anmärkningsvärt stort då de övriga dödsfallen har nått så låg nivå.
Ja, om vidhåller du att trådens inlägg innehåller alla dessa attribut du räknar upp så står vi nog längre ifrån varandra än vad som någonsin går att nå en ömsesidig förståelse kring, närmare bestämt du inser nog själv att detta var väl yvigt.Michell Andersson skrev: .... Folk är fortfarande händlystna, egocentriska, fulla av bekräftelsebehov, bländade av berömmelse och ära, fulla av längtan av en upphöjd status i sina jämlikars ögon, förblindade av kärlek....
Här står först en fråga om jag uppfattat budskapet rätt, vilket visade sig vara fel. Det finns ingen värdering av Andreas åsikter här, men jag håller ju inte med.Så du vill bojkotta Malmbergs, Kjell m.fl för att de säljer i ditt tycke undermåligt elmateriel och ger felaktiga råd? Det får du väl göra om du vill. Jag skulle, om jag hade på fötterna, istället visa hur dåligt XXX är i stil med #2. Jag instämmer helt med att det finns mycket materiel som inte borde få säljas.
Du hade nog otur när du råkade höra de tokfelaktiga råden från Kjell. Jag antar att du påpekade detta, så nu kanske de inte ger samma felaktiga råd längre.
Här finns en anspelning på att det finns en dold agenda som kommer ifrån tassandet kring ämnet i tidigare inlägg. Den kraftiga reaktionen som följer kan man tolka åt båda hållen. Jag kunde ha lagt ut texten mer här och frågat efter bakgrunden till frågan etc - detta blev nog onödigt korthugget?Jag är säker på att du blir förstådd om du beskriver var skon egentligen klämmer.
Här finns ett förslag till formulering. Visst, det kan säkert uppfattas som nedvärderande av språkkunskaperna (om nu mina var bättre...) så om Andreas tycker så då är detta något jag kommer att be om ursäkt för.Du får ursäkta, men det är inte helt lätt att hitta ett sammanhang i din text. Ordet "det" finns med 9 gånger i det senaste inlägget.
Om vi tittar på den allra första meningen:
......
Det är en allmän känsla jag får ibland. Jag ska absolut tänka på rapporteringsfunktionen i framtiden.Bo Siltberg skrev: Så det var en mer allmän känsla och inte så specifikt för denna tråd? Ni kan hjälpa till genom att rapportera inlägg som ni anser skrämma användare att ställa frågor. Det är inte alltid vi moderatorer inser det, eller ens personen i fråga själv. Det vore synd om forumet inte kunde utveckla kunskapen hos alla.