Styrning motorvärmaruttag

10 jan 2014 07:13 #1 av Leif L
Finns det kvar någon leverantör med färdig enhet att montera i elcentral för att temp- och tidsstyra 3-fasmatningen till motorvärmaruttag på en hel parkering?
Eller är bara kompletta temp- och tidsstyra uttagscentraler som gäller nu för tiden?

Elkonsult

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 jan 2014 08:58 #2 av Lars Sundbom
Det är väl ingen match att bygga ihop om inte annat? Kapsling, kontaktor och en termostat typ. "Pulsstyrning" är ju inte att rekommendera då blockvärmarna i bilarna tenderar att hålla dåligt... vill man trots detta ha det så är det väl bara komplettera med ett multirelä för styrningen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 jan 2014 14:30 #3 av Magnus Runeson
Vår temp/tidsstyrnings enhet som sitter i våra motorvärmarcentarler är 4 mod DIN utförande för normkaspling, så i princip skulle man kunna använda en sådan och sen då låta reläkontakten styra en 3-polig kontaktor.
Tempgivaren sitter utanför själva 4 moduliga styrenheten så den skulle man kunna placera på annat ställe.
Hur tänkte du, Leif att tiderna skulle programmeras ? Om man kör som jag föreslår så blir det ju samma tider, dvs. tillslags- och frånslagstid beroende på utetempen till alla uttag.. men det är kanske det som du har tänkt .. eller ?
Risken är att det blir en rejäl startström att ta hänsyn till när alla värmare i värsta fall drar igång exakt samtidigt.

Hör av dig om det kan vara en lösning som tros allt kan funka, så ordnar jag fram en temp/tidsstyrnings enhet till dig.

Hälsningar
Magnus Runeson
Produktchef
ELDON AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 jan 2014 15:26 #4 av Rikard Ågren
Man kanske kunde sätta en kontakter per fas och tidsfördröja två av de. Belastningen per fas blir ju dock densamma

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 jan 2014 16:44 #5 av Lars Sundbom
Det är ju i det närmaste en rent resisitiv last vi pratar om, visst i kupévärmaren finns det en motor men den är ju försumbar i det hela. Hur många uttag pratar vi om? Är det inte alltför många är ju bästa lösningen att byta insatsen och om det behövs, fläns och kapsling.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 jan 2014 17:49 #6 av Lars Blomkvist
Har precis byggt om 2 st anläggningar (200 st uttag) från det förslag du tänker bygga.

Med din lösning så går alla värmare igång som är ipluggade oavsett om dom inte ska användas.

I längden tjänar kunden på att ha individuell styrning på uttagen, särskilt om dom väljer temperaturstyrda.

Den som inte söker finner inga svar :) ibland
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström, Mats Jonsson, Lars Sundbom

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 jan 2014 18:53 #7 av Joel Eljo
Gjorde en anläggning för några år sedan där matningen till uttagen var centralt pulsstyrd
via temperatur givare (kommer ej ihåg fabrikat).Motorvärmaruttagen hade dygnsrepeterande
två timmars tidur(programverk).Tiduren matades med en separat manöver så att de ej styrdes via pulsen.
På automatiken fanns ingång för extern tryckknapp,en impuls gav 15 min. för att T.ex. dammsuga bilen.


Tror att automatiken är bortkopplad nu.Tryckknappen användes flitigt.Två timmar med puls blev inte många
minuter värme.
Skulle kunna skriva en bok om hyresgästernas alla frågor och kommentarer man fick under tiden vi var i det
bostadsområdet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 jan 2014 17:43 - 11 jan 2014 17:51 #8 av Odd Hedberg
Ska man försöka minska energiförbrukningen på en stor parkering (och naturligtvis: undvika den j---a Termotakt-lösningen som egentligen bara har ihjäl värmarelementen i motorblocken) så är det enda vettiga individuella temperatur- och tidsstyrda uttag. Att försöka 'dämpa' energin via central till och frånkoppling är rätt dödfött (även om det sker så extremt lågfrekvent att Termotaktdöden undviks) eftersom folk vill ha sin bil driftklar vid olika tidpunker på morgonen (eller under dygnet om det gäller skiftarbetare) och då är individuell omgivningstemperaturstyrd tidsmatning det enda vettiga. Och de måste ju av naturliga skäl sitta i/vid uttagen...

Gäller det en stor parkering på ett företag - så måste man dimensionera anläggningen för att 'alla' vill åka hem ungefär samtidigt. Vilket innebär att det måste dimensioneras för att alla uttag har maxbelastning på samtidigt under säg tre timmar i sträck...

Så energin kan man minska på genom styrning
men effekten (säg 6, 10 eller 16 ampere/uttag) måste man kallt räkna med gäller parallellt över alla - och kontinuerligt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 jan 2014 21:56 #9 av Magnus Runeson
Helt klart bästa lösningen, som de flesta verkar hålla med om är att installera motorvärmarcentraler och där då
varje användare kan ställa in sin egna avresetid och som då styrs av rådande utetemperatur.

Fråga Eldon om offert vid Era projekt. (eller begär att få offert på Eldons motorvärmarcentraler via Er grossist)
Se länk för vårt utbud..
www.eldon.com/sv-SE/Produkter/?category=...tagscentraler-130693


Tel: 010-555 95 00
Email: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Magnus Runeson
Produkt chef
Eldon AB - Installation, Lågspänningsapparater.

This message has an attachment file.
Please log in or register to see it.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 jan 2014 07:38 - 14 jan 2014 07:39 #10 av Leif L
Svar från Leif L i ämnet Styrning motorvärmaruttag
Tack för alla bra svar.
Frågan kommer från att jag hjälper en utlänsk projektör att förstå hur och varför vi i norra Sverige vill ha motorvärmare och vilka varianter på styrning det finns. Det är ingen stor parkering, ca 35-40 platser. Efter många diskussioner så verkar dom ha förstått att tid- och tempstyrning vid varje uttagscentral är en bra och prisvärd lösning.

Magnus Runeson
Har ni någon broschyr eller produktblad på engelska för motorvärmarcentraler?

Elkonsult

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 jan 2014 15:09 #11 av Magnus Runeson
Leif,

Tyvärr så har vi ännu ingen broschyr eller dokumentation på Engelska för motorvärmarcentralerna.
Anledningen är väl först och främst att desas produkter har ansetts vara för den "Nordiska" marknaden..
Kanske dags att börja tänka om, så nu kommer vi att ta fram ett blad på Engelska..
men kan inte säga nu när det blir klart.

// Magnus

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.067 sekunder

Senaste foruminlägg