Re: Hur märker ni en normcentral? Omröstning!

Omröstning: Vilket av följande system använder ni för att märka en normcentral?

04 nov 2011 21:21 - 04 nov 2011 21:24 #1 av Ronnie Lidström
Förutom att det ska vara klart och tydligt vilket säkring som betjänar vilken del av anläggningen, så finns det ingen lag, föreskrift eller standard på hur man ska märka en normcentral.

Som jag ser det finns det tre olika alternativ att märka en normcentral. Vad tycker ni är bäst/tydligast? Vilken metod använder ni?


1: Gruppnummermärkning


Varje grupp har ett eget nummer. Jordfelsbrytare och andra normapparater märks med klartext eller "JFB1", "UR1" osv.


2: Positionsnummermärkning


Varje modulutrymme i kapslingen märks löpande i nummerordning. Vissa kapslingar kommer förmärkta så.


3: Klartextmärkning


Varje grupp märks i klartext direkt på kapslingen vad den betjänar.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare sa tack: Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 nov 2011 21:29 #2 av David olsson
Det blir nog oftast positionsnummermärkning. Varför?, det var så det märktes på första firman jag jobbade på och har fortsatt i samma bana... Det händer att det blir klartextmärkning ibland när man kompletterar och gruppförteckningen är full eller man inte av olika anledningar har möjlighet att skriva om den.

Sjöhaga EL AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 nov 2011 21:54 #3 av Patrik Hedlund
Den första, fast med modifikationer. T.ex. ska en trefasgrupp skrivas ut på tre kolumner. för om man i framtiden river trefasgruppen och gör tre enfasgrupper så vill man kunna stryka 1:an mot t.ex. en 3:a istället. Därför ska även nästa grupp börja på t.ex. 4 om det var 1 var en trefasgrupp.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 nov 2011 21:58 #4 av Ronnie Lidström
Jag gjorde så förr. Fast sen kom jag på att om jag ska ändra förteckningen så ändrar jag ju i Exelfilen på datorn. Och där är det ju enkelt att lägga till/ta bort rader osv.

Väljer kunden att ta dit en annan firma få de skylla sig själv :rulla: :stubben:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 nov 2011 05:56 #5 av Richard
Typ 1.

Men inte kolummen som beskriver 1/3 fas. Men ska nog lägga in det.

(Är i tyskland, löste bildfrågan, men han inte svara pga den kalla ölen)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 nov 2011 07:50 #6 av Gunnar Stenquist
3:an klartextmärkning gillar jag lätt o göra om vid ändring och kåpan försvinner sällan skyltarna har en tendens att bli kastade vid omtapetsering o dyl har jag märkt
Mvh Gunnar

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 nov 2011 20:56 #7 av Niklas
Personligen tycker jag klartextmärkning hör hemma i små centraler typ lägenheter.

Lite större centraler håller jag på att man nummer-märker grupperna och vid 3-fas grupper märka alla 3 säkringarna med samma nummer och hoppa över de nummer som 2 av säkringarna skulle haft om det varit 1-fas grupper - Så som Patrik var inne på:

Patrik Hedlund skrev: Den första, fast med modifikationer. T.ex. ska en trefasgrupp skrivas ut på tre kolumner. för om man i framtiden river trefasgruppen och gör tre enfasgrupper så vill man kunna stryka 1:an mot t.ex. en 3:a istället. Därför ska även nästa grupp börja på t.ex. 4 om det var 1 var en trefasgrupp.

//Patrik


Dock tycker jag det räcker med 1 rad per grupp med informationen 3-fas grupp i gruppförteckningen.

Fan skönt att vardagsfuneringar tas upp i forumet!!!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 nov 2011 21:23 #8 av Rikard Ågren
Jag brukar inte hoppa över nummer utan räknar istället med att numrera tex 37A 37B 37C vid uppdelning från trefas till enfasgrupper

Vad gäller märkning så blir det lite av en blandning beroende på vad som passar. Klartext vid små centraler och gruppschema vid större gillar jag

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 nov 2011 22:54 #9 av Patrik Hedlund
Man ska ha tre kolumner på gruppförteckningen för om man, som sagt, river trefasgruppen och gör tre enfasgrupper så kan man stryka två ettor och skriva "2" och "3" istället plus att skriva på rätt kolumn.
Är det bara en kolumn och man vill skriva vad som finns på grupp 2 så är ju den kolumnen upptagen av grupp 4. Då blir man tvungen att skriva grupp 2 sist av alla.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 nov 2011 07:01 #10 av Ronnie Lidström
Patrik: eller så placerar man markören på den raden, högerklickar och väljer "Infoga rad".
:whistle:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 nov 2011 08:49 #11 av Tobias Karlsson
Får nog hålla med Ronnie, smidigare att ha det på datramaskinen och barar redigera efter behov, och tar kunden dit en annan elpulare så är det ju denns problem =)

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 nov 2011 15:04 #12 av Janne Larsson
Jag har använt/använder alla alternativen, allt beror på om centralen är färdigbyggd (då sitter positionsnummren redan) om jag bygger själv och det finns plats för gruppförteckning på väggen eller om centralen har dörr och klartext då det krävs för att man inte kan sätta gruppförteckning i närheten. Jag föredrar ju att markera upp säkringarna med nummer och sen skruva/klistra upp en gruppförteckning. Jag sätter till 90% centraler med dörr och då finns det ju alltid utrymme för gruppförteckning och handhavandebeskrivning för JFB (har detta kombinerat på samma lapp)

I övrigt så "bör" väl varje elektriker ha tillgång till en Brother märkmaskin eller liknande så man kan byta texten vid ev ändring i gruppen så det är ju inte så svårt kanske.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 nov 2011 09:13 #13 av Henric Andersson
Den här uppmärkningen är sämst då när man tar av locket så ser man inte vilken grupp som är vilken. Sen kan det också uppstå förvirring när olika elektriker kallar olika rum eller områden för olika saker.
En klassiker brukar vara källare, samma som neder plan?... förråd eller garage? förråd eller garderob o.s.v. eller VU öst, VART ÄR ÖST? o.s.v.
Det första exemplet är helt klart den bästa metoden för uppmärkning enligt mig.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 nov 2011 09:38 - 13 nov 2011 09:39 #14 av Patrik Hedlund
Hehe Ja, VU öst känner man igen, eller sovrum väst osv. Ska man behöva bära med sig en kompass helt plötsligt eller?! :smack: :)

Sedan är jag faktiskt lite förvånad att det finns så många som inte märker på det första sättet.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 nov 2011 09:53 - 13 nov 2011 09:55 #15 av Magnus H

Klartext oftast. Ingen Norm.central precis men klartext gör det
snabbaste sättet för lekman att förstå var/varifrån.

I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
Thomas A. Edison

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 nov 2011 10:08 #16 av Tobias Karlsson
Lurigt det där med att bara märka på plåtarna, finns det två likadana är förväxlingsrisken väldigt stor den dagen man tar loss båda två samtidigt.

På elverksidan kör vi alltid med markering på fasta punkter dvs man kan inte flytta markeringen utan att verkligen vilja det, plåtar som är popnitade eller fastskruvade.

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 nov 2011 10:41 #17 av Magnus H

Tobias Karlsson skrev: Lurigt det där med att bara märka på plåtarna, finns det två likadana är förväxlingsrisken väldigt stor den dagen man tar loss båda två samtidigt.

På elverksidan kör vi alltid med markering på fasta punkter dvs man kan inte flytta markeringen utan att verkligen vilja det, plåtar som är popnitade eller fastskruvade.


Därför man märker kablarna när det rör sig med lite större arealer,
i normcentraler är det kanske lite svårare att göra så.
Att ha 2 exakt lika stora normcentrealer precis brevid varandra så det kan uppstå förvirrning när man tar loss plåtarna har jag aldrig varit med om.

I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
Thomas A. Edison

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 nov 2011 10:44 #18 av Mats Persson
Hur många av er sätter partexmärkning på ledarna i en vanlig normcentral då?
Jag gör brukar göra det när man har flera JFB och olika nollskenor..

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 nov 2011 10:45 #19 av Richard
Vilken typ av plastficka eller likn.använder ni i centrallocket?

För ni sätter väll inte en plastram i en lägenhet.....

/R

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 nov 2011 11:09 #20 av Mats Persson
Hagers platfickor.
Kan även bli ram om det går att sätta den ganska dolt.

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.349 sekunder

Senaste foruminlägg