Warning: preg_match(): Compilation failed: unrecognized character follows \ at offset 24 in /home/mowininf/public_html/components/com_kunena/controller/topic/item/display.php on line 476
Anslutning av flera gruppledningar till en dvärgbrytare
Rent spontant så kände jag att det inte borde vara nåt problem om man dimensionerar för sämsta tänkbara. Samt märker upp på ett bra sätt.
Men tittar man i 436 40 00, 521.8.1 så står:
Ledare som tillhör samma krets skall inte dras via olika flerledarkablar, elinstalltionsrör, kabelkanaler eller elkanaler utom då flerledarkablar som tillhör samma krets installeras parallellt. Då flerledarkablar installeras parallellt ska varje kabel innehålla samtliga faser
Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/mowininf/public_html/libraries/kunena/external/nbbc/nbbc.php on line 3660 04 nov 2011 13:30#3av Ronnie Lidström
Är det per definition olika grupper i detta fall? Jag tror inte det.
Flera gruppledningar utifrån samma överströmsskydd anser jag tillhöra samma grupp.
Denna kretslösning ser jag inget förbud mot - det kan liknas vid en kopplingsdosa nära centralen.
Eller parallellkopplade ledare, men då pratar vi effektbrytare.
Man måste dock kontrollera att tillverkaren godkänner flera ledare i dvärgen.
Det lär har funnits ett gammalt krav på endast en ledare per klämma i centraler (vilket man normalt ska följa även idag), men det var på den tiden då anslutningen till en säkring endast bestod av en skruvskalle. Dock lär besiktningsmän fortfarande slå ned på det pga av att gruppcentralen används som "kopplingsutrymme".
521.8.1 tolkar jag som ledningar som matar samma apparat. En krets är alltså en del av en grupp.
Någon speciell uppmärkning ser jag heller inget behov av? Men gruppförteckningen kommer att se lite lustig ut om samma dvärg matar både sovrum och hönshus.
Men naturligtvis gör man normalt inte så här, utan det handlar möjligen om efterhandskonstruktioner där kapslingen är full.
Bo Siltberg skrev: Det lär har funnits ett gammalt krav på endast en ledare per klämma i centraler (vilket man normalt ska följa även idag), men det var på den tiden då anslutningen till en säkring endast bestod av en skruvskalle. Dock lär besiktningsmän fortfarande slå ned på det pga av att gruppcentralen används som "kopplingsutrymme".
I och med inträdet av normcentraler och tillhörande DIN-skene monterat materiel faller ju i stort sett dessa gamla "käpphästar", och får ses som kuriösa anakronismer om man forfarande hävdar dem. Det är ju numera svårt att se en central som inte är bestyckad med mer än säkringar, så den avviker direkt från den gamla gruppcentraldefinitionen. Att man tidigare försökte stävja kopplingar i diazedcentraler förstår jag fullt ut, men det fanns även tillbehör till dem som gjorde det möjligt på ett överskådligt och bra sätt, olika tomkapslingar, apparatlådor osv.
Tänk er att man vill dra en fas till ett astrour eller om man har en timer och en varvtalsregulator till en takfläkt. Varvtalsregulatorn sitter i centralen. Lämpligt att kunna sätta två fastrådar på samma dvärg då.
Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/mowininf/public_html/libraries/kunena/external/nbbc/nbbc.php on line 3660
Välsignade Wago-hållare!
Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/mowininf/public_html/libraries/kunena/external/nbbc/nbbc.php on line 3660
Tycker man ska undvika wagodinskenspeciallarn...
Nu var jag på plats av en helt annan sak, men felsöka här känns obekvämt.
Jag frågade wago på en mässa om det var ok att koppla i centralen med de dinskeneadaptrarna, det ville han inte svara på utan hänvisade till SS, men att det ju såg snyggare ut med deras adapter.
Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...
Bra att man har 3 fas laster men att det endast sitter 1 moduler!
Varför tycker jag det känns som att någon har reglat på en skiva med gips runt om och fått centralen in i väggen?
Känns inte "seriös" gjord. Fel kan alla göra Men vet inte om jag vore helt stolt över det där.
Större central
Någon Till JFB.
Större / mer Jord och Nollplintar.
3fas säkringar där det behövs.
Pluspoäng för skydden över de outnyttjade säkringsplatserna och lediga säkringar.