Krav på 4-polig huvudbrytare i lägenhetscentral

01 nov 2021 18:07 #1 av Elektriker 1965
Hej,
På mitt jobb sa besiktningsmannen vid besiktning av visningslägenheten, att centralen var ok, förutom att huvudbrytaren måste bytas till 4-polig.
Min fråga är: är det tyckande eller på riktigt?
I centralredovisningen i förfrågningsunderlaget är det en 3-polig huvudbrytare.
Något annat jag inte förstår är, vad det skulle vara för fördel med 4-polig? Jag ser det själv som ytterligare en felkälla till att tappa nollan snarare.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 nov 2021 19:54 #2 av Mikael Malmgren
Jag håller inte med din besiktningsman om inte utrymmet har en förhöjd brandrisk.

Du får be BM att förtydliga vad kravet baseras på om det inte är ett beställarkrav.

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder samt projektledning och entreprenadjuridik.

Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Följande användare sa tack: Elektriker 1965, Patrik

01 nov 2021 19:55 - 01 nov 2021 19:56 #3 av Bo Siltberg
En förutsättning är TN-S. Är centralen matad med TN-S?
I elinstallationsreglerna finns inget krav på frånskiljning av neutralledaren i normala utrymmen. Det står att man inte behöver.
Det kan dock vara en god idé för att kunna bryta bort jordfel och EMC-skydd, men inget krav.
Och jag förstår att kunden inte heller har krävt det?
Då får du fråga besiktningspersonen vad han/hon grundar detta "måste" på.
Följande användare sa tack: Elektriker 1965, anders, Patrik

02 nov 2021 06:50 #4 av Patrik
Om det inte är ett beställar krav så håller jag med Bo och Mikael då detta står i Elinstallationsreglerna:

"-536.1.2
I TN-C-system ska PEN-ledaren inte frånskiljas eller brytas. I TN-S- och TN-C-S-system behöver
inte neutralledaren frånskiljas eller brytas."

Och är det (BE2) brandfarliga utrymmen så krävs som sagt TN-S eller TN-C-S då PEN-ledaren inte får frånskiljas.

Mvh Patrik

02 nov 2021 18:21 #5 av Elektriker 1965
Så här står det i Rambeskrivningen:
"Gruppcentral ska vara utförd för TN-S-system utan nollskruv, central ska vara
förtillverkad med norm-kapsling i plåt, samlingsskenor vara utbyggda för
reservmoduler.
Fastighetens gruppcentraler ska vara moduluppbyggda.
Gruppcentraler i lägenheter får vara utförda som kombicentral med IT-skåp och för
infällt montage. Kapsling ska vara utförd i plåt med vit dörr i plast (för wi-fi signal)
med ventilationsspringor och lås med löstagbar nyckel. Samma nyckel ska passa i
alla lägenheter och nycklar ska överlämnas mot kvitto till byggherren.
Lastbrytare ska placeras före säkring. Huvudelkopplare i gruppcentraler ska utföras
4-polig.
Gruppcentral ska förses med huvudsäkring i det fall flera gruppcentraler är kopplade till samma huvudledning.
Central ska tåla anläggningens kortslutningsströmmar, om så erfordras installeras
effektbrytare i gruppcentraler för att minska kortslutningsströmmar."

Jag hittade texten som gör att vi troligen får bygga om över hundra centraler...
För övrigt tycker jag att en del är konstigt skrivet.

Patrik

02 nov 2021 18:25 #6 av Mikael Malmgren
Då åker ni (tyvärr) på att montera 4-polig brytning då det är det ni lämnat pris på.

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder samt projektledning och entreprenadjuridik.

Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

02 nov 2021 21:57 #7 av Mollan
Tydlig ram med specificerade krav. Bra av den anledningen att man slipper missförstånd.

02 nov 2021 22:36 #8 av Electrum
Dock får man väl säga att det är ett dåligt krav från beställaren.
Om de inte har någon esoterisk anledning till att bryta nollan så tycker jag annars själv att det är en dålig idé.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Följande användare sa tack: Patrik

03 nov 2021 18:16 #9 av Ronnie Lidström
Konstigt krav.

När behöver man bryta nollan till en lägenhetscentral?

Ni kanske kan göra upp med beställaren om ett avdrag på fakturan istället för att bygga om centralerna.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare sa tack: Patrik

06 nov 2021 16:52 #10 av Mats Jonsson
I TN-system är det i många fall helt ointressant med bortkoppling av neutralledaren. I anläggningar med reservkraft kan det dock i vissa fall vara av intresse för att undvika cirkulerande strömmar. Då som en åtgärd mot elektromagnetisk påverkan.

Men i TT-system med uttagen neutralledare kan en betydande potentialskillnad uppkomma mellan neutralledaren och skyddsjord. Därav finns det krav på frånskiljning av neutralledaren men med undantag för neutralledare i TN-system. Dock bör man undvika att ta med neutralledare i TT-system. Men OM man gör det i TT-system ska neutralledaren kunna frånskiljas.

Det jag reagerar på är att i det första inlägget står det: "I centralredovisningen i förfrågningsunderlaget är det en 3-polig huvudbrytare."

I inlägg #5 står det: "Huvudelkopplare i gruppcentraler ska utföras 4-polig."

Verkar otydligt! Vad har man beställt?

Mats Jonsson, Eltrygg Miljö

06 nov 2021 20:21 #11 av Elektriker 1965
Hej Mats,
Jag skrev fel. I FU finns inte centralredovisning, utan det är först i BH som huvudbrytaren ritas 4-polig.

Patrik

08 nov 2021 08:19 - 08 nov 2021 08:20 #12 av Rikard Ågren
Det är väl FU ni lämnat pris på, så alla ändringar mellan FU och BH ska ni ta upp som en ÄTA. I detta fallet borde det bli prisskillnaden mellan en 3-polig och en 4-polig huvudbrytare? Att ta betalt för tiden det tar att byta nu i efterhand tror jag kan bli svårt eftersom den fanns med i BH och det är denna handling ni skulle byggt efter.

Projektledare el, styr och automation

Sidan laddades på: 0.073 sekunder