Skyddsutjämnad inredning i stall rostar. Beror det på felströmmar?

19 okt 2021 22:41 - 20 okt 2021 11:12 #1 av Tobias Karlsson
Följande tråd är utbruten ur tråden Felsökning märkliga elfel/jordfel (samlingstråd)




Den där felsökningen går inte av för hackor, hatten av!

Ställer en fråga som är olöst i dagsläget, en kund som har problem i ett stall med inredningen (varmgalvat stål) som är skyddsutjämnat via armeringsnätet, och till huvudjordsskena i elcentral.

Nu har inredningen som är i kontakt med betongen rosta, kan detta bero på cirkulerande strömmar genom att delarna är skyddsutjämnade?

Kan inte kraven i just stall men skall verkligen allt potentialutjämnas eller är det samma krav som i bostäder att det skall vara ett visst Mohm värde?

Går det med hjälp av en läckströmtång mäta dessa eventuella strömmar tro?

Tips mottages varmt!

Mvh

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 okt 2021 06:55 - 20 okt 2021 07:22 #2 av Patrik
Ingen direkt erfarenhet mer än det jag läst i:
Elinstallationer i lantbruk och hästverksamhet 2019:1
som finns att hämta gratis om man googlar.

Är till storhjälp i lantbruk och kapitel
21 Potentialutjämning-skydds och funktionsutjämning behandlar lite av det du undrar. Kan det röra sig om galvaniskaströmmar och elektrolys som ställer till det?
Vet inte om det hjälper och du har säkert koll på det.

Mvh Patrik
Den här bilagan är gömd för gäster,
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

This message has an attachment file.
Please log in or register to see it.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 okt 2021 08:16 #3 av Bo Siltberg
Hur är ventilationen i stallet, dvs luftfuktigheten? Det kanske inte är så konstigt att metall rostar ;)

Annars tror jag Patrik är på rätt linje, galvanisk korrosion pga en liten potentialskillnad mellan moder jord och PEN. Den är alltså en liten skillnad i spänning men stor ström, inga "läckströmmar" som jag förknippar med strömmar i mA-området för en JFB. Potentialutjämning kan hjälpa för att leda strömmen via en skyddsutjämningsledare istället för inredningen, men då pratar vi om mohm-området, inte Mohm det blir väldigt fel.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 okt 2021 11:02 #4 av elmont
Ger växlelström verkligen korrosion? Jag har för mig att det är likström som ger det?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 okt 2021 21:20 #5 av Bo Siltberg
Företrädesvis ja, men elektrolytisk korrosion kan tydligen förekomma i viss grad även vid AC.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 okt 2021 23:35 #6 av Mikael Malmgren

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Följande användare sa tack: Patrik

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 okt 2021 06:54 #7 av Tobias Karlsson
Tack för mycket matnyttig information.

Jag tror inte det är för att det är dålig ventilation, då detta endast varit monterat 6 månader så isåfall känns det som galvningen av metallen är fel utförd i mitt tycke.

Jag får ta och klura lite mer angående detta och verkligen kolla upp hur jordning är utförd!

Tack så länge!
Följande användare sa tack: Patrik

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 okt 2021 11:00 #8 av Torbjörn Forsman
Det är väl mest troligt att korrosionen beror på galvaniska lokalelement, dvs att delar av olika material eller med olika ytbehandling å ena sidan är direkt elektriskt förbundna med varandra, och å andra sidan kan också ström gå mellan dem via en elektrolyt (t ex ytfuktighet).

En bra regel är att göra hela utjämningsnätet av samma material som de delar som ska potentialutjämnas är tillverkade av, och inte blanda t ex stål, koppar, rostfritt, aluminium etc om vartannat. Måste man blanda material (t ex om man är tvungen att använda kopparledare), så bör skarvställena isoleras ordentligt och man bör se till att blank koppar inte ligger an mot fuktiga byggnadsdelar.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare sa tack: Patrik

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.053 sekunder

Senaste foruminlägg