Överslag i central, orsakat av felmontering eller ej?

10 feb 2020 11:27 - 10 feb 2020 11:47 #1 av Likström
Hej,

Vill börja med att berätta att jag inte är elektriker på något sätt. Har i bästa fall kunskap som ligger snäppet över medelsvenssons, men ljusår ifrån den som finns här inne.

Arbetar som fastighetstekniker på ett företag och behöver därför veta lite om mycket. Hoppas med detta inlägg få mer kunskap kring vad som kan ha hänt i centralen nedan.

Anläggningen är ritad och byggd av Garo, ca 4 år gammal, märkt 750A. Inkommande serviser, 3st AL 240mm2, 750A. I samband med ett mätarbyte upptäcktes att det har smällt till inne i elcentralen. Vid efterföljande elrevision enligt EN, anmärktes så klart på skadorna. Firman som installerat var ute och undersökte men kunde inte ge definitivt svar på vad som hänt. De kunde dock se att beröringsskyddet var märkligt monterat, men såg inte att det skulle kunna orsakat skadorna. Bästa teorin blev därför blixtnedslag.

Termografering visade ingen varmgång. Förvisso mättes temperaturen efter beröringsskyddet var borta och det korrigerades inte för emissivitet, men någon förhöjd temperatur kunde inte märkas. Totalt strömuttag vid tillfället var ~125A.

Förutom överslaget mellan skenorna så är även en av tre effektbrytare på inkommande sotad. Muttrar runt om i centralen var märkta och ska därför ha momentdragits, saknas dock protokoll kring efterdragning. Har hört någonstans att aluminium är "extra viktigt" att efterdra, eller om det var övergångar mellan Cu/Al..

Inga döda djur i centralen. Ingen huvudsäkring har löst ut under åren som anläggningen har varit strömsatt. Ej heller någon av energibolagets servissäkringar ute vid ”gatan”. Blixtnedslag har dock stört ut känslig elektronik vid en annan fastighet i området.

Nu ska bristerna åtgärdas, nytt beröringsskydd monteras (denna gång på distanser så att det kommer bort från skenorna) och den sotade effektbrytaren undersökas för att säkerställa funktion, alternativt bytas.