Samanlagring laddstationer?

04 feb 2017 16:56 #1 av Alexander N
Kollar på ett jobb till en BRF där dom vill ha installerat laddstolpar för elbilar på sina parkeringar. Dryga 30st stolpar med 2x16A uttag handlar det om. Frågan är vad man kan räkna med för samanlagring på dessa för att klara framtiden men samtidigt hålla kostnaden nere? Någon som har erfarenheter från liknande?( vet att vi tidigare talat om stolpar för kupevärmare)

Har ni något att fundera på i TV-soffan ikväll :silly:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 feb 2017 19:36 #2 av Markus Ternestål
Jag har väl egentligen ingen större koll men spekulerar lite ändå. B)

Jag antar att det är 60 parkeringsplatser specifikt avsedda för elbilar och att det finns andra parkeringar som vanliga bilar använder.

En snitt bil kör ungefär 1300 mil per år, det ger cirka 78000mil för 60 bilar. Om en bil i snitt drar 1,8kwh/mil så blir det 140 400kwh. Detta ger en medeleffekt av ungefär 16kw. Detta är ju inget problem på till exempel en 25A säkring. I verkligheten blir ju dock inte belastning alltid så jämn, man kan nog räkna med minst det dubbla vid tider då många kommer hem från jobbet och liknande och då är en 50A säkring lämpligare. Är det dessutom enfas uttag du pratar om så räcker det ju med två bilar som laddar fullt på samma fas så har man en överbelastning på tex en 25A säkring.

Har ni även kollat på möjligheten att installera laddbox med lastbalansering och hur ekonomin står sig i det jämfört med högre säkring? Jag skulle tro att man klarar sig med ganska låg säkring med lastbalansering utan att människor skulle klaga.

Är det vanliga shucko ni planerar att installera? Är det en större satsning för att få till elbilsplatserna skulle jag nog se till att det finns minst 16A trefas vid varje stolpe, eller åtminstone så att det är lätt att få på plats kablar till det. Men det är ju egentligen en helt annan fråga än den du frågade :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 feb 2017 21:20 #3 av Daniel Norrström
Jag håller med, det är inte helt lätt att dimensionera huvudledning till detta rättvist. Vad jag vet så finns det ingen sammanlagringsfaktor för detta än, får hoppas att det kommer. Kanske tillverkaren av laddstolparna har något mätning på detta? Då det är för en brf så anser jag att så låg (och jämn) belastning som möjligt är att föredra. Alltså 3 fas 16A. Schucko-uttag för laddning av elbilar är under inga omständigheter något att rekommendera. Dessa uttag är inte testade tillräckligt för så pass långvarig laddning. Det måste vara ordentliga laddboxar för ändamålet, och dessa har ju dessutom många gånger även balansera laddströmmen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 feb 2017 22:48 - 04 feb 2017 22:49 #4 av Lars Blomkvist
Drog fram matning till 2 teslabilar och lite till.
2st 3x32A. Sen 4 st 2x16A och sen reserv för 2st 3x16.
Matar detta med 160A

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 feb 2017 08:46 #5 av Tobias
Svar från Tobias i ämnet Samanlagring laddstationer?
Jag har själv inte satt upp någon laddstolpe än. Men jag skulle prata med leverantören av laddstolparna och rådfråga. Jag har varit på "utbildning" på garos stolpar, de har många bra idéer och smarta stolpar för det.
Stolparna kan själva reglera strömuttaget per stolpe så ej huvudsäkringen går. även olika prioriteringar att den bil som behöver mest laddning prioriteras jämfört med den som har 87% i batteriet.

Kostar ju aldrig att ringa och berätta förutsättningarna och de ger förslag på lösning.

Som tidigare svar. satsa på riktiga laddboxar DVS typ2-uttag.

ett sista tips är nog retorisk.
Ha en dedikerad ledning med så få skarvar, plintar, kopplingar på vägen. då det visat sig att det är stora strömmar under väldigt lång tid som kan märkas tydlig i dåliga skarvar.

Doing fun stuff

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 feb 2017 08:48 #6 av Torbjörn Forsman
Schukouttag brukar ha tillräckligt stora problem med varmgång vid hård belastning även i torr och ren inomhusmiljö. Även om de kanske har 16 A märkström så kan man fundera på om det ens är tillrådligt att belasta dem med 10 A flera timmar i sträck utan tillsyn.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 feb 2017 19:14 #7 av Martin Lundmark
Elsäkerhetsverket har tagit upp frågan om laddning av elbilar med Schuko-don

Se bl.a. sid 16 och sid 21 i ”Informationsbehov rörande elsäkerhet kring laddinfrastrukturen för elbilar.” www.elsakerhetsverket.se/globalassets/pu...frastruktur_2014.pdf
Följande användare sa tack: Daniel Norrström

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.050 sekunder

Senaste foruminlägg