Här i Finland har vi:
L1 - Brun
L2 - Svart
L3 - Vit eller i många kabeltillverkare ljusgrå
N - Blå
PE - Grön/Gul
Jag kopplade in en italientillverkad hetvattenstvätt åt farsan i höstast, kopplade enligt vårat färgsystem och den gick rätt första försöket, men hade en 3-fas kontakt med möjlighet att kasta om faser ifall det skulle skita sig
Fast även vi i sverige har ju inte haft någon vidare standard över vad som är vad.
Fast gräver man lite i hur det är kopplar så är ju färgerna bara en hänledning. Men tycker ändå att man ska köra färg på färg så länge som det bara går.
Hej Richard!
Jag tycker att det verkar som om du och Italienarna ser kopplingsplinten från olika håll. Kolla om du inte får ihop färgerna med ett annat tänk. Italienarna är kända för att skita i regler.
Jag har jobbat med ett fabrikat från Taiwan som systematiskt kopplar fel. Jag brukar då vända allt så det blir så att en svensk elektriker förstår.
Svensk standard visar endast på ordningen av ledare i en kabel, första part brun, andra part svart och tredje part grå. Men det finns ingen installationsstandard som visar på vilken fas som ska ha vilken färg. Av SS 4364000 framgår att fasledare ska identifieras efter hela dess längd med färgerna brun, svart eller grå. Observera eller-satsen. Till en spis kan man tänka sig att använda tre bruna. Varför man skulle göra så kan man ju fråga sig men det är i vart fall inget fel i förhållande till svensk svensk eller europeisk standard. Ett enskilt land kan alltså besluta om fasordning och färgmärkning om de så önskar. Men i Sverige har vi inte beslutat om någon särskild färg för att visa fasföljd.
Dock har vi i kommentar förordat L1 brun, L2 svart och L3 grå. Det tyckte nog alla vi i den tekniska kommittén TK64 var en lämplig rekommendation. Men det är alltså inte tvingande att följa denna ordning för att uppfylla svensk standard.
Edit:
Jag skrev "ingen installationsstandard". Standarden om anslutning av lågspänningsinstallationer till elnätet, SS 4370140 som bland annat hanterar ledare i anslutningspunkten och till mättransformatorer anger dock L1 brun, L2 svart och L3 grå. Men som ovan skrivet så finns inget om hur man ska göra i själva installationen.
Kopplade en EKKJ 4x2,5+2,5 med färgkodade ledare idag.
Kabeln urkopplad i bägge ändar, i gammal installation med svart som första fas. Hur hade ni gjort, brun enl gällande eller svart enl övriga anläggningen?
Kopplade med svart ja, eftersom faserna i övrig va svarta i dosan, och brun fanns som tändtråd. Anläggning från mitten av 80-talet, "min" ekkj bet. nyare typ sent 90- tidigt 2000.
Absolut som befintlig anläggning! Det viktigaste är trots allt elsäkerheten, alltså att det är överskådligt och att minimera risken för missuppfattning.
Samlad övertygelse, eller hur man ska kalla det.
Känns viktigast att gör det elsäkert, och då blir det ju att följa övriga anläggningens färger.
Vet flera som kör strikt på färgerna, så brun ska promt vara L1 osv. Blir förvirrande i bef anläggning med svart L1 o bruna/gråa tändtrådar.
Kör på samma som befintliga. Dock gör man om tex en halvlokal (några rum)så brukar det dock bli dagens färger. För vem vet när de kommer och ska renovera resterande rum då kanske någon kör dagens färger där så isf blir det ändå fel så sett. Detta då förslagsvis från central utan att byta färg i dosa mitt på vägen dvs.
Stefan Ericson skrev: Hej Richard!
Jag tycker att det verkar som om du och Italienarna ser kopplingsplinten från olika håll. Kolla om du inte får ihop färgerna med ett annat tänk. Italienarna är kända för att skita i regler.
Jag har jobbat med ett fabrikat från Taiwan som systematiskt kopplar fel. Jag brukar då vända allt så det blir så att en svensk elektriker förstår.