Stora bildtråden på enstaka elhistoriska föremål, och följddiskussioner

13 feb 2016 12:26 #1 av Electrum
Jag startar en tråd som jag rätt frekvent kommer lägga in bilder i med gammalt elmaterial jag stöter på.
Jag kan inte samla på de fysiska föremålen, men kan ta bilder och spara.

Jag ser gärna att tråden svirrar iväg lite med info om vad bilderna föreställer. T.ex. tillverkare, årtal då det tillverkades, när det ev förbjöds, roliga anekdoter om prylen ifråga, om prylen har gett upphov till senare tiders elektrikerslang osv osv.

Alla är givetvis välkomna att slänga in bilder, eller kommentarer på det som bilderna visar.

Men vi håller oss till enstaka apparater, eller en kabel osv. Inte bilder på kompletta installationer då det redan finns bättre trådar för detta.
Och utsvävningarna vill jag att de håller sig runt det som finns på någon bild, inte att det fransar ut så det inte längre handlar om det avbildade föremålet.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund, Bo Siltberg, Claes Börjesson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 feb 2016 12:28 - 13 feb 2016 12:30 #2 av Electrum
Jag börjar med en rätt fin och välbevarad SEMKO-17 handske. (Eller uttag är det väl)









edit:
Bilderna går att förstora lite om ni vill.
Och jag kan skicka original, PMa mig i så fall.
Och alla bilder jag skickar upp i denna tråd är fria att använda till vad som helst, av vem som helst, om jag inte skriver något annat.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 feb 2016 13:33 #3 av Electrum
Så följer en trevlig anslutningsdosa.
Fi Jo står det på locket. Fabrikat som för mig är helt okända. :)



Locket går att vrida i valfri lämplig position.






Hmm, 380V, är alltså inte tillåten för trefas idag. :P

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 feb 2016 15:47 #4 av Henrik Andersson
Följande användare sa tack: Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 sep 2016 09:22 - 30 sep 2016 09:33 #5 av Electrum
Den här dosan rev jag ut för ett tag sen.
Massivt modifierad och förstörd (alla stutsar bortsågade osv)och sen inputsad i ett utknackat hål i en tegelvägg.

Men e-numret går lätt att se 14 205 20 resp 14 205 00 beroende på hur den var utrustad med stutsar.

Det lite roliga är att prislappen från beijers låg kvar i dosan, 9:80 kostade den då.

Men jag undrar lite om när "då" var. :)





"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 sep 2016 13:25 - 01 okt 2016 20:46 #6 av Fredrik Wall
Bidrar med den här fina som jag rev bort för någon vecka sedan, jag tvingade kunden att byta kabeln då
PEN-ledaren inte direkt såg överdimensionerad ut :rulla:

Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 okt 2016 18:24 #7 av Electrum
Jag rev ut lite skit ur en vägg i våras, jag tror det heter bergman-dosor, bergman-rör och OVIR-kabel.
Har jag rätt?






"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 okt 2016 20:43 #8 av Ronnie Lidström
Sådana där tunnmetallrör (bly?) med pappinsida som användes i tiden mellan "pansarrör" och plaströr är ju riktigt värdelösa! Inte kul att dra nya trådar i :huh:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 okt 2016 21:38 - 15 okt 2016 21:39 #9 av Electrum
Det nedre röret på min bild är ju bockat på ungefär samma vis som kuhlo-kabel bockades en gång i tiden.
Fanns det en speciell tång för detta tro?

Det här var ju i princip bara inputsat i tjock puts. Jag antar att elektrikerna ofta antingen knackade ur ett spår i teglet för rören, eller lät putsa in rören i tjock puts eller en kombination för att få dit rören.
Sen veckade/knäckte de rören på rätt plats.
Om böjen blev dålig så är det ju lätt att fatta varför man nu 70 år senare kan ha så svårt att få in nya ledare genom böjen. :)

Men visst är detta det så kallade "system Bergman" ?

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 okt 2016 06:51 #10 av Electrum
Och kabeln på senaste bilden, vad heter den? Den är tyg(/tjära)-isolerad, med ett par gummi-isolerade ledare inne.
Är det denna som heter OVIR?

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 okt 2016 13:41 #11 av Electrum
Jag plockade ner en herrejösses gammal lysrörsarmatur för ett tag sedan. Märke Siemens, med de där gamla lysrören som är ännu tjockare än T8.
Jag blir ofta lite rörd och imponerad av byggkvalitén på gammalt elmaterial. Det är liksom lite redigare och bättre nästan överallt. Utom installationsmässigt då. ;)








"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 okt 2016 14:07 #12 av Electrum
Åsså en välbevarad enfas elmätare på en likaså välbevarad mätartavla.

GII 6A säkringar i transparent huv. Kan det vara original tro?










"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 okt 2016 17:23 #13 av Torbjörn Forsman

Electrum skrev: Jag plockade ner en herrejösses gammal lysrörsarmatur för ett tag sedan. Märke Siemens, med de där gamla lysrören som är ännu tjockare än T8.
Jag blir ofta lite rörd och imponerad av byggkvalitén på gammalt elmaterial. Det är liksom lite redigare och bättre nästan överallt. Utom installationsmässigt då. ;)


De där ännu tjockare lysrören heter T12. Kolla om det finns datummärkning på kondensatorn eller drosseln! Jag skulle annars gissa på mitten av 60-talet.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 okt 2016 08:24 - 18 okt 2016 08:25 #14 av Electrum
Det skulle inte förvåna mig om du gissar bra där. :)
På kondensatorn, av märke Bosch, är det tryckt längst ner 12/64, vilket skulle kunna vara vecka 12 eller dec 1964.
I botten av undersidan av armaturen är det tryckt P3 och 66 omgivet av två svårtydda symboler/tecken. Kan möjligen betyda att armaturen kom från fabriken 1966.

Det finns åtminstone en till som lagt upp en sådan här armatur på nätet
www.lighting-gallery.net/gallery/display...544&pos=33&pid=44260



Förövrigt.
Som jag redan skrivit, bilderna går ofta att förstora, de står vem som helst fritt att använda bilderna till vad ni vill. Och vill ni ha originalstorleken av bilden så PM'a mig.
Är det någon som vill att jag tar fler bilder, andra vinklar, detaljer osv PMa, är det någon som vill få sakerna till skänks PM'a mig. (Per Wendt kanske ... :))

Men snabba på lite i så fall. Att jag fotar och sparar bilderna själv + lägger upp här har att göra med att jag själv kastar sakerna efter ett tag. Jag kan inte spara på allt, hur gärna jag än skulle vilja.
Men detta blir lite av ett digitalt museum, typ.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 jan 2017 20:43 #15 av thomas_blekinge
Denna OSRAM-lampa har märkspänning 3-12 V enligt sockeln. Eftersom trycket säger "tillhör Wehrmacht" är den från 30-40talet. Vad kan den har använts till?

Bilagor:
Följande användare sa tack: Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 jan 2017 20:58 #16 av Torbjörn Forsman
"Lampan" är troligen ett s k järnvätemotstånd, på engelska brukar ett sådant kallas barretter. De fungerar som en slags konstantströmregulator, och användes i t ex batteriladdare eller radioapparater där rörens glödtrådar var seriekopplade. I radio-fallet kunde man få apparaten att klara ett stort nätspänningsområde utan omkoppling med ett sådant motstånd i glödkretsen.

Jag har några liknande som är tillverkade av Luma och märkta 25-75 V 0,2 A.
Ibland har de lampsockel E14 eller E27, och ibland kan de ha någon typ av radiorörssockel.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare sa tack: Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 feb 2017 21:17 #17 av thomas_blekinge

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 mar 2017 07:08 - 19 mar 2017 07:09 #18 av Torbjörn Forsman
Det efterfrågades ju bilder på gammaldags "strömbegränsare". Här är en norsk sådan, upphittad i Lövångerstrakten så troligen har den suttit hos någon av Skellefteå kraftverks abonnenter en gång i tiden.
Tillverkad av M.Jacobsens Elektriske Verksted i Oslo. Type HVO , Wessels patent. Inställbar mellan 0,2 och 3 A.








Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg, Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 mar 2017 08:57 #19 av Electrum
0,2 - 3A :woohoo: imponerande stort strömområde det går att ställa in!

Den ser fin ut inuti, fungerar den fortfarande?

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 apr 2017 19:49 #20 av Torbjörn Forsman
Nu har jag provkört strömbegränsaren.
Belastar man den med en 75 W glödlampa, så blinkar den till ett par gånger direkt efter tillslag men lyser sedan stabilt.
Med 75 W glödlampa // 23 W lödpenna kommer blinkningarna någorlunda regelbundet med några sekunders mellanrum.
Om man kopplar in en 300 W halogenlampa så blinkar/flimrar den hela tiden.

Den är inte direkt gjord med tanke på att vara ett stabilt och förutsägbart blinkrelä, det blir ganska ostabil blinkfrekvens och en hel del gnistbildning vid kontakterna. Men meningen är ju att den i normalfallet inte ska behöva säga ifrån genom att börja blinka.

Jag har också en annan strömbegränsare, tillverkad av AEG. Måste nästan leta på och dokumentera den också!

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg, Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 1.649 sekunder

Senaste foruminlägg