Elfel i senaste Bygglov på TV4 (Inbyggd mätarskåp)

17 mar 2018 13:45 #1 av Ronnie Lidström
I Bygglov del 10 som sändes 15 mars 2018 ( Går att se på TV4-play i 30 dagar här ) river de en befintlig altan och bygger sedan en ny större.

Den större altanen täcker befintligt mätarskåp så att de måste bygga en lucka för att den ska gå att komma åt. Tvivalaktigt att detta är ok!


Befintlig altan med mätarskåpsplacering.


Efter nya trallen är på plats :klapp:


Diverse elfel inne i mätarskåpet:


* Gulgrön färg på neutralledaren in till jordfelsbrytaren.
* Fasskena där det finns risk för kondens.
* Ändskydd saknas på fasskenan.

Tankar kring detta?

Mer fel ni hittar?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Bilagor:
Följande användare sa tack: Rikard Ågren, Bo Siltberg, Slugge

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 mar 2018 15:08 #2 av Electrum
Den gulgröna som går från mätarskåpets plint till den extra PEN/PE-skenan ska ju ha blå märkning i ändarna.
Inget gravt fel dock, sånt slarvar ju rätt många elektriker med.

Sen ska den vara minst 10mm2, vilket den kan vara, men svårt att avgöra.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 mar 2018 15:10 #3 av Rikard Ågren
Man ser tom en bit av en kopparskena. Jordfelsbrytaren är förvisso frånslagen, så skyddet kan ju ha åkt på senare

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 mar 2018 15:36 #4 av Slugge
Amen, jisses, är ni på riktigt Comne Work i Knisslinge??

Är det bara att ringa Bygglov när man ska in och skruva så skickar de ut jourssnickare och plockar plank då?

Vad gäller RKn undrar jag var de hittat den gröngule, kan inte se något grönt alls på den, fabrikat? Sen varför alla faser svarta, kanske inte fel men känns som man kunde gjort det lite snyggare.

Ska såklart inte gå någon gul från PE-skena till JFB, men ett inte allför ovanligt misstag, även om det brukar vara gröngult. Kan ju vara att ändskydd och märkningar kommer härnäst så det ska jag inte kommentera.

Men det att han står i en liten lucka och kopplar glatt, med firmans logo och i TV-sändning - helt otroligt!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 mar 2018 16:09 #5 av Ronnie Lidström
Svårt att se på bilderna som finns tillgängliga. Men är inte jord- och nollplinten som syns på bilden dedikerade jord och nollplintar som han satt dit extra? Dvs det finns den vanliga jord/PEN-plinten längre ner där inkommande sitter?

Då borde ju neutralledaren till JFB komma därifrån istället. Alltså från riktiga jordplinten där inkommande PEN sitter.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 mar 2018 19:22 #6 av Electrum
Javisst, har man möjlighet att få ut TN-S tidigare så skulle det ju vara lämpligt att dra upp PE + N till jordplinten resp JFB direkt.

Men om nu huvudledningen in till kåken är TN-C är det kanske mest korrekt såhär.

Det är mycket vi inte vet.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 mar 2018 19:30 #7 av Jonas
Leta fel:
På bilderna så uppfylls inte ryggningsavståndet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 mar 2018 09:15 - 22 mar 2018 09:16 #8 av Mattias Wehlén
Hur kommer det sig att man inte skulle få använda faskena i ett fasadmätarskåp? Om det är kondens man är orolig för så ligger väl JFB också risigt till.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 mar 2018 10:32 #9 av Torbjörn Forsman
Problemet med fasskenor och kondens är att det är så små krypavstånd mellan faserna i skenan (alltså över/runt plastmellanväggen), att det lätt blir krypströmmar som utvecklas till ett rejält överslag eller brand.

Det finns ingen anledning att en JFB skulle vara mer känslig för kondens än t ex en enkel huvudbrytare eller en dvärgbrytare som är byggd med i grunden samma teknik.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 mar 2018 11:44 #10 av Ronnie Lidström
Två exempel på hur det kan se ut när det kommit fukt i en fasskena.





Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Bilagor:
Följande användare sa tack: Bo Siltberg, Christian, Tobias, Patrik

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 mar 2018 13:21 #11 av Mattias Wehlén
Skedde det överslaget på en fasskena i fasadmätarskåp eller en kapslad central?
Om det blir så pass mycket kondens så att du får droppfällningar i ett fasadmätarskåp så är det oroväckande, jag själv har aldrig haft det problemet i ett fasadmätarskåp.
Dock har jag haft bekymret i IP65 kapslingar där det är för lufttätt så att kondensen inte kan vädras ut.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 mar 2018 17:37 #12 av Ronnie Lidström
Nej. Inget av ovanstående exempel var i ett fasadmätarskåp. Jag tror aldrig jag har stött på fasskenor i ett fasadmätarskåp.

Jag har inte utfört några studier på hur mycket kondens det kan bli i ett fasadmätarskåp, men överallt där temperaturen kan variera kraftigt så brukar det bildas kondens.

Better safe then sorry... Jag förespråkar RK istället för fasskena överallt där det kan bildas kondens.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare sa tack: Rikard Ågren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 mar 2018 22:35 #13 av Torbjörn Forsman
Den mängd rost och ärg som man kan se i ett fasadmätarskåp som har varit med några år, kan man nog se som ett bra bevis på att det har varit fuktigt i det då och då.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 mar 2018 10:29 #14 av Nils Löfgren
Jag beställde och installerade ett markmätareskåp från Ensto för några veckor sedan, i detta sitter det fasskenor monterade från fabrik. Jag är inte säker men det kan vara så att de är gjutna och därför godkända.

Nisses El
Installation och Service

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 mar 2018 12:54 - 26 mar 2018 12:56 #15 av Ronnie Lidström
Jag har monterat ett markmätarskåp och då satt JFB/dvärgbrytare lodrätt och inte vågrätt som vanligt. Då samlas ju ingen fukt i skenan.


Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.384 sekunder

Senaste foruminlägg