Jag använder mig av flera olika metoder för att räkna priser. För min kärnverksamhet (projektering) har jag olika nyckelvärden som jag inte gärna delar med mig av. Men för att räkna på installationer så gör jag gärna det!
I bokform finns något som heter sektionsfakta som innehåller arbetsmoment och riktpriser för olika typer av installationer. Det finns både a-priser och m2-priser. Kalkylatorerna använder särskild programvara för att räkna fram priser. Blir snyggt som bara den men det kostar pengar och jag har märkt att dom allt som oftast räknar fel på ganska stora belopp. Oftast handlar det om att saker är glömda. Kör man m2-priser eller schablonpriser så missar man inte sådant. Men å andra sidan så måste man ha känsla för att justera schablonpriset upp/ner utifrån svårighetsnivå, utrustning, konkurrens, marknadsläge.
Själv använder jag mig av lite olika metoder beroende på projekt och jag jämför alltid min metod mot ett schablonpris för att kolla att storheterna stämmer.
I fallet med villa skulle jag:
-Rita upp en standardvilla med standardutrustning.
-Räkna ut vad den kostar rum för rum.
-Ta fram ett rumspris för: Kök, Matrum, Sovrum, Badrum, wc, klädkammare, tvättstuga, förråd.
-Spara specifikationen i punktform där varje pris har en punkt som du kan ta bort/lägga till när du gör offerter.
-Ta fram ett m2-pris på hela installationen som du kan ha som referenspunkt samt för att snabbt beräkna ett ungefärligt pris när någon frågar.
-Sen en standardtext om vad som ingår och inte ingår i ett "villapaket".
Extra
-Ta fram ett a-pris på lite vanliga produkter, exempel: Utanpåliggande uttag med max 10m kablage och arbete, infällt uttag med max 10m kablage och arbete, strömställare med 5m kablage och inkoppling, underskåpsbelysning inkl montage, dimmer plus montage, montera plastlimpa med strömställare och montage, osv. Sen får du väl redovisa priset med/utan rot och ha någon inoficiell tid.
Jag tror att du i så stor omfattning som möjligt ska sälja ditt arbete som fasta priser när du jobbar mot små ovana beställare (vanligtvis privatpersoner). Då slipper du ha kunder som står med tidtagarur bakom din rygg och ifrågasätter varför du svarar i telefon, varför du tar kaffepaus osv. Sen får man ta att ibland gör man lysande affärer och ibland mindre lysande, man får se till att priserna ligger så att man i stort har en okej marginal.
Sen skulle jag passa mig för att specificera för mycket. Inte komma dragandes med antal klammer och exakta kabellängder. Du får helt enkelt ha med normal omfattning materiel i a-priserna. Så fort man börjar specificera för mycket kommer folk att börja räkna och mäta och söka på el-butik o d. Många har helt enkelt ingen uppfattning om vilka omkostnader man har som företagare.