Lösning för ett modernare företag.

21 jan 2013 19:18 #1 av Alexander N
Hej alla!
Sprillans ny här men har kikat runt ett litet tag.

Sett lite andra trådar på liknande ämnen men tänkte jag startar en egen för att inte blanda ihop det allt för mycket.
Det är så att vi på firman tänkte försöka bli något modernare. Iden hittills är att skaffa en surfplatta till varje bil där man kan:
  • Möjlighet för alla att skapa arbetsordrar/projekt
  • Lägga till material och tid i dessa
  • Gemensam kalender/planerare för tydlig överblick utav vad som ska/finns att göra.
  • Tidrapportering, ej faktura grundande utan mer en redovisning vad man varit under veckan.
  • Extra bra om detta då går att synka med vårat Visma program så att tex arbetsordrar går att få helt klara för utskrift redan ute på fält.

Vi kör med Visma Administration 1000. Dem skickade för ett tag sedan ut en broschyr med Appar utvecklade av tredje part tex, AddMobile, ePocket Handyman, Mobigo, RemoteX. Är dessa något ni har erfarenheter/åsikter om? Vad kör ni för lösningar? Har ni något att tillägga eller en ide som ni vill dela med er så är det väldigt uppskattat. Även när det gäller val av surfplatta, Android, iOS, windows, 7'/10' m.m.

MVH Alex

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 jan 2013 20:06 #2 av Patrik Hedlund
Jag gillar idén med att själv kunna lägga upp en order! Som vi har det nu så om en kund ringer direkt till mig och vill ha ett jobb utfört så måste jag vända mig till antingen mina chefer eller tjejerna på kontoret för att dom ska skapa en order åt mig.
Även att ha en surfplatta där arbetsordrar skulle kunna skickas direkt till mig skulle uppskattas. Fast det skulle bygga i såfall på att det gick att få elektroniska följesedlar från grossisterna skickad till min surfplatta.
Vi använder följesedlarna för att redovisa mängden av det material som gått åt av det vi köpt, så dom är en viktig del!
Vet att många bara kastar dom!

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 jan 2013 21:04 - 21 jan 2013 21:08 #3 av Rikard Ågren

Alexander skrev: Hej alla!

  • Möjlighet för alla att skapa arbetsordrar/projekt
  • Lägga till material och tid i dessa
  • Tidrapportering, ej faktura grundande utan mer en redovisning vad man varit under veckan.
  • Extra bra om detta då går att synka med vårat Visma program så att tex arbetsordrar går att få helt klara för utskrift redan ute på fält.


Vi är 6 man och fixar dessa punkter direkt i Visma Tid med hjälp av iPhones och en RDP-anslutning till vår server. Varje anställd har eget login på servern och egen användare i Visma Tid och kan själva lägga upp kunder/projekt och tid/material till dessa. Fakturorna skriver såklart ej vi anställda ut.

Det är lite pickligt med windows-skrivbordet på en telefon med 3,5 tum men man lär sig ganska fort. En 7 tum platta hade nog varit optimalt. iPad mini för min del då jag gillar den formfaktorn.

Gemensam kalender kör vi inte men det finns ju flera bra alternativ för att göra detta i fristående program

Patrik: Följesedeln som PDF i mailen borde din grossist kunna ordna, om det OK för dina chefer förstås. Jag får det av min grossist (Selga)

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 jan 2013 21:46 #4 av Henrik Eriksson
Jag tipsar om Softone , de har mycket bra molnet lösningar för er om ni vill köra med ipads.
Ett komplett system med det du kan vilja ha. Enkel och smidig fakturering. Är framtaget för oss hantverkare.

www.softone.se

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 jan 2013 22:20 - 22 jan 2013 20:39 #5 av Ronnie Lidström
Vi använder tidsedel.se . Tycker den funkar bäst av alla som jag testat. Förutom "tidsedelhantering" så kan man även lägga in material och fakturera därifrån (har inte testat den funktionen dock).

Det jag saknar på tidsedel.se är en bra app! (Den är ju helt webbaserad så den går ju använda på telefonen/plattan, men hade varit bättre med en mer anpassad app!)

Om ni ska ha kalender som är gemensam för flera så rekommenderar jag Google! (Är såklart till Android, men jag tror det går lägga in på IPhone/IPad också?)

Då kan man ha en kalender med både privata händelser och en gemensam för alla på firman (och en tredje för familjen ;) )

Samma med Kontakter på Google. På firmans androidtelefoner så finns det två kontaktlistor. En privat och en gemensam. Om det tillkommer kontakter som jag tycker att alla bör ha (nya snickare vi sammarbetar med, vaktmästare, fastighetsägare osv) så sparar jag kontakten där så pooof finns den på allas telefoner.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 jan 2013 16:12 #6 av Rikard Ågren
De två alternativen är ju betydligt mer finputsade än vårat :)

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 jan 2013 16:50 #7 av Marcus Lundström
Jag får Scrollans Android lösning installerad nästa vecka. Återkommer med omdömme..

Följande användare sa tack: Patrik Hedlund, Lars Blomkvist

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 jan 2013 20:28 #8 av Alexander N
Tack för alla svar hittills!

Softone verkar ju vara en jättebra totallösning, men nu kör vi ju redan med Visma för fakturering/bokföring och det vill vi gärna behålla.

Tidssedel.se kanske man ska utnyttja testen i 30 dagar. Hade gärnat vilja se hur layouten är på den, dåligt med bilder på hemsidan.

Rikard: Din lösning låter inte helt tokig ändå. Men läste på Visma att dem har nått som heter WebbTid (även appar) med, behöver man trots det en server och en RDP-anslutning? Detta är alltså helt synkat med Administration så dem på kontoret inte manuellt behöver sitta och skriva över ex. matrialrader till fakturan?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 jan 2013 11:27 - 20 nov 2014 11:07 #9 av Maria Gabrielsson
Kolla in www.jobbile.se Ett enklare system som är helt mobilt.
Arbetsordrar kan skapas både på fältet och från kontoret.

Appen är gratis och kan testas utan abonnemang. Finns både för Android och iPhone.

Google Play

Appstore

Fil bilaga:
Maria Gabrielsson
Jobbile
- minska pappersarbetet med mobil arbetsorder
Sälj- och marknadsansvarig

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 jan 2013 15:25 #10 av Alexander N

Maria skrev: Kolla in www.jobbile.se Ett enklare system som är helt mobilt.
Arbetsordrar kan skapas både på fältet och från kontoret.

Appen är gratis och kan testas utan abonnemang. Finns både för Android och iPhone.

Google Play

Appstore


Verkar intressant. Några frågor:

Är det någon begränsning på antalet artiklar i artikelregistret? Går det att lägga in 10 000-100 000?

Kan fakturaunderlaget föras över automatiskt till fakturaprogrammet, Visma Administration, eller får man göra det manuellt?

Kan man få in sitt befintliga kundregister från visma eller måste det överföras manuellt?

Allt jag kan komma på nu.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 jan 2013 15:55 #11 av Mikael Dalåsen
Vi har idag visma och är ute efter en bättre lösning då det går mycket tid till att skriva tid.

Vårat val föll på Hantverksdata, vi byter alltså affärssystem helt. Vi har inte installerat det ännu.
Men det va det som vi ansåg passa oss bäst.
Vi hade även scrollan som förslag, men det fanns delar som gjorde att det inte passade så bra.

Nackdelen med HD är att det idag inte finns någon app till android eller apple, utan bara till windows.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 jan 2013 16:25 - 20 nov 2014 11:08 #12 av Maria Gabrielsson
Alexander:

För att det ska vara så snabbt och enkelt som möjligt för den som rapporterar är artikelregistret begränsat. Du jobbar nog smidigt med upp emot 500 artiklar. Du kan däremot alltid skriva in fritext, dvs artiklar som inte finns i registret. Artiklarna importerar du själv via Excel.

Det finns idag ingen koppling till Visma men det är på gång. Vinsten blir ändå stor att få in alla uppgifter i realtid även om det sedan krävs manuellt arbete.

Kundregistret kan importeras från Visma via en Excelimport.

Oavsett vilket system du kommer välja så fokusera på användaren dvs personalen på fältet.
Erbjud något som är modernare men det får inte bli mer komplicerat än dagens pappersblanketter. Det ska vara kul att jobba - även med administrationen!



Allt gott!
/Maria

Fil bilaga:
Maria Gabrielsson
Jobbile
- minska pappersarbetet med mobil arbetsorder
Sälj- och marknadsansvarig

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 jan 2013 17:05 #13 av Rikard Ågren
Maria: redogör gärna för vem du är och vilket förhållande du har till tjänsten om du gör reklam.

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 jan 2013 17:31 #14 av Maria Gabrielsson

Rikard Ågren skrev: Maria: redogör gärna för vem du är och vilket förhållande du har till tjänsten om du gör reklam.


Absolut! Ber om ursäkt att jag inte var tydligare. :blush:

Jag är ägare och utvecklare av Jobbile - mobil arbetsorder

Vill hälsa att alla system har sina för- och nackdelar. Fundera kring vad som är viktigt för er när ni väljer tjänster.
Vad har ni för problem idag och vilka behov har ni?
Det är få system som passar perfekt men om det täcker era viktigaste behov brukar man kunna leva med resten.
( gäller kanske även andra områden i livet :P )

Fil bilaga:
Maria Gabrielsson
Jobbile
- minska pappersarbetet med mobil arbetsorder
Sälj- och marknadsansvarig
Följande användare sa tack: Rikard Ågren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 mar 2013 23:52 - 01 mar 2013 23:56 #15 av Mathias
Vi använder ett programm ifrån Svensk dataförvaltning AB www.sdfab.se vi är totalt 8 st på firman och har använt detta i nästan 1 år nu och tycker det funkar väldigt smidigt.

vi använder spcs och det är väldigt lätt att exportera ordrar till spcs för direkt fakturering....

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 mar 2013 10:07 - 02 mar 2013 10:08 #16 av Marcus Lundström

Marcus Lundström skrev: Jag får Scrollans Android lösning installerad nästa vecka. Återkommer med omdömme..


Vi har nu kört Scrollans android lösning i några veckor och det fungerar väldigt bra! Både order och tidsedel. Order och tidsedel synkas mellan varandra så montören inte behöver lägga in sin tid 2ggr.
Om man fakturerar med SCROLLAN så är detta ett väldigt bra & enkelt komplement, helt klart.

SCROLLAN har meddelat att det kommer i nästa uppdatering tillägg för egenkontroller i appen. Ska fungera på samma sätt som i deras handdatorprogram.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 mar 2013 13:24 #17 av Jimmy
Vi använder Addmobile, klart bättre än papperslappar men alldeles för mycket klödd med inventarier och artiklar för att jag ska tycka det är bra, men tyvärr tror jag det beror på dålig uppdatering från vårt HQs sida. Det har har nog blivit lite av ett Hallandsåsprojekt av det hela, för mycket pengar investerat för att kunna avbryta

Fungerade bättre i början när det inte fanns så mycket sökbara artiklar och inga inventarier, jättesmidigt att kunna få följesedeln från ahlsell/selga/etc rakt in på ordern.

//J

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 mar 2013 19:08 - 02 mar 2013 19:55 #18 av Magnus Johansson
Hej,

Ta en titt på mitt system som jag utvecklar.
Vi kommer ha fullt edistöd av material och fakturor m.m.
Se tråden som är upplagd.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 mar 2013 17:58 #19 av Rikard Svensson
Vi använder oss av Winserv
www.wssoftware.se/?gclid=CJn0g6Lw_LUCFa-XcAod5jcAiQ

Vilken montör som helst kan skapa en ny serviceorder på fältet eller via kontoret, skriva tid, material, vad som skall stå på fakturan.
Sen direkt in i faktureringen.
Supersmidigt inkommna jobb kan delegeras direkt på en viss montör som bara kollar av sin mobil vad som skall göras.
Vi har även full koll på alla våra anläggningar med påminnelser, monterat material, ritningar, anläggarintyg etc
Systemet knyter ihop allt.

Kostar en del men spar verkligen tid och faktureringen går snabbare.

Behörig Ingenjör - Inbrottslarm

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 jun 2013 21:38 #20 av Leo Wiberg
Infographic om de olika systemen

visual.ly/hantverkarens-vardag

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.076 sekunder

Senaste foruminlägg