Lägsta höjd för eluttag i badrum?

05 mar 2012 12:34 #1 av Anonym Gäst
Finns det någon lägsta-höjd man får placera uttag på i badrum?

Jag hittar ingenting i elinstallationsreglerna annat än att det ska vara utanför zon 2. Förr har det väl funnits regler för att uttag måste vara minst 1m ög eller liknande?

Vad gäller idag?

Detta inlägg är skrivet av en gäst eller en registrerad användare som vill vara anonym!
Vill du också skriva ett anonymt inlägg? Eller svara anonymt på någons fråga?
Använd funktionen "Skriv anonymt inlägg"

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 mar 2012 14:17 #2 av Richard
Finns ingen lägsta höjd.

det du nämner är hämtat från svenskstandard.

05 mar 2012 19:46 #3 av Ronnie Lidström
Jag har letat och inte heller hittat någon minsta höjd i föreskrifter/elinstallationsreglerna.

Men man brukar ju normal inte sätta uttag vid golvet i badrum... kanske mest för att man sällan har behov för detta?

Jag har också hört att det förr var regler för detta. Kanske var på tiden då man satte icke petskyddade rakapparatuttag?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

05 mar 2012 20:05 #4 av Martin
Hmm. De gånger jag satt uttag i badrum så har det vanlkigvis hamnat på 120cm. Eller i badrumskåpet. både i skåpet eller under handfatet.

Nu har jag inte böcker framför mig men hur långt ifrån dusch munstycke ska uttaget placeras? är det inte så att man ej kan spruta rakt på uttaget? men det låter samtidigt lite fel för det finns ju många badrum på tex bara 4kvm eller det dubbla kan man ju medlätthet spruta vatten överrallt.

Blev lite orolig över en kommande besiktning där evt en tvättmaskin kan stå för närma.

42

05 mar 2012 21:41 #5 av Richard
120 cm från duschmunstycke.

60 cm från badkarskant.

Sidan laddades på: 0.058 sekunder