Seriekoppla polerna på en kontaktor

14 jan 2020 19:35 #1 av Mikael Andersson
Är i behov av en kontaktor för att starta led strålkastare på totalt 1600w, har sett att det finns reläer som klarar den höga startström som blir.
Dock är det inget som grossisterna i närheten verkar ha på hyllan, blev tipsad att använda en vanlig 3polig kontaktor och seriekoppla polerna.

Vad tror ni om detta?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 jan 2020 07:29 #2 av Alexander N
Vet du vad startströmmen är på dina strålkastare? Lär knappast vara mer än 25A och tror dom flesta grossarna bör ha ett standard dinmonterad kontaktor på hyllan typ Hager 2-p 25A (e:3279346)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 jan 2020 09:20 #3 av Erik
Låter märkligt att ingen ska ha hemma, har du verkligen skrivit rätt siffror? :)

Annars lär väl inte seriekoppling hjälpa men parallellkoppling så fördelas strömmen (om inte jag missuppfattat frågan).

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 jan 2020 10:48 #4 av elmont
Som sagt du måste parallellkoppla, det kan hjälpa men då måste alla kontakterna sluta exakt samtidigt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 jan 2020 10:49 #5 av Mikael Andersson
Led tycks ha en enorm startström, (inrush current) 25A räcker inte. Har bränt ett enpoligt ssr 40A. Det var från Ahlsell jag fick tipset att köra ett 3 poligt med polerna i serie. Men jag tycker ju också att lägga dom parallellt låter bättre

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 jan 2020 10:51 #6 av Mikael Andersson
Jo tänker också det, men det är ju svårt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 jan 2020 11:30 #7 av Erik
Oj! :O

Visste att det var skaplig startström på LED (drivdon) men inte så mycket. Har iof inte kommit i kontakt med LED i de effekter du talar om.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 jan 2020 20:36 #8 av elmont
Svårt att parallellkoppla ?? det är väl enklare än att seriekoppla om man har ett trepoligt relä????

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jan 2020 08:12 - 16 jan 2020 08:15 #9 av Thomas
Har mätt upp startström på 40x nominell ström på led lysen. Det är all cap i elektroniken i kombination med slingimpedansen/spänningen som avgör.

Gigavac kontaktorer kanske kan vara nåt att kolla på.

Lägger du polerna i serie så får du 1/3 av spänningen per pol. Det brukar vara den huvudsakliga anledningen att seriekoppla, för att få ner spänningen över kontakten.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jan 2020 20:32 - 16 jan 2020 20:33 #10 av elmont
Jag trodde att jag hade koll? men tydligen inte. Hur kan spänningen bli en tredjedel om man kopplar dom i serie? Att strömmen blir en tredjedel köper jag när man parallellkopplar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 jan 2020 08:06 - 17 jan 2020 08:07 #11 av Thomas
Det används ofta för DC där det sprider spänningen över tre kontakter i öppningögonblicket.

Att köra parallellt ökar nog bara kontinuerligströmförmågan, inte förmågan att koppla/bryta. Strömmen fördelas på fler kontakter så de blir inte lika varma under drift, dock kommer de aldrig att gå helt synkront så nån av kontakterna kommer fortfarande att få lida av inrush strömmen.

Har du AC eller DC? Vilken spänning?

T

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 jan 2020 19:38 #12 av Filip
Borde inte det bli ett problem även då dom ligger i serie?
Som du skriver kommer en kontaktor aldrig göra en slutning/brytning helt synkront dvs även när dom ligger i serie.
Då borde väl det ändå bli en kontakt som byter/sluter?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 jan 2020 20:49 #13 av elmont
Kul att det är fler som inte riktigt har förstått

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 jan 2020 21:33 - 18 jan 2020 21:48 #14 av Thomas
I fallet DC och seriekontakter så bygger det nog på att toleranserna är snäva nog så att kontakterna öppnar inom den tidsram som det tar att släcka ljusbågen annars blir det som du säger ingen nytta. Idén är att släcka ljusbågen så snabbt som möjligt för att inte förstöra kontakterna. Tiden för att släcka är nog en funktion av spänning och avstånd. Om man ”samtidigt” öppnar tre kontakter i serie så tredubblar man totala gnist-avståndet och således kan tex en kontakt med lägre spänningsrating användas i applikationen. Eller så kan man säga att slitaget blir en tredjedel eftersom varje kontakt bara ser så stor del av spänningen.

För parallella kopplingar så får man ju inte denna effekt. Du skulle tända tre ljusbågar med samma avstånd och spänning. De skulle inte hjälpa varandra att släcka. Däremot klarar du tre gånger så hög ström genom kontaktorn under normal drift.

Alltså, jag vet inte. Men jag tror. Fortsätt argumentera emot så kanske vi kan komma fram till nåt.

Edit, det liknar sättet som man bryter på i en dvärgbrytare. Där sprider man ljusbågen över flera steg i en kammare, för att öka avståndet som ljusbågen måste vara. Det är inte flera kontakter, men flera fasta luftgap om jag förstått rätt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 jan 2020 08:14 #15 av Filip
Vad är det för spänning på dom DC kretsar du har sett denna koppling?
Jag hade förstått seriell koppling bättre om det hade handlat hög spänning eller transienter.
DC är väl betydligt känsligare för ljusbåge då det inte behöver tända om vid varje puls.

Vid parallel koppling skulle strömmen dela upp sig, kanske inte 1/3 över varje men ändå fått ner den lite.

Men är inne på ditt spår nu att det måste vara bättre att seriekoppla.

Men hur ser installationen med vad det gäller överström och kortslutningsskydd?
Vet att led har ju ofta en begränsning hur många man kan ha på samma grupp för att inte kortslutningsskydddet ska lösa ut.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 jan 2020 08:59 #16 av Thomas
500-1500VDC exempelvis. Du kan se det om du kollar datablad för AC kontaktorer, att de föreskriver seriekoppling för DC applikationer.

Jo som du säger, här kan det ju vara på sin plats att ha lite trögare karaktäristik på skydden.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 jan 2020 09:39 #17 av elmont
Hade resonemanget handlat om att släcka ljusbågar vid frånslag skulle jag kunna köpa det men vid tillslag, som ju frågeställningen handlar om?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 jan 2020 21:45 #18 av Filip
Om du har 1600 W, cosfi?
Men vi säger ca 7A så kan vi ta en:
LC1D09P7.
Som klarar märkströmmen och är väldigt vanlig kontaktor.


Om man då kollar märkkorttidsströmmen så är den på 210A i max 1 sekund.
210/7= 30 gånger märkströmmen.

>1 sekund varaktighet på startströmmen kan jag inte tänka mig.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 jan 2020 07:28 #19 av Thomas
Ser rimligt ut.

Startströmmen är i ordningen millisekund.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 jan 2020 08:04 #20 av Alexander N
Känns fortfarande som väldigt höga startströmmar men beror väl på fabrikat. Som jämförelse har Designlight på sin 1200w strålkastare en startström på 6,6A.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.067 sekunder

Senaste foruminlägg